کدخبر :308581 پرینت
15 مهر 1403 - 10:45

باستانی: وزیر ارتباطات صرفا بازوی اجرایی رئیس جمهور برای رفع فیلتر است؛ اگرچه رئیس جمهور هم تصمیم گیر نهایی نیست

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است: اینکه می گویند وزارت ارتباطات فیلترینگ را پیگیری کند، یعنی از رئیس جمهور و هیات دولت، این انتظار مطرح می شود و بازوی اجرایی رئیس جمهور در این حوزه هم وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات است؛ اگرچه رئیس جمهور هم پیگیر این موضوع است، اما تصمیم گیر نهایی نیست.

متن خبر

دکتر سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تاکید رئیس جمهور بر رفع فیلترینگ، گفت: یک مساله اولیه وجود دارد و آن هم توقعی است که رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی ایجاد کرده که باید فیلترینگ رفع شود، این کلیت را رقبای رئیس جمهور در زمان انتخابات اعلام نکردند و این انتظار در عموم مردم از رئیس جمهور وجود دارد.

وی، ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی تعیین کننده ضوابط امنیتی هستند و بخشی از موضوع نیز عمق فیلتراسیون است؛ به عنوان مثال در مواقعی در واتس اپ متن قابل دسترس است، اما فیلم و تصویر بدون فیلترشکن قابل دسترس نیست، پس بنابراین در این مواقع عمق فیلتر تعیین می شود.

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: اینکه می گویند وزارت ارتباطات فیلترینگ را پیگیری کند، یعنی از رئیس جمهور و هیات دولت این انتظار مطرح می شود و بازوی اجرایی رئیس جمهور در این حوزه هم وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اگرچه رئیس جمهور پیگیری موضوع را می کند، اما تصمیم گیر نهایی نیست.

باستانی، خاطرنشان کرد: این موضوع به طرح کارشناسی گسترده ای نیاز دارد و موارد امنیتی این حوزه حساس است و توقع بر این است که این موارد برطرف شود. مثلا در دبی از برنامه Botim استفاده می کنند و بحث رویکرد اقتصادی است نه امنیتی و این برنامه بهتر از واتساپ نیاز کاربران اماراتی را رفع می کند و مدیریت آن هم دست دولت امارات است.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، افزود: گروه کارشناسی حوزه را بررسی می کند؛ مثلا یوتیوب منبع تولید و انتشار علم است، اما مواردی هم دارد که نیاز به فیلتر دارد، یا باقی موارد همچون اینستاگرام  یا تیک تاک که جنبه های آموزشی هم دارند، اما در مواردی نیاز به فیلتر شدن است، نه فیلتر کامل.

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: این برنامه ها بخشی مفید دارند و بخشی دیگر باید مورد توجه قرار گیرد و گاها موارد امنیتی یا اخلاقی دارند که باید با آگاهی فیلتر شوند.

باستانی، افزود: هدف از فیلتراسیون این است که دسترسی کمتر شود، اما شاهد آن هستیم که فیلترینگ انجام شده، اما دسترسی تغییر نکرده و فقط بازاری برای فیلترشکن فروش ها ایجاد شده است و هزینه فیلترشکن به بار مالی مردم اضافه شده است؛ فیلترشکن در همه جای دنیا استفاده می شود و کاربردهای ویژه ای هم دارد.

وی، گفت: دو شورای بزرگ تصمیم گیر باید کار کارشناسی بر روی پلتفرم های فیلترشده انجام دهند و اگر می توانیم، نرم افزاری همچون botim ایجاد کننیم، اینکه فیلتر کنیم و جایگزین نداشته باشیم، نمی شود. 

باستانی، خاطرنشان کرد: تکنولوژی و اعتمادسازی لازمه این بحث است و باید تمام ویژگی های لازم در پیام رسان لحاظ شده باشد و اعتماد کاربر را جلب کند. دسترسی به متون و دیتاها نیاز مردم است و باید بین شرکت خدمات دهنده و کاربر اعتمادسازی شکل گیرد. 

مدیر گروه امور زیربنایی و تولیدی مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: یک خانواده سه نفره گاها ماهی 500 هزار تومان هزینه فیلترشکن می دهند و لذا دسترسی ها بیشتر شده که کمتر نشده است، بنابراین بار مالی فقط اضافه شده است.

وی، اظهار کرد: وظیفه دولت پیگیری کردن و عمل به قول و وعده است، نمی شود قول دهیم و تغییری ایجاد نشود. یا باید با مردم صحبت شود و معضلات ارائه شود و اگر مسائل امنیتی مطرح باشد، بنابراین قطع دسترسی باید موقت باشد، چراکه با یک دکمه می شود همه دسترسی قطع شود و در نتیجه نیاز به فیلتر کردن نیست.

باستانی، افزود: وزیر ارتباطات باید مسائل این حوزه را بررسی و مشکلات را پیگیری کند و مصر بودن، انتظار مردم از رئیس جمهور است و وزیر ارتباطات باید موانع را در هیات دولت اعلام کند تا رئیس جمهور پیگیری کند، چراکه رئیس جمهور رئیس شورا است و باید با مردم صحبت کند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.