کدخبر :307944 پرینت
02 مهر 1403 - 09:33

بررسی حادثه معدن طبس

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌ های معدن زغال‌ سنگ شرکت معدن جو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک C و B این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

متن خبر
به گزارش سیتنا، به دنبال حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ طبس در استان خراسان جنوبی حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب (۳۱ شهریور) انفجار مهیبی رخ داد که گفته شده است بیش‌ از ۷۰ نفر در کارگاه استخراج این معدن زغال‌سنگ در حین انفجار مشغول به‌کار بوده اند.

در پی انفجار یک معدن ذغال سنگ در شهر طبس در استان خراسان جنوبی دست‌کم ۵۲ نفر جان خود را از دست داده و تعدادی از کارگران هم مصدوم و به بیمارستان منتقل شده‌اند. مسئولان استانی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

نحوه استخراج معادن مشکل دارد

محمد نصیرایی، نماینده مردم طبس در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در خصوص علت حادثه معدن زغال سنگ معدنجو به خبرنگار تابناک گفت: بخش مهمی از علت حادثه معدن زغال سنگ معدن جوی به نحوه استخراج این معدن باز می گردد که از نوع سنتی بوده و دارای مشکلات زیادی است. همچنین کار کردن کارگران در عمق افقی ۷۰۰ متری زیرزمین و عمق عمودی ۲۵۰ متری می تواند خطرات زیادی از جمله نشت گاز و فشار گاز محبوس شده ایجاد کند.
 
وی افزود: مقدار گازی که هر لحظه در عمق زیرزمین معدن طبس محبوس می شود برای آزاد شدن خطرات زیادی را متوجه نیروی انسانی می کند. از سوی دیگر فشار گاز در این عمق بسیار زیاد بوده که همین امر ریسک زیادی برای کارگران به وجود می آورد. بنابراین لازم است کلیه معادن از جمله این معدن، معدن جوی به سمت مکانیزه شدن و مدرن شدن ماشین آلات و تجهیزات پیش رود.

حادثه معدن معدن جوی علاوه بر تلفات انسانی و زخمی شدن بسیاری از کارگران، خسارات زیادی به صنایع کشور از جمله صنایع فولادی که در تهیه زنجیره فولاد کشور از ذغال سنگ استفاده می‌شود وارد کرد.

انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.