کدخبر :832 پرینت
04 آذر 1390 - 09:39

"فلوبی" روبات تازه پژوهشگران آلمانی با ابراز احساسات انسانی

متن خبر

روبات‌های ژاپنی مدت‌هاست که جای خود را در زندگی اجتماعی مردم این کشور باز کرده‌ا‌ند و پژوهشگران آلمانی که پس از ژاپنی‌ها، از پیشگامان دانش روباتیک هستند هم به فکر طراحی روبات‌هایی هستند که قادرند با انسان همکاری کنند.

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، دویچه وله نوشت: آلمان پس از ژاپن و پیش از آمریکا، دومین کشور پیشتاز جهان در زمینه علم روبوتیک است. روبات‌های آلمانی در بخش‌های تحقیقاتی حتی از روبات‌های ژاپن هم پیش‌رفته‌تر ‌هستند.

 

فعالیت روبات‌ها در آلمان به مراکز تحقیقاتی و تولیدی محدود می‌شود. در حالی‌که در ژاپن حدود ۳۷۰ هزار آد‌م‌آهنی در انجام کارهای منزل فعالیت می‌کنند. روبات‌های ژاپنی حتی در کاشت برنج یا پذیرش میهمانان در هتل هم  جایی برای خود دست‌وپا کرده‌اند.

 

یک نکته در پذیرش آد‌م‌آهنی‌ها ظاهر آنهاست و البته این‌که چه توانایی‌های دارند. در این دو مورد، پژوهشگران آلمانی موسسه شناخت و روباتیک با همکاران ژاپنی خود اتفاق ‌نظر دارند.

 

البته پروفسور هیروشی ایشیگورو ژاپنی معتقد است چهره روبات‌ها باید تا جایی که ممکن است به ظاهر انسان شبیه باشد.

 

پروفسور هیروشی ایشیگورو که همواره لباس سیاه برتن دارد، با آدم‌آهنی‌های دو قلوی خود که چهره بسیار شبیه به چهره خود او دارند به شهرت جهانی رسید. روبات دیگر او ژنویید هم به حدی شبیه انسان است که با یک نگاه نمی‌توان تشخیص داد که او نه یک دختر خانم بلکه یک آد‌م‌آهنی است.

 

پروفسور ایشیگورو البته در ساخت روبات جدید خود "تله‌نوئید" زمان کمتری صرف ظاهر او کرده و ظرافت کمتری در انتخاب مو یا اعضای بدن به کار برده است. نکته مهم‌ اما توانایی این آد‌م آهنی است که قرار است در آینده جایگزین تلفن‌های همراه شود.  

 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، برقراری ارتباط میان انسان و ماشین مساله مهمی است که پژوهشگران آلمانی اکنون بر آن تمرکز کرده‌اند. روبات تازه پژوهشگران آلمانی که فلوبی نام دارد با صورتی گرد، چشم‌ و ابرو و پلک‌های متحرک می‌تواند احساسات خود مثلأ شادی، ناراحتی، ترس یا تعجب را نشان دهد.

 

علاوه بر ظاهر، رفتار آد‌م‌آهنی‌ها هم در پذیرش آن‌ها از سوی انسان‌ها نقش مهمی بازی می‌کند. روبات‌ها هر چه مستقل‌تر عمل کنند سریعتر جای خود را بازمی‌کنند.

 

البته مهمترین گام، یادگیری سریع است. آد‌م‌آهنی‌ها برای همکاری نزدیک با یک انسان باید او را بشناسند و دست‌کم نامش را یاد بگیرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.