کدخبر :295483 پرینت
15 خرداد 1403 - 12:00

واقعیت تکان‌دهنده درباره امنیت اطلاعات کاربران واتس‌اپ!

اگرچه پیام‌رسان واتس‌اپ از رمزنگاری نقطه به نقطه برای محافظت از محتوای پیام‌ها استفاده می‌کند، اما ظاهراً جمع‌آوری اطلاعات فرعی یا همان «فراداده» می‌تواند حریم خصوصی کاربران را تهدید کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مهندسان داخلی واتس‌اپ در یک ارزیابی تهدید، از آسیب‌پذیری‌هایی سخن گفته‌اند که می‌تواند امکان دور زدن رمزنگاری را برای سازمان‌های دولتی فراهم کند. همچنین ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت متا، مدعی شده که واتس‌اپ هر شب اطلاعاتی از داده‌های کاربران استخراج می‌کند.

هرچند ویل کت‌کارت، رئیس واتس‌اپ این ادعاها را رد کرده است اما نگرانی‌ها همچنان پابرجاست. مشکل اصلی به جمع‌آوری فراداده یا اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های کاربران مانند آدرس آی‌پی، شماره تلفن مخاطب، زمان مکالمه و غیره مربوط می‌شود.

اگرچه این اطلاعات به ظاهر بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، اما می‌توانند الگوهایی را آشکار کنند که برای شناسایی کاربران استفاده شوند. این موضوع با ارائه مثالی از دستگیری یک فعال کاتالان با استفاده از فراداده‌ها تأیید شده است.

علاوه بر این، واتس‌اپ طبق سیاست حریم خصوصی خود، اطلاعات مفصلی از عادت‌های استفاده کاربران، مشخصات آی‌پی، نوع مرورگر، اطلاعات مرتبط با سرویس‌های دیگر متا و موارد مشابه را نیز جمع می‌کند. این داده‌ها هنگام درخواست مقامات قضایی، در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

یکی از نگرانی‌های اصلی این است که این فراداده‌ها می‌توانند توسط تکنیک‌های نوین تجسس و تحلیل همبستگی، برای شکستن حفاظت‌های حریم خصوصی مورد سوءاستفاده قرار گیرند. 

بنابراین گرچه محتوای پیام‌های واتس‌اپ رمزگذاری شده و محرمانه است، اما جمع‌آوری فراداده‌ها می‌تواند سوالاتی را درباره حفظ حریم خصوصی کاربران این پیام‌رسان ایجاد کند. واتس‌اپ نیز در شرایط استفاده اعلام کرده که امکان استفاده از این اطلاعات برای ارائه، بهبود و بازاریابی خدمات شرکت متا وجود دارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که جمع‌آوری فراداده‌ها می‌تواند یک مسئله اساسی برای حریم خصوصی کاربران باشد، حتی اگر محتوای پیام‌ها رمزگذاری شده باشند. بنابراین انتظار می‌رود شرکت‌های فناوری برای حفظ اعتماد مشتریان، سیاست‌های حریم خصوصی را بازبینی و اصلاح کنند. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.