کد مطلب: 

294249

نقش تاثیرگذار شهردارى‌ها در ایجاد زیرساخت‌هاى نوین فناورى و دسترسى آسان شهروندان به خدمات

تبدیل شهرها به فیبرسیتی در ارائه زیرساخت قابل اعتماد، سریع و در دسترس برای همه شهروندان و مشاغل و رفع نیاز آنها با برقراری اتصال اینترنتی مطمئن و فراگیر، در نهایت باعث رشد و پیشرفت شهرها می‌شود، لذا باید شهرداری‌ها مصمم‌تر شوند که با سرعت بخشیدن به مراحل صدور مجوز حفاری برای پیشبرد این پروژه، خودشان به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه و ایجاد زیرساخت فیبرنوری پیشگام شوند.
نقش تاثیرگذار شهردارى‌ها در ایجاد زیرساخت‌هاى نوین فناورى و دسترسى آسان شهروندان به خدمات

به گزارش خبرنگار سیتنا، از آنجا که شهرهاى هوشمند در دنیا در حال افزایش هستند، اهمیت و نقش شهردارى ها در به‌روز نگه داشتن امکانات شهرى براى شهروندان بسیار پر رنگ تر شده است. علاوه بر این شهرهاى به‌روز دنیا به دنبال ایجاد بسترهایى سازگار با محیط زیست هستند و حرکت به سمت فناورى هاى سازگار با محیط زیست حرکتی یک تیر با دو نشان است، یعنى استفاده از فیبرنورى به جاى کابل مسى علاوه بر اینکه براى محیط زیست فواید زیادى دارد، اینترنت پرسرعتى نیز در اختیار شهروندان قرار می دهد.

شکی نیست که دسترسی به اینترنت برای جوامع مفید است. اتصال محدود به اینترنت به معنای فرصت‌های آموزشی محدود، دسترسی محدود به اطلاعات و توانایی ارتباط محدود است. با این حال، این واقعیت باقی است که بسیاری از شهرداری ها به ویژه مناطق کوچک و روستایی، بدون دسترسی کافی به اینترنت رها شده اند.

چرا شهرها باید به فیبرنوری شهری تبدیل شوند؟

شبکه‌های فیبر شهری راه‌حلی عملی هستند که دسترسی به اینترنت قابل اعتماد، سریع و در دسترس را برای کل جوامع ارائه می‌دهند و همراه با دسترسی بهتر به اینترنت، دسترسی بهتر به فرصت‌ها را نیز به همراه دارد. این مزایا راه‌هایی را نشان می‌دهند که یک شبکه فیبرنوری می‌تواند برای شهرداری‌ها، چه بزرگ و چه کوچک، سودمند باشد.

جوامعی که دارای اتصال وب ناقص هستند، به نوبه خود دسترسی کمتری به فرصت های شغلی، اطلاعات مهم و فرصت های آموزشی دارند که به صورت آنلاین یافت می شوند. هنگامی که دسترسی به این منابع به خطر بیفتد، نتیجه کاهش اقتصادی است که می تواند به سرعت منطقه کوچکی را ویران کند. پیاده سازی دسترسی گسترده به وب این امر را کاهش می دهد و فرصت هایی را برای رشد جامعه ارائه می دهد.

مزیت اصلی تبدیل شدن به یک فیبرسیتی در ارائه زیرساخت قابل اعتماد برای همه ساکنان و مشاغل نهفته است. داشتن یک اتصال اینترنتی مطمئن و فراگیر باعث جذب مشاغل و سرمایه گذاری می شود.

فیبر شهری باعث تغییرات تکنولوژیکی می شود

مزایای تکنولوژیکی که از داشتن یک پهنای باند پرسرعت قابل اعتماد به دست می آید، تقریباً بیش از حد است که نمی توان به راحتی آنها را برشمرد که شامل اجازه دادن به نوآوری در آموزش آنلاین، تجارت الکترونیک، خانه های هوشمند، کارخانه های هوشمند و شهرهای هوشمند هستند. کل انقلاب صنعتی چهارم به یک اتصال اینترنتی پایدار بستگی دارد. علاوه بر این، زیرساخت شبکه‌های پهن باند می‌تواند از سایت‌های سلولی اپراتورهای تلفن همراه پشتیبانی کند.

همچنین مزایای اجتماعی متعددی برای دسترسی به اینترنت برای همه وجود دارد. در طول همه‌گیری COVID-19، شکافی بین کسانی که می‌توانستند از خانه یاد بگیرند و کار کنند و کسانی که به دلیل دسترسی ناکافی به اینترنت نمی‌توانستند، ایجاد شد. این ممکن است به دلایل جغرافیایی یا تکنولوژیکی باشد.

هر کودک و دانش‌آموزی که در شهر فیبر سیتی زندگی می‌کند، می‌تواند به کلاس‌های یادگیری آنلاین خود دسترسی داشته باشد، زیرا هر خانه دارای پهنای باند فیبر سریع است. این یکی از دلایلی است که ما می خواهیم هر خانه ای اتصال خوبی به اینترنت داشته باشد تا آموزش بتواند همه را ارتقا دهد. هر شهری که به فیبر سیتی تبدیل می‌شود، گام بزرگی در جهت دادن فرصتی برای یادگیری، رشد و تبدیل شدن به کارآفرین دیجیتال بعدی به هر شهروندی برمی‌دارد.

لزوم تبدیل شهرداری‌ها به بازیگران اصلی توسعه و ایجاد زیرساخت فیبرنوری

همه این نیازها در جامعه که در نهایت باعث رشد و پیشرفت شهرها هم می شود باید شهرداری ها را مصمم تر کند که خودشان به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه و ایجاد زیرساخت فیبرنوری قدم بردارند و به سرعت بخشیدن به این پروژه کمک کنند.

در همین راستا نیز پروژه پوشش۸۰ درصد خانوارها، علاوه بر اینکه به کیفیت اینترنت همراه کمک می‌کند، برخی مسائلی که شهرداری‌ها با آن درگیر هستند را نیز برطرف می‌کند، به عنوان مثال اگر شبکه ثابت درست شکل بگیرد بسیاری از دکل‌ها در سطح شهر جمع‌آوری شده و بخشی از مشکلات شهرداری‌ها از نظر ایمنی و زیباسازی شهرها برطرف می‌شود.

دکتر الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون نقش شهرداری ها در پیشبرد پروژه فیبرنوری برای خدمت رسانی بهتر به مردم، اظهار کرد: شهرداری‌ها باید توسعه شبکه فیبرنوری و جایگزینی آن با شبکه سنتی را با زیرساخت ها لازم بررسی کنند، کمااینکه در بحث صدور مجوزها و ارتباطات با کیفیت تر، همکاری لازم را داشتند.اجرای این پروژه ضروری است، چراکه در عرصه های دیگر به فضای ارتباطات نیاز داریم و شبکه فیبرنوری از زیرساخت های اساسی کشور است.(خبر)

ضرورت توجیه شهرداران در خصوص نیاز شهرها به تامین زیرساخت‌های توسعه اینترنت فیبرنوری

محمود رادمنش، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا نیز راهکارهایی به شهرداری ها در خصوص اجرای پروژه فیبرنوری برای تاثیرگذاری بیشتر اعلام کرده است، یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه می تواند توجیه شهرداران در خصوص نیاز شهرها به تامین زیرساخت‌های توسعه اینترنت، متناسب با پیشرفت‌های این موضوع در جهان است، به گونه ای که امروزه در کنار آب، گاز، برق به عنوان نیازهای اساسی و اولیه شهرها وجود اینترنت با سرعت مناسب و دسترسی راحت و ارزان قیمت نیز از نیازهای اولیه و مهم زیرساخت‌های شهری می باشد.

وی ادامه داد: قطعا اگر این تفکر در شهرداری ها وجود داشته باشد صرف‌نظر از الزامات قانونی و بدون در نظر گرفتن منافع سازمانی همکاری لازم را در خصوص اجرای پروژه فیبرنوری به عمل آورده و از اجرای طرح نیز استقبال می کنند، در نظر گرفتن مشوق هایی برای شهرداری ها از جمله تامین اینترنت رایگان شهرداری ها برای چند سال از سوی اپراتور مجری طرح در هر شهر، گنجاندن موارد معقول، منطقی و غیره الزام آور برای شهرداری ها در قراردادهای ارائه شده از سوی اپراتور، اجرای سریع طرح در شهرها، چراکه زمانبر شدن اجرای پروژه باعث ایجاد مشکلات ترافیکی در شهرها و نارضایتی مردم و شهرداری های طرف قرارداد می شود و زمینه ساز عدم همکاری لازم شهرداری ها می گردد.

این مدیر ارشد استانی در حوزه فاوا تاکید کرد: اجرای دقیق مفاد قرارداد بخصوص در نحوه حفاری و ترمیم خیابان‌های محل اجرای پروژه، هماهنگی مستمر با ناظرین فنی شهرداری ها در حین اجرای قرارداد در شهرها، هماهنگی در تهیه نقشه های مسیر های اجرا با شهرداری های هر شهر و اعمال نظر پیشنهادات شهرداری ها در طراحی نقشه مسیرها و استفاده از امکانات موجود شهرداری ها از جمله کارخانه آسفالت، بتون ریزی متعلق به شهرداری ها، از دیگر موارد است.(خبر)

توسعه شبکه‌ فیبرنوری برای خود شهرداری‌ها هم ثروت آفرین است

مهندس جعفر مطلب زاده، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا گفته است: به نظر می رسد لازم است که موضوع تحول دیجیتال و افزایش بهره‌وری با استفاده از فناوری اطلاعات برای شهرداری تشریح شود؛ تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک شهر یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی، اینترنت اشیاء، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند که تمرکز بر روی این موضوعات به کاهش هزینه‌های نگهداری شهر و رفاه شهروندان منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مورد بعدی داده‌های باز و اجازه به فعالین حوزه برای استفاده از داده‌های شهری است که واضح است ایجاد داده‌ها با دیجیتالی شدن امکان پذیر است و فروش داده‌ها می‌تواند برای شهرداری ثروت آفرین باشد، بدین معنا که از یک سو کاهش هزینه‌های اداره شهر و از سمت دیگر کسب درآمد را برایشان به ارمغان می آورد.

این مدیر ارشد استانی در حوزه فاوا تاکید کرد: موارد مذکور نیاز به زیرساخت و ابزار مناسب دارد که شهرداری به جای مقاومت در صدور مجوز برای توسعه شبکه‌های زیرساختی همچون فیبرنوری، باید به این موضوع فکر کند که در راستای تهاتر، چگونه می‌تواند این مزایا را هم از اپراتورها بگیرد.(خبر)

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-05-06 10:51

افزودن دیدگاه جدید