کدخبر :304063 پرینت
18 تیر 1403 - 11:15

اصلاح معماری شبکه ارتباطی؛ یکی از موضوعات مهم در وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که یکی از موضوعات مهمی که در وزارت ارتباطات پیگیر آن بودیم، اصلاح معماری شبکه ارتباطی کشور بود؛ چراکه در ابتدای دولت سیزدهم قریب به 99 درصد ترافیک کشور در تهران بود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، عیسی زارع‌پور در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم برای تغییر معماری شبکه و بهبود کیفیت سرعت اینترنت چه اقداماتی را انجام داده است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت ارتباطات پیگیر آن بودیم اصلاح مهندسی شبکه بود.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم قریب به 99 درصد ترافیک کشور در تهران بود و کسی که در شهرهای دیگر مثل سیستان بلوچستان، مشهد یا شیراز است ترافیک آن تا تهران می آمد و برمی‌گشت زیرا سرویس‌ها در تهران میزبانی می‌شد.

 زارع پور ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال این هستیم که در هشت نقطه کشور که مرکز تبادل ترافیک (ixp) قرار دارد ظرفیت نقاط را ارتقا دهیم. در همین راستا هم ترافیک آنها افزایش یافته و از شش ترابیت بر ثانیه به 30 ترابیت بر ثانیه رسیده و 50 برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که دو اقدام تشویقی برای توسعه بیشتر این بخش انجام شده است، افزود: اولا اپراتورها و دارندگان سرویس‌های پرمخاطب در کشور را ترغیب و تشویق کردیم تا در این نقاط سرویس نسخه محلی یا همان cdn‌ها را راه‌اندازی کنند و با کمک ابزار تعرفه‌ای کار کردیم که برای اپراتور صرفه داشته باشد که در این هشت نقطه ترافیک را محلی کنند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ظرف یک سال گذشته بین 10 تا 15 درصد از ترافیک شبکه در این نقاط توزیع شده و موجب افزایش کیفیت ترافیک داخلی شده است به طور مثال در گذشته اگر مسابقه دربی برگزار می شد به سختی آنلاین مشاهده می شد اما امروز کمتر چنین مشکلی داریم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.