کسب و کارهاى اینترنتى موفق چگونه میلیاردر شدند؟
این روزها کسب و کارهاى نوین با تلاش و برنامه ریزى خوب توانسته اند درآمدهاى هنگفتى کسب کنند.
به گزارش سیتنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سال هاى اخیر و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژى، کسب و کارهاى اینترنتى جایگاه بسیار مناسبى بین مردم پیدا کرده و توانسته اند سرمایه عظیمى به دست آورند. در این مسیر استارت آپ هایى موفق بوده اند که با برنامه ریزى دقیق و تکیه بر دانش فنى و بازاریابى گام برداشته اند. براى درک بیشتر در این مطلب به چند استارت آپى که امروزه بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند مى پردازیم.
اوبر Uber
تراویس کالانیک و گرت کمپ در سال ٢٠٠٩ نرم افزارى هوشمند را براى موبایل ارائه کردند که افراد در سریعترین زمان و با کمترین هزینه مى توانستند تاکسى بگیرند؛ این دو جوان پس از چند سال شرکت اوبر را در فرانسیسکو راه اندازى کردند تا کار خود را گسترش دهند. امروزه اوبر توانسته در بیش از ٢٧٠ شهر دنیا کار خود را رونق بخشد و همین باعث شده این شرکت به ارزش ۶٨ میلیارد دلار در سال ٢٠١۶ برسد؛ لرزشى که فیسبوک با تجربه که ارزشى معادل ۵٠ میلیارد دلار داشت را پشت سر بگذارد. این روزها که اوبر در صدر برترین استارت آپ هاى دنیا قرار گرفته سعى دارد با داشتن میلیاردها دلار سرمایه مسیر قانونى پیشرفتش را هموارتر کرده و خدماتش را با قوانین شهرى دنیا وقف دهد تا بر کل شهرهاى دنیا تسلط داشته باشد.
دیدی چاکسینگ Didi Chuxing
این اپ بزرگ با ارزش۵۰ میلیارد دلار حاصل ادغام دیدی داچ و کودی داچ است که می توان گفت هر کدام از آنها به تنهایی یکی از بزرگترین شرکت های تاکسی اینترنتی در چین بودند. در سال 2015 با هدف اتمام رقابت ها و تبدیل شدن به یک قدرت تمام عیار در این زمینه طبق توافق نامه ای هلدینگ گروه علیبابا و هلدینگ تنسنت باهم ادغام و به دیدی چاکسینگ تبدیل شدند که حتی بزرگترین استارتآپ دنیا در این زمینه یعنی اوبر را هم پشت سر گذاشت. در حال حاضر این شرکت با دریافتی سالانه حدود 20 میلیارد دلار، در طول روز 20 میلیون مسافر را بین 400 شهر جابجا می کند و طبق گفته های جین لو Jean Liu مدیر دیدی این شرکت مشغول ارزیابی بازارهای جدید است.
شیائومی Xiaomi
شیائومی با ارزش ۴۶ میلیارد دلار، پس از 4 سال به بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند در چین تبدیل شد. راز موفقیت این شرکت را می توان در چهار دلیل خلاصه کرد. اول اینکه لی جون Lei Jun ، بنیانگذار این شرکت گروه برجستهای از مدیران را برای راهاندازی شیائومی دور هم جمع کرده است، دوم اینکه این شرکت بهطور مداوم گوشیهایی با درک درستی از شبکههای اجتماعی و ترکیب گوشیهای هوشمند عرضه می کند، سوم پاسخگویی و بهروزرسانی هفتگی است که اغلب بر اساس پیشنهادهای مشتریان انجام میشوند و دلیل چهارم محصولاتی با ویژگیهای پیشرفته است که با برندهای معروف جهان قابل مقایسه و حتی رقابت هستند، اما تفاوت قیمت قابلتوجهی دارند.
ایربیانبی Airbnb
در سال ۲۰۰۷ برایان چسکی و جو گبیا برای پرداخت اجاره خانهشان مجبور شدند آپارتمان خود را به چند غریبه کرایه بدهند. پس از اسن اتفاق آنها به همراه ناتان بلکارچک تصمیم گرفنتند با استفاده از همین ایده یک بازار آنلاین بسازند تا هرکسی که اتاق اضافه ای دارد، بتواند به مسافران اجاره بدهد. این استارت آپ در ابتدا توجهی به خود جلب نکرد و حتی برخی آن را ایدهای افتضاح نامیدند اما کمکم تبدیل به پایگاه داده آنلاین بزرگی شد که بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه داشت. شرکت ایربیانبی با ارزش ۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به یک آژانس مسافرتی تکامل یافته ای تبدیل شد که تورهای تفریحی، رزرو رستوران، پرواز و کرایه اتومبیل را هم به خدماتش اضافه کرد.
نتیجه گیرى
با نگاه عمیق تر به این کسب و کارهاى نوین که امروز در صدر پردرآمدترین شرکت هاى دنیا قرار گرفته اند چند مورد مشخص مى شود؛ در ابتدا نتیجه اى که از این کسب و کارها مشاهده مى شود نشانگر مهم بودن حوزه کسب و کارهاى اینترنتى است بطورى که با داشتن یک تیم مناسب و همچنین داشتن دانش لازم مى توان یک ایده خوب را به ثمر رساند و با حداقل هزینه در جهان مشهور شد. از طرف دیگر همه این استارت آپ ها مسیر مشخص شده اى از اول داشتند که مشخص بودن مسیر با تکیه به یک برنامه خوب مى تواند آینده روشنى را ترسیم کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید