کدخبر :286949 پرینت
11 آبان 1402 - 13:22

رئیس رگولاتوری: احداث 4000 سایت 5G تا پایان دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده است

امیر‌ لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران که توسط پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد، گفت: تلاش میکنیم تا پایان دولت سیزدهم از چهار هزار سایت جدید فناوری نسل پنجم بهره‌برداری کنیم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر امیر لاجوردی، جانشین وزیر ارتباطات در امور ارتباطات در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران عنوان کرد: هر سایت ۵G امکان پاسخ دهی به یک میلیون دستگاه را دارد، همین موضوع این فناوری را برای استفاده در اینترنت اشیا بسیار مناسب می‌نماید.
وی در ادامه اضافه کرد: فناوری نسل پنجم در شاخص‌های دیگر شبکه هم موثر خواهد بود، برای مثال منجر به کاهش نرخ تاخیر شبکه از حدود ۲۵ میلی ثانیه به ۱۲,۱۳ ثانیه خواهد شد.
رئیس رگولاتوری تصریح کرد: موضوع دیگر در فناوری نسل پنجم، موضوع فرکانس است، فرکانس‌های زیر ۱۰۰۰ مگاهرتز امکان پاسخگویی بیش از سرعت ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را ندارند اما سرعت این فناوری در فرکانس‌های بالای هزار مگاهرتز بسیار افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی به هزار مگابیت بر ثانیه برسد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: برهمین اساس ما در حال تلاش هستیم که MidBand را با کمک اپراتورها فعال کنیم و اکنون فرایند واگذاری فرکانس‌های ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ بر همین اساس در جریان است و این کار علاوه بر سرعت، ضریب نفوذ جغرافیایی نسل پنجم را هم افزایش می‌دهد.
لاجوردی در ادامه عنوان کرد: ما اکنون اپراتورهایی در کشور داریم که فناوری نسل پنجم ارائه می‌دهند، در حال حاضر در کشور حدود ۱۰۰۰ سایت داریم.
وی خاطرنشان کرد: شاخصی هم در معماری شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که براساس آن باید دستکم ده درصد جمعیت کشور به وسیله این فناوری به شبکه وصل شوند، برای این مهم نیاز به ۴ هزار سایت ۵G نیاز داریم که امیدواریم تا پایان دولت به این مهم دست پیدا کنیم.
جانشین وزیر در امور ارتباطات افزود: البته موضوع توسعه فناوری نسل پنجم فقط به اپراتورهای همراه بر نمی‌گردد، واردکنندگان و تجار تلفن همراه نیز باید دقت کنند که گوشی‌هایی به بازار ارائه دهند که این فناوری را پوشش دهند.
رئیس رگولاتوری تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب پروانه‌های UNSP این امکان را هم فراهم کرده است که اپراتورهای ثابت هم امکان فعالیت در عرصه ارائه خدمات سیار را پیدا کنند.
لاجوردی در خاتمه گفت: در موضوع محتوا هم انشالله با ورود شورای عالی فضای مجازی و تقسیم کار ملی که صورت می‌پذیرد، برنامه ریزی خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.