کدخبر :308322 پرینت
09 مهر 1403 - 11:03

نقش آفرینی همراه اول در توسعه اقتصاد دیجیتال با تمرکز بر هوش مصنوعی و 5G

مدیر تحقیق و توسعه همراه اول گفت: در همراه اول تلاش کردیم اکوسیستم را با هدف و تمرکز بر اقتصاد دیجیتال توسعه دهیم و در همین راستا دو مرکز نوآوری در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف در حوزه های هوش مصنوعی و 5G مشغول فعالیت هستند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال با همراهی همراه اول و حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز دوشنبه نهم مهرماه در محل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است. 

سهم هشت درصدی اقتصاد دیجیتال از GDP کشور

در این مراسم دکتر علی اسدی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: اقتصاد دیجیتال شامل تحولاتی همچون بانکداری دیجیتال شده است که در این راستا شرکت ها اگر همگام نشوند، از تحول باز خواهند ماند.

وی ادامه داد: با وجود اپراتورهای تلفن همراه مخصوصا همراه اول و شرکت های استارتاپی و نوپا، اقتصاد دیجیتال به یکی از بخش های مهم تبدیل شده است.

اسدی، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال باعث بهبود کیفیت خدمات و تحولات بزرگ اقتصادی شده است و سهم بزرگی از GDP را به خود اختصاص داده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: سهم اقتصاد دیجیتال ما از GDP هشت درصد است که این عدد قابل افزایش است.

وی افزود: در این راستا نیاز به آموزش و مهارت داریم تا بتوانیم از فناوری های نوین استفاده کنیم.

اسدی ، گفت: ما آماده همکاری برای بسترسازی در این زمینه داریم و در کنار مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هستیم.

وی، افزود: اقتصاد دیجیتال یک انتخاب برای آینده کشور است و با هم افزایی بین بخش دولتی و خصوصی می توانیم جایگاه ایران را ارتقا دهیم.

نقش آفرینی همراه اول در ساختار اقتصاد دیجیتال 

در ادامه دکتر وحید شاه منصوری، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران، برنامه همراه اول طی سال های اخیر در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال را تشریح کرد و گفت: سرمایه گذاری، نوآوری تربیت نیروی انسانی و تحقیق و توسعه از ابزارهای توسعه است.

وی، گفت: در همراه اول تلاش کردیم اکوسیستم را با هدف و تمرکز بر اقتصاد دیجیتال توسعه دهیم و دو مرکز نوآوری در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف در حوزه های هوش مصنوعی و 5G مشغول فعالیت هستند.

شاه منصوری، اظهار کرد: در حوزه توسعه محصول همکاری چشمگیری داریم و در حوزه کسب و کارهای اصلی اقدامات مهمی انجام داده ایم.

وی افزود: برای تامین تجهیزات از محل دانش بنیان های داخلی حدود چهار هزار میلیارد تومان تامین خدمت شده ایم.

وی، گفت: همراه اول در ساختار اقتصاد دیجیتال نقش آفرینی می کند و همچون اپراتورهای دنیا، در مسیر همکاری با سکوهای دیجیتال قرار گرفته و حرکت می کند.

در ادامه این مراسم، پنل تخصصی اقتصاد در قاب تجربه با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، رضا سمیع زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو برگزار شد و پیرامون تجارب به دست آمده در حوزه کسب و کارها پرداخته شد.

 در اقتصاد دیجیتال ورود سرمایه بسیار کم است

جوانمردی، گفت: اگر بنا باشد اقتصاد دیجیتال موثرتری داشته باشیم باید ابعاد اقتصادی آن را در نظر بگیریم.

وی، افزود: در ایران به این حوزه هنوز از منظر ابزارهای فناورانه نگاه می کنیم.

جوانمردی، خاطرنشان کرد: در اقتصاد دیجیتال ورود سرمایه بسیار کم است و مهمترین چالش این حوزه است و نیاز به بنیان های اقتصادی داریم تا برای رشد جدیدتر سرمایه ای فراهم شد تا اثرگذاری جدی تر در GDP را داشته باشیم.

مدیرعامل هلدینگ فناپ، گفت: اگر تخصیص ها به موقع انجام شود، اثرگذاری بیشتری خواهیم داشت و مدیون فراهم شدن بستر 4G و نوآوری هستیم و مساله اشتغال نیروهای تحصیل کرده یکی از دغدغه های این حوزه است.

وی، افزود: از یک طرف با کاهش توان و از طرف دیگر با افزایش تقاضا مواجه هستیم و سرمایه انسانی دو چالش را به همراه دارد که مهاجرت یکی از آنهاست و دیگری آموزش نامناسب است.

جوانمردی، گفت: چالش بعدی بحث رگولاتور است و محیط قانونی و حقوقی برای خدمت رسانی فراهم نیست.

مدیرعامل هلدینگ فناپ، خاطرنشان کرد: چالش ها و فرصت ها همیشه توامان هستند و اگر فعالان این بخش به همگرایی و وفاقی برسند که سطح پروازی خود را نه تنها به عنوان ارائه کننده محصول، بلکه به عنوان ارائه کننده راهکار برای مشکلات کشور ببینند، آینده روشنی برای این حوزه متصور هستیم تا مردم طعم دیجیتالی شدن را بچشند.

وی، افزود: صاحبان کسب و کارهای پیشین می توانند بخشی از سرمایه و توجه خود را به این بخش بدهند تا از نتایج آن بیش از پیش بهره مند شوند.

اقتصاد دیجیتال از اقتصاد مشارکتی نشات می گیرد

رضا سمیع زاده، گفت: اقتصاد دیجیتال از اقتصاد مشارکتی نشات می گیرد.

وی، افزود: اقتصاد دیجیتال بر روی افزایش منابع و بهینه سازی و کارایی منابع پیش می رود و در بخش لجستیک نیز در حوزه ناوگان حمل و نقل از این حوزه می توان استفاده کرد.

سمیع زاده، گفت: مفهوم لجستیک دشوار است و باید فعالیتی انجام شود که مفهوم درک شود.

وی، گفت: مفاهیم دیجیتال در لجستیک قابل تامل است و فعالیت های مختلفی را در حوزه انجام داده ایم.

مدیرعامل هلدینگ فاخر، گفت: بدون اینترنت اشیا و 5G راهی پیش نمی رود و باید بخش خصوصی را تقویت کنیم.

منابع انسانی یکی از چالش های حوزه دیجیتال است

مهرداد شاملو، اظهار کرد: دو موسسه دانش بنیان هستیم و ورزش سه و آنتن  را در دست داریم و از ابتدا به جای روزنامه کاغذی از سایت آغاز به کار کردیم.

وی، ادامه داد: در سال های اخیر پلتفرم ها انچنان رشدی نداشتند که مردم به سمت اینستاگرام نروند و به پتانسیل لازم، پرداخته نمی شود.

مدیرعامل هلدینگ فراکاو، افزود: موضوع منابع انسانی یکی از چالش های حوزه دیجیتال است و ارتباط با صنعت از معضلات دیگر می باشد.

شاملو، گفت: آماده همکاری با منابع انسانی حوزه آکادمیک و دانشگاهی هستیم.

 سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا به سرعت در حال رشد است

فرزانه ابوالفضل، رییس هیات مدیره شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی (بانک پارسیان) در ادامه این مراسم، گفت: اقتصاد دیجیتال از سه لایه تعریف شده، هسته، لایه دو و لایه سه.

وی، ادامه داد: اقتصاد دیجیتال هسته، زیرساخت است، لایه دوم همان شرکت هایی هستند که از ابتدا دیجیتالی بودند و لایه سوم دیجیتال شونده ها هستند.

ابوالفضل، اظهار کرد: سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا حدود ۱۵ درصد از اقتصاد کل است و به سرعت در حال رشد است.

وی، افزود: جایگاه ما حدود هشت درصد است و قصد داریم تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۵ درصد دست یابیم.

وی، گفت: اقتصاد دیجیتال جهان شمول است.

ابوالفضل، اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد دیجیتال باید در حوزه های مختلف به آن توجه شود؛ تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری در زیرساخت های تجاری، قانون گذاری و توسعه مهارتی.

وی، خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال در کشور کوچک است، اما رشد توسعه بالایی دارد و باید فعالان حوزه فاوا در این حوزه نقش پررنگ تری داشته باشند.

تصاویر این مراسم را مشاهده کنید:

خبرنگار: زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.