کدخبر :306856 پرینت
11 شهریور 1403 - 09:23

ابراز گلایه کاربران فضای مجازی از قانون اعتبار دو ساله تراز کنکور

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر قانون اعتبار دو ساله تراز کنکور، این مصوبه باعث نارضایتی کنکوری ها شده، چراکه این قانون باعث بهم ریختن رتبه ها و ترازهای جدید شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نهم شهریورماه بر روی سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد.

نتایج کنکور تا دوسال اعتبار دارد

یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون اعتبار دو ساله تراز بوده که فرضا شخصی که سال قبل کنکور سراسری را شرکت کرده، بتواند در کنکور سال آینده نیز با استفاده از همان تراز و نتایجی که کسب کرده مجددا در کنکور انتخاب رشته کند.

به دلیل ترازهای سیوی (برنامه تحصیل) و باقی مانده از سال قبل جمعیت بسیار بزرگی از دانش آموزان ۱۴۰۳ متضرر شدند، زیرا رتبه هایی دو سه برابر رتبه های واقعی شان دریافت کردند، علی الخصوص در رشته تجربی، آن هم بعد از صرف زمان زیادی سردرگمی، سختی و انتظار کشیدن برای ترازهایی که با تاخیر اعلام شدند و آن ها هم کمتر از حد انتظار بودند و اعلام نتایجی که آن هم با تاخیر بسیار اعلام شد، ولی جای آنکه امیدی باشد برای دانش آموزی که حداقل سه سال عمرش را با کمترین استراحت تلاش کرده، صرفا باعث سرافکندگی عمومی شد.

امسال چهار کنکور با هم قیاس شد در حالی که این چهار کنکور (کنکور تیر و اردیبهشت امسال و کنکور تیر ۱۴۰۲ و کنکور دی ۱۴۰۱) از نظر سختی و تعداد داوطلبین متفاوت بودند.

بهترین ترازها به کنکور دی رسید، زیرا به دلیل برگزاری زود هنگام جمع کثیری از دانش آموزان آمادگی نداشتند، پس تعداد داوطلبین آماده کم و ترازها بیش از حد انتظار بود، از طرفی متأسفانه قانون اعتبار دو ساله تراز باعث بهم ریختن رتبه ها و ترازهای جدید شده است.

قانون اعتبار دو ساله تراز باعث شد که بسیاری از افراد حتی با وجود قبولی در رشته های بالا، برای بهبود تیپ دانشگاه خود ثبت نام کنند و این چنین تراکم تراز به وجود آمد و باعث شد در تراز ۱۰ هزار به پایین، رتبه ها آنچه انتظار می رفت، نباشد.

اکنون تنها یک گروه از این اتفاق نفع می برند؛ کسانی که سال گذشته با اینکه وارد دانشگاه شدند، باز هم امسال برای ترمیم معدل یا کنکور ثبت نام کردند و حتی با اینکه اکثر آن ها آزمونی ندادند، باز هم تراز سال قبل شان از دانش آموزان امسال بیشتر شد.

اکنون، دانش آموزانی را داریم که جای شخصی را در دانشگاه اشغال کردند و به رشته و جایگاه بهتر می‌روند آن هم بی هیچ تلاشی! و دانش آموزانی را داریم که با تلاش های طاقت فرسا، بی خوابی های مکرر، بیماری هایی که بخاطر تنش سال کنکور به آن ها مبتلا شدند، تنها افسرده و سرافکنده می شوند و هیچ به دست نمی آورند.

سردرگمی برای انتخاب رشته حاصل این ماجراست، چراکه نمی دانیم آن تراز سیوی ها حباب هستند یا واقعی، نمی دانیم انصراف می دهند یا مجددا ثبت نام می کنند، اگر انصراف دهند پس جایی که سال گذشته گرفته بودند چه می شود؟ اگر هم انصراف دهند، رتبه ای که دریافت کرده بودند به چه طریق به چرخه رتبه های باقی داوطلبین بر می گردد و دانش آموزان بر چه اساسی انتخاب رشته کنند؟حتی بدتر از آن ممکن است عده ای برای تفریح انتخاب رشته هم کنند و جای یک نفر را بگیرند.

اغلب مشاورین و کارشناسان آموزشی اذعان داشتند که در کل سابقه کاری خود در حوزه کنکور تا به حال با چنین شرایطی مواجه نشده اند و نکته اینجاست که کارشناسان سازمان سنجش چگونه به چنین باگی در ترازدهی و رتبه بی توجه بوده اند؟

از طرفی، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور نیز در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود که برای کنکور باید معیارهای جدیدی وضع شود تا رقابت عادلانه‌ و برابر باشد. بازنگری در کنکور ضروری است.

برخی کاربران نیز در شبکه های اجتماعی از عدم رضایت خود از این شرایط کنکور گفته اند.

کنکور

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.