تاثیر روابط عمومی ها بر توسعه و ترویج مسئولیت اجتماعی و فرهنگ جامعه
رییس شورای سیاستگذاری همایش گراف دی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی وظیفه اصلی روابط عمومی هاست ، گفت : روابط عمومی ها عاملی برای توسعه و ترویج مسئولیت اجتماعی هستند تا آنجا که می تواند بر توسعه فرهنگ جامعه نیز تاثیر بگذارد.
به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی گراف دی، دکتر زارعیان ، رییس شورای سیاستگذاری همایش گراف دی در سومین گردهمایی روابط عمومیهای اکوسیستم فناوری و نوآوری با عنوان« گراف دی» با هدف بررسی تجربیات مسؤولیت اجتماعی در ایران و جهان، ضمن بیان این مطلب و با تاکید براثر گذاری مسئولیت اجتماعی در فرایند فعالیت ها اظهار داشت : این حوزه بر فعالیت های روابط عمومی بسیار تاثیرگذار است و روابط عمومی نیز در توسعه مسئولیت اجتماعی نقش اصلی دارد.
وی با اشاره به اهمیت مسوولیت اجتماعی در روابط عمومی اظهار داشت: ما برای برپایی این همایش چندین جلسه حضوری و غیرحضوری برپا کردیم و پس از برگزاری این جلسات در نهایت با توجه به شرایط خاص کشور و با این فرض که امروز مسوولیت اجتماعی شرکتی، میتواند هم توسعه یابد و هم این توسعه منجر به نتایج خوبی شود، عنوان این رویداد را به عنوان «مسوولیت اجتماعی» انتخاب کردیم.
دکتر زارعیان با بیان اینکه ما نگاه متفاوتی به مسوولیت اجتماعی داریم، تصریح کرد: برخی افراد به مسؤولیت اجتماعی نگاه حرفهای داشته و آن را عامل توسعه و برون رفت ازمشکلات میدانند و برخی شاید به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی به آن مینگرند. اما باید به این امر توجه داشت که مسؤولیت اجتماعی یک موضوع جهانی و دارای زوایای مختلفی است و ما نیز در کشورمان چند سالی است به آن توجه میکنیم تا این مفهوم را عمومی کرده و افراد به ویژه روابط عمومیها به عنوان یکمسوولیت اصلی برای توسعه آن تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه گرافدی نیز در سومین دوره به مسوولیت اجتماعی پرداخته است، گفت: امیدواریم این برنامه به توسعه مفهموم مسوولیت اجتماعی در کشور و اثرگذاری آن در جامعه کمک کند.
رییس شورای سیاستگذاری همایش گراف دی از مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مفهوم جهانی که دارای مدل و روش خاصی ست یاد کرد وگفت : « در ایران این مفهوم چندسالی ست به آن توجه شده و به صورت عمومی به عنوان تلاش اصلی و اساسی تاکید می شود.
دکتر زارعیان با بیان اینکه مسؤولیت اجتماعی بر اساس استانداردهای جهانی ابعادی دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، محیط زیست، محیط کار، جامعه و کشور، بازار و صنعت و رهبری و فرایندهای درون سازمانی از ابعاد مسوولیت اجتماعی شرکتی به شمار میروند. این امر در حالی است که در سازمانهای ما، روابط عمومی را برخی فقط نصب بنر و اجرای برنامه میدانند و به بسترسازی توجه نمیشود. بر همین اساس، مسوولیت اجتماعی در روابط عمومی نیازمند تحول است و باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اهداف ،راهبردها و فعالیت ها مسوولیت اجتماعی برای تصویر سازی مثبت و افزایش ارزش نام تجاری (برند) در تعریف مسئولیت اجتماعی گفت : مسئولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان با هدف حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت دارند انجام می دهند.
رییس شورای سیاستگذاری با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی روابط عمومی باید براساس شاخص نیاز اجتماعی جامعه هدف مشخص شود گفت: بسیاری از کشورها حرکت به سمت توسعه را به صورت شتابنده طی کرده اند و به عنوان کشورهای جهان اول مطرح هستند اما ایران با فرهنگ و تمدن غنی و مدنی در جرگه کشورهای توسعه یافته نیست. روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی بهم گره خورده است و بیش از ۳۰ سال است که مسوولیت اجتماعی یکی از وظایف جدید روابط عمومیها در جهان شده است.
دکتر زارعیان با اشاره به آرمانهای توسعه هزاره گفت: ریشه کنی فقر، ترویج برابر جنسیتی، کاهش مرگومیر کودکان وکاهش بیماریها، تضمین حفظ محیط زیست و مشارکت جهانی برای توسعه به عنوان آرمانهای توسعه هزاره مطرح شد و قرار بود این امور مورد توجه قرار گیرد. اما حالا مشاهده میکنیم هنوز نه تنها این عناوین محقق نشدند، بلکه حتی میلیونها نفر به اینترنت هم دسترسی ندارند، چه برسد به اینکه این آرمانها عملیاتی شوند.
رئیس شورای سیاستگذاری سومین رویداد گرافدی با بیان اینکه مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران ناشناخته است در روابط عمومی ومسوولیت اجتماعی باید به چند نکته توجه شود، تصریح کرد: مسوولیت اجتماعی یک عمل اخلاقی است و این مفهوم تعریف خاصی دارد. روابط عمومی ومسوولیت اجتماعی مردمیداری است و این یک وجه مشترک برای این دو مفهوم به شمار میرود مسئولیت اجتماعی عین روابط عمومی است.
وی با اشاره به اینکه در شرکتها هماکنون هزینههای متنوعی صورت میگیرد، گفت: به طور مثال سالانه چندین میلیون یا حتی میلیارد تومان صرف خرید هدیه یا حتی سررسید میشود. در روابط عمومیهای سازمان و شرکتها اگرچند مورد را کنار بگذارند، به طوری که هزینههایی که صرف مراسم و هدایا میشود، به مسؤولیت اجتماعی اختصاص دهند، اتفاقات خوبی در حوزه مسؤولیت اجتماعی رخ خواهد داد.
وی در پایان به راهاندازی کمپین گراف ۳۶۰ یا دوشنبه استارتاپی رسانهها به همت گرافدی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این فرصت فراهمشود تا رسانههای فعال در این حوزه شناسایی وحمایت شوند تا شاهد رشد وتعالی این بخش در جامعه باشیم. موضوع دیگر ترویج وتوسعه آموزش وفرهنگ مسوولیت اجتماعی است که باید در این زمینه هم تلاش بیشتری صورت گیرد تا شاهد رشد و بازدهی بیشتر باشیم.
گفتنی است؛ گراف دی ، رویدادی در حوزه روابط عمومی بود که با حضور گروهی از کارشناسان و فعالان این حوزه به صورت حضور و آنلاین برای ایجاد ارتباط پایدار و عمیق میان آنها امروز دهم اسفندماه 99 به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید