کدخبر :304292 پرینت
22 تیر 1403 - 17:21

تامین برق ۱۲ هزار خانه در چین با باتری‌های سدیم‌‌ــ‌یونی

بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره انرژی جهان که از باتری‌های سدیم‌‌ــ‌یونی پیشرفته استفاده می‌کند، فعالیتش را در چین آغاز کرده است. پروژه ۱۰۰ هزار کیلووات‌ساعتی در استان هوبی قادر است با یک بار شارژ، برق کافی برای تامین انرژی ۱۲ هزار خانه را ذخیره کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این نخستین فاز از نیروگاه عظیم ذخیره انرژی یون سدیم داتانگ هوبی است که مساحت آن ۳۰ هکتار‌، معادل تقریبا ۱۵ زمین فوتبال است.

باتری‌های سدیم‌‌ــ‌یونی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم‌ــ‌یون رایج، مزایای زیادی دارند، زیرا در مقایسه با باتری‌های موجود در گوشی‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی، هم ارزان‌تر و هم ایمن‌ترند.

سدیم (Na) موردنیاز برای ساخت آن‌ها نیز ۵۰۰ برابر فراوان‌تر از لیتیوم است. ضمن اینکه نسبت به باتری‌های لیتیوم‌‌یونی ظرفیت شارژ و کارایی بیشتری نیز دارد.

در حالی که کاربست و استقبال از آن نسبتا کم است، یکسری از پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر امکان استفاده از آن‌ها را در محیط‌های تجاری در مقیاس وسیع فراهم کرده است.

کوی یونگل، مدیر پروژه در ذخیره سدیم‌یونی هوبی داتانگ، می‌گوید: «باتری‌های سدیم‌‌ــ‌یون از ایمنی عالی و عملکرد اجرایی در دمای پایین برخوردارند.»

آن‌ها همچنان می‌توانند ۸۵ درصد راندمان شارژ و تخلیه شارژ را در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد تضمین کنند که با باتری‌های دیگر قابل‌مقایسه نیست. همچنین قادرند یک هزار و ۵۰۰ چرخه شارژ و تخلیه شارژ را در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد تضمین کنند. مقاومت در برابر سوراخ شدن [و فروپاشی] و ضربه در آن‌ها بسیار بهتر از باتری‌های معمولی است.

باتری‌ها برای بهینه‌سازی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد ضروری‌اند، چرا که این امکان را فراهم می‌کنند تا برق در دوره‌های تولید بیش از حد، ذخیره و بعد در زمانی  که خورشید یا باد وجود ندارد، آزاد شود.

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای)، ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه در دستیابی به اهداف خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ نقش مهمی خواهد داشت.

سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش پیشرفت انرژی پاک در سال ۲۰۲۳ خاطرنشان کرد: «در حالی که پیشرفت ادامه دارد، رشد پیش‌بینی‌شده در ظرفیت ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه در حال حاضر با سناریو [انتشار] صفر خالص مطابق نیست و به تلاش‌های بیشتری نیاز است.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.