چگونه از فروشگاههای اینترنتی شکایت کنیم؟
چگونگی شکایت از فروشگاههای اینترنتی دغدغهای مهم برای شهروندان ایرانی است. از آن رو که امروزه خرید کلیه کالاها و حتی دریافت خدمات پزشکی و حقوقی به صورت آنلاین امری آسان و بسیار شایع میباشد.
به گزارش سیتنا، علت این استقبال را میتوان در سهولت دسترسی، کاهش هزینهها و کاهش زمان دریافت کالا و خدمات برای انسان پر مشغله و عجول انسان عصر مدرن یافت.
البته با افزایش اقبال عمومی به اینترنت و به ویژه خریدهای اینترنتی و حتی مجازی از طریق شبکههای اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام زمینه سوء استفاده برای سودجویان و مجرمین سایبری نیز فراهم شده است.
ابتدا باید در نظر گرفت برخی فروشگاههای اینترنتی ممکن است کاملا غیر قانونی و صرفا ابزاری جهت سرقت اطلاعات کارت بانکی، هویتی و .. شما باشند یا در مدت زمان کوتاهی اقدام به کلاهبرداری در سطحی گسترده از افراد کنند. مهمترین راه مقابله با این مجرمین انجام توصیههای خرید ایمن و پیشگیری است.
بدیهی است وقتی از شکایت از فروشگاههای اینترنتی صحبت میکنیم این فروشگاهها مد نظر نیستند. برای برخورد با این مجرمین سایبری بی شک باید با مشخصات سایت و مدارک سواستفاده صورت گرفته به دادسرای جرایم رایانهای در اسرع وقت شکایت کرد.
طبیعی است خرید از فروشگاههای اینترنتی مانند خرید از فروشگاههای سنتی خالی از اشکال و ایراد نباشد. در این یادداشت منظور از فروشگاههای اینترنتی فروشگاههای قانونی و مجاز میباشند که به ثبت رسیده و دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.
انواع راههای شکایت از فروشگاههای اینترنتی:
برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی بسته به موضوع پیش آمده راههای متفاوتی وجود دارد که در این جا به اختصار بدانها خواهیم پرداخت:
۱- با توجه به اینکه فروشگاههای اینترنتی مجاز دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاهها و در مواردی مانند عدم استرداد کالا در بازه زمانی هفت روزه بر اساس شرایط قانونی یا تحویل کالای معیوب و …. میتوان از طریق سایتای نماد اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی نمود.
۲- در کنار طرح شکایت درای نماد میتوان از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تخلف صورت گرفته از سوی فروشگاههای اینترنتی را پیگیری کرد.
۳- گران فروشی، کم فروشی، تقلب، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور، فروش اجباری و سایر موارد موضوع قانون تعزیرات حکومتی در صورتی که از سوی فروشگاههای اینترنتی واقع شوند، علاوه بر شکایت درای نماد و اتحادیه مربوطه قابل شکایت از طریق تعزیرات نیز هستند.
۴- نقض حقوق مصرف کننده، نقض قواعد تبلیغ، نقض حقوق علامت تجاری و … در صورتی که از سوی فروشگاههای اینترنتی سر زند در دادسرای جرایم رایانهای قابل تعقیب قضایی میباشد.
انتهای پیام
دیدگاهها
خوب حالا یکی نیست بگه مگه از قدیم نگفتن که مالت را سفت نگه دار و همسایه ات را دزد نکن، پس این چه قضاوتیه که انجام میشه و به جای اینکه به خریدار بگن اگر خیلی نگرانی، بلند شو برو مسقیم جنست را تحویل بگیر وگرنه باید ثابت کنی که جنس را تحویل نگرفتی که یقینا امکانش نیست. پس این وظیفه خریداره که اثبات کنه و نه فروشنده ولی در قانون من درآوردی که در دادگاه ها اجرا میشه فروشنده را مثل آب خوردن محکوم میکنند. میبینید عدالت را؟؟!!!!
افزودن دیدگاه جدید