کد مطلب: 

17939

اختلالات توسعه‎ای شبکه‎ی تلفن همراه صدای مجلس نشینان را هم درآورد

نارضایتی‌ها از خدمات مخابراتی و اینترنتی در جامعه روز به روز در حال گسترش است و هر روز که می‌گذرد این نارضایتی‌ها بیشتر می‌شود. خدمات جدیدی که مدام وزارت ارتباطات و اپراتورها روی آن مانور می‌دهند بیشتر از اینکه از این انتقاد‌ها را کم کند به آن می‌فزاید.
اختلالات توسعه‎ای شبکه‎ی تلفن همراه صدای مجلس نشینان را هم درآورد

به گزارش سیتنا، روزنامه حمایت در مطلبی اضافه کرد: مشکلات به حدی رسیده که صدای مجلس‌نشینان را هم در آورده تا جایی که بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با حمایت از طرح سئوال و فراخواندن وزریر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس ظرف هفته آینده خبر می‌دهد.

در حالی که اختلالات موبایل همچنان گردن دکل‌های ارتباطی قدیمی و بروزرسانی شبکه به 3G می‌افتد، وزیر ارتباطات معتقد است که با تقسیم‌بندی عملیات توسعه‌ای می‌توان این اختلالات را به حداقل رساند. به گزارش تسنیم تداخلات فرکانسی شبکه تلفن همراه کشور بعد از ورود اپراتورها به نسل‌های جدید ارتباطی نظیر 3G و 4G روز به روز بیشتر شد و برخلاف تصور همگان که گمان می‌کردند کیفیت به میزان چشم‌گیری ارتقا خواهد یافت، شروع کار آنها با اختلال همراه بود.

اپراتورها که مجریان ارتباطات فرکانسی گسترده در کشور هستند، با بروز اختلالات جدید و شدیدتر پای بروزرسانی را وسط کشیدند و گفتند که برای انتقال شبکه به نسل‌های جدید ارتباطی وجود چنین اختلالاتی در راستای بروزرسانی طبیعی است. قطع و وصل شدن مکالمات، نویز حین مکالمه و از دست رفتن تماس در نقطه تحت پوشش آنتن ارتباطی از جمله برخی موارد نقص شبکه موبایل است که کاسه صبر بسیاری از کاربران را لبریز کرده است.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها فراموش شده است

یکی از انتقادات مهم به مجموعه مخابرات و وزارت ارتباطات به فراموشی سپرده شدن، سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها و نبود هماهنگی بین اپراتورها برای ارتقای کیفیت در شبکه موبایل است.

بهروز نعمتی عضو کمیسون صنایع مجلس در این خصوص به حمایت می‌گوید: « از همان روز اول که آقای واعظی برای کسب رای اعتماد به مجلس آمد به طور شفاف مشکلات این حوزه را به او یادآوری کردیم اما ظاهرا اقدامات اساسی برای رفع این مشکلات، در دستور کار قرار نگرفته است.»

یکی از وعده‌های داده شده در این مدت برای افزایش کیفیت ارتباطات موبایلی هماهنگی بین اپراتورها برای استفاده از امکانات همدیگر بود که این وعده هنوز عملیاتی شده است. نعمتی می‌گوید: «متاسفانه وزارت ارتباطات یا قدرت اعمال خواسته‌ها را بر اپراتورها ندارد یا اینکه از زیر بار آن شانه خالی می‌کند. اگر می‌خواهیم بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در منطقه خاورمیانه رتبه اول را داشته باشیم با رویکرد وزارت ارتباطات در این حوزه به هدفمان نمی‌رسیم.»

وی می‌گوید: «به همین دلیل خود من سئوالی را از وزیر طرح کرده‌ام و به کمیسیون داده شده و به احتمال زیاد هفته آینده وزیر برای پاسخگویی به مجلس خواهد آمد.» یکی از محورهای انتقاد به وزارت ارتباطات دولت یازدهم ناآشنا بودن واعظی به عنوان وزیر، با مسائل این حوزه است و برخی معتقدند سیاست‌گذاری‌ها در این وزارت‌خانه در دست خود وزیر نیست.

این موضوع از سوی نعمتی هم مطرح می‌شود و می‌گوید: « آقای واعظی یک دیپلمات شناخته شده است و سوابق تحصیلاتی ایشان هم در حوزه علوم سیاسی است. به همین دلیل فکر می‌کنیم یکی از مشکلات مهم در این بخش ناآشنا بودن شخص وزیر با مشکلات و مسائل این بخش است و یکی از محورهای سوال هم همین است»

این انتقادها و موضع‌گیری مجلس به گونه‌ای است که محمود واعظی روز گذشته درباره اختلالات صوت و دیتا در ارائه خدمات اپراتورها به مردم گفت: «به روز کردن آنتن‌های تلفن همراه دلیل اصلی این اختلالات است. دغدغه ما در وزارت ارتباطات افزایش کیفیت در ارائه سرویس‌ها به مردم است و در نشستی که با مدیر عامل، اعضای هیات مدیره همراه اول و شرکت مخابرات ایران داشته‌ایم، شکایات ثبت شده مردم از طریق سامانه 195 و دغدغه‌های آنها را عنوان کرده‌ایم.خوشبختانه همکاران ما در اپراتورها به مشکلات مردم واقف هستند و همراه اول علت اختلالات را نصب دکل‌های نسل 3 و بازسازی دکل‌های قدیمی BTS نسل دو عنوان کرده است که امیدواریم با تقسیم‌بندی عملیات توسعه‌ای، اختلالات به حداقل برسد.»

او حتی پای شهرداری تهران را هم وسط کشید و گفت: «ارایه خدمات ارتباطی، بخشی از خدمت‌رسانی به مردم است که امیدواریم شهرداری نیز در این زمینه با اپراتورها همکاری لازم را داشته باشد.»

این درحالی است که روح‌الله عباسپور دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس هم به حمایت می‌گوید: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی کلان این بخش، به اندازه‌ای که مورد انتظار مجلس و مردم است در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده است. هر چند عملیاتی در حال انجام است اما این عملیات جوابگو نیست و در همین تهران که پایتخت کشور است استفاده از موبایل با اختلال‌های جدی همراه است.»

در همین حال نعمتی نیز تاکید کرد، سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از سوی مجلس به تصویب رسید. اما شاهد هیچ تحول مهمی در این زمینه نیستیم و واعظی باید پاسخگوی این کم کاری باشد.

تعرفه بالا، خدمات بی کیفیت

یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه اختلال‌های جدی در استفاده از موبایل است. در یک مکالمه ساده بارها با نویز و اختلال و قطع و وصل شدن مواجه می‌شویم و این مشکلات در یک سال گذشته افزایش هم داشته است. این در حالی است که اگر کیفیت این خدمات را با کشورهای دیگر مقایسه‌کنیم به این نتبجه خواهیم رسید که مردم ایران به نسبت آنها تعرفه بالایی را برای استفاده از تلفن همراه پرداخت می‌کنند. این اتفاق درمورد اینترنت موبایلی هم افتاده بود که البته سه روز قبل تعرفه اینترنت موبایل کاهش یافت و قرار است این کاهش تعرفه از 15 روز دیگر اعمال شود.

نعمتی می‌گوید: « به طور قطع مردم در برابر تعرفه‌ای که می‌پردازند خدمات با کیفیت دریافت نمی‌کنند و ما در مجلس این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد. متاسفانه اپراتورها به هیچ وجه به وزارت خانه مربوطه جوابگو نیستند و بخشی از این مشکل به کم کاری خود وزیر و تیم او بر می گردد.»

عباسپور هم می‌گوید: « در حالی که دنیا در این حوزه به به حد اعلای پیشرفت رسیده است، ما در پایتخت کشورمان از قطع و وصل در یک مکالمه ساده حرف می‌زنیم این مشکلات هر چه سریع‌تر باید رفع شود.»

نسل جدید مشکلات مشترکان با خدمات نوین تلفن همراه

در شرایطی که اپراتورهای تلفن همراه در ارائه نسل سوم و چهارم سبقت را از یکدیگر می‌ربایند اما مشکلات عدیده آن برای مشترکان موجب نارضایتی شده و البته هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

به گزارش فارس در حالی که این روزها اپراتورهای تلفن همراه در استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ارائه خدمات اینترنت در ظاهر با هم به صورت جدی رقابت می‌کنند و به دنبال جذب مخاطبان و مشترکان بیشتری هستند، استفاده از این خدمات مانند اینترنت همراه برای مشترکان معضلات و چالش‌های جدی به همراه دارد.

در حال حاضر اپراتورها با تبلیغات زیبا و متعدد استفاده از نسل سوم اینترنت همراه سعی در جلب مشترکان به این خدمات دارند اما سرعت و کیفیت این خدمات در حد این تکنولوژی نیست و در حالی که هنوز پوشش شبکه‌ای 3G تکمیل نشده و مشترکان با مشکلات بسیاری چه در سرویس تماس و چه دیتا مواجهند، از راه‌اندازی نسل چهارم تلفن همراه در کشور خبر می‌رسد.

باید دید که وزارت ارتباطات برای حل مشکلات شبکه تلفن همراه و سایر مشکلات برنامه جامعی اعلام می‌کند یا در بر‌همان پاشنه قبلی می‌چرخد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-27 00:10

افزودن دیدگاه جدید