عمده گلایه های مردم از کیفیت اینترنت است تا قیمت آن
مدیرعامل شاتل گفته های برخی کارشناسان مبنی بر گران بودن اینترنت در ایران را عوامانه توصیف کرد و گفت: وقتی کسی می گوید اینترنت در ایران گران است، باید توضیح دهد که منظورش چیست و واقعا اینترنت در مقایسه با چه چیزی گران است، همانگونه که اشاره کردم باید مشخص شود که آیا مبلغ ماهیانه 20 هزار تومان برای خانوار متوسط چهار نفری در مقایسه با درآمد خانواده ایرانی مبلغ زیادی است؟!
به گزارش سیتنا، سایت ماهنامه نسل چهارم نوشت: مدیرعامل شاتل نیز با اشاره به اینکه 70 درصد قیمت تمام شده سرویسهای اینترنت مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت است به خبرنگارماهنامه نسل چهارم، گفت: برای شرکتهایی نظیر شاتل در مصوبه کاهش قیمت اینترنت حتی اگر کاهش قیمت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت رخ دهد، هنوز این اطمینان وجود ندارد که در آن بخش از خدمات که مرتبط با مخابرات استانی در سراسر کشور است این تعهدات به شکل کامل اجرایی شود.
احمد نخجوانی گفت: طبق قوانین، ما موظف به رعایت موصوبات رگولاتوری هستیم و از روز اول مرداد ماه که این کاهش قیمت ابلاغ شد آن را اعمال کردیم اما تجربه ناخوشآیندی برای ما به وجود آمد که ذهنیت نامناسبی برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی به وجود آورده است.
وی در این باره افزود: در بهمن ماه سال 92، کمیسیون 181 اتاق اقتصادی، شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی را موظف کرد تا 20 درصد کاهش هزینه داشته باشند و ما نیز به امید تخفیفها و مساعدت شرکت ارتباطات زیرساخت این کاهش قیمت را اعمال کردیم، اما درعمل با چالشهای جدیدی مواجه شدیم.
مدیرعامل شاتل در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در آن مقطع، خلف وعده شرکت ارتباطات زیرساخت به زیانمان تمام شد؛ زیرا برخی امکانات که بنا بود در اختیارمان قرار گیرد هنوز بعد از گذشت دو سال و نیم موفق به دریافتش نشده ایم و همچنین برخی تخفیفها آن گونه که مقرر بود، به ما اختصاص پیدا نکرد؛ به عنوان مثال اگر قرار بود در بخشی 25 درصد تخفیف شامل شرکت شود، نهایت توانستیم تخفیف 20 درصدی دریافت کنیم و ما هم ناگزیر شدیم اینترنت را با درصد کمتری از کاهش قیمت ابلاغ شده، در اختیار مشترکین قرار دهیم.
نخجوانی در عین حال تاکید کرد: البته در نوبت جدید، کار قابل تقدیری که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفت این بود که اعلام شد تخفیفها این بار از همان روز اول کاهش قیمت، اعمال می شود و این وعده بسیار باعث دلگرمی ما شد، فقط هنوز این ابهام برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی وجود دارد که آیا شرکتهای مخابرات استانی نیز این رویه را در پیش خواهند گرفت یا خیر؟
مدیرعامل شاتل همچنین درباره قیمت کنونی ارائه اینترنت به مشترکین، گفت: واقعا هزینه تمام شده اینترنت در سبد خانوار ایرانیان بسیار ناچیز است، طبق محاسبات آماری، هر خانواده ایرانی ماهانه حدود 20 هزار تومان به اینترنت اختصاص می دهد؛ این مبلغ به عنوان مثال برای ADSL که چند نفر در یک خانه از آن استفاده می کنند، رقمی قابل توجه نیست و با همین تناسب، طبیعی است که کم شدن 20 درصدی قیمت اینترنت، تاثیری در کاهش یا افزایش مصرف مشترکین نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اینترنت اکنون جزء هزینه های ضروری خانوار ایرانی است، گفت: وقتی در مورد یک کالای لوکس صحبت می کنیم می توانیم بگوییم چند درصد کاهش یا افزایش قیمت روی اقبال مردم نسبت به آن کالای لوکس تاثیرگذار است، اما این تغییرات روی سرمایه گذاری مردم برای کالاهای ضروری نظیر اینترنت اثر محسوسی نخواهد داشت.
مدیرعامل شاتل گفته های برخی کارشناسان مبنی بر گران بودن اینترنت در ایران را نیز عوامانه توصیف کرد و گفت: وقتی کسی می گوید اینترنت در ایران گران است، باید توضیح دهد که منظورش چیست و واقعا اینترنت در مقایسه با چه چیزی گران است، همانگونه که اشاره کردم باید مشخص شود که آیا مبلغ ماهیانه 20 هزار تومان برای خانوار متوسط چهار نفری در مقایسه با درآمد خانواده ایرانی مبلغ زیادی است؟!
نخجوانی در عین حال تاکید کرد: اما با این وجود ما هم بسیار مشتاقیم که بتوانیم اینترنت را ارزان تر در اختیار مردم قرار دهیم، فقط باید به این نکته توجه شود، هزینههای مربوط به اینترنت تنها مختص سرویسهایی که شرکت ارتباطات زیرساخت به ما می دهد نیست و لازم است موضوعاتی نظیر هزینه منابع انسانی، تورم و سایر هزینه های تحمیل شده اقتصادی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد ضمن اینکه به جرات می توانم اعلام کنم از قضا عمده گلایه ها درباره اینترنت مربوط به قیمت آن نیست و مردم بیشتر از کیفیت اینترنت ناراضی هستند تا قیمت آن!
وی با اشاره به اینکه کیفیت اینترنت ناشی از سه مولفه است، گفت: بخشی از کیفیت مربوط به اینترنتی است که شرکت ارتباطات زیرساخت به ما ارائه می دهد، بخش دیگری از آن مرتبط با شرکتهای مخابرات استانی است و بخش سوم آن نیز در حیطه مسئولیت ما به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. هر چقدر این سه مولفه در بهبود سطح خدمات خود تلاش کنند، اینترنت با کیفیت بهتری در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت و متعاقب آن، نقص در عملکرد یکی از این سه نیز می تواند زحمات سایرین را تحت الشعاع قرار دهد.
وی با انتقاد از راه اندازی سامانه اندازه گیری کیفیت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: در بازاری که کاملا رقابتی است ایجاد سامانه نظارتی منطقی به نظر نمی رسد، مانند این است که بگوییم سامانه ای راه اندازی کرده ایم که کیفیت دو نوع برند ماست را با هم مقایسه کند و بعد به مردم بگوییم از فردا فلان ماست را بخرید. در بازاری که مولفه های رقابت به طور جدی در آن وجود دارد، مردم خودشان از محصول استفاده می کنند.
نخجوانی گفت: این مردم هستند که ادامه حیات کمپانی ها را در بازار رقابتی تضمین می کنند و نظارت باید در حوزه هایی باشد که اتفاقا رقابتی وجود ندارد و همه چیز در انحصار مجموعه ای خاص قرار گرفته است، ما به عنوان شرکت شاتل اگر خدمات خوبی به مردم ارائه ندهیم میدان را به رقبای خود واگذار کرده ایم و ورشکست خواهیم شد؛ پس راه اندازی چنین سامانه هایی تاثیری در حیات و ممات ما نخواهد داشت، لذا هنر دولت باید این باشد که رقابت را در شرکتها به نفع شهروندان تقویت کند.
مدیرعامل شاتل همچنین گفت: علی رغم تمام این گلایه ها باید بگویم انصافا عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در دولت یازدهم ارتقاء چشمگیری داشته است و چه در زمان مهندس خسروی و به ویژه پس از حضور مهندس آذری جهرمی، سرویس دهی به شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و دارای پروانه بسیار بهتر شده است.
وی دراین باره توضیح داد: تا پیش از این شرکتهای دارای پروانه برای گرفتن پهنای باند باید مدتها در صف بودند و ماهها وقت صرف می کردند، اما شرکت ارتباطات زیر ساخت از این نظر بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده است.
نخجوانی درباره تلاش وزارت ارتباطات برای گسترش ترانزیت اینترنت، گفت: هر چند این موضوع در تخصص من نیست و در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت است، اما در این باره به این اکتفا می کنم که موقعیت کشور ما بسیار استراتژیک است و می تواند محل ترانزیت اینترنت در منطقه باشد، ما هم ممنون هر اقدامی که در این حوزه صورت گیرد خواهیم بود.
انتهای پیام
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید