کدخبر :295288 پرینت
09 خرداد 1403 - 05:52

هزینه ۴۲ میلیون دلاری بنیانگذار آمازون برای ساخت ساعت 10 هزار ساله!

بنیانگذار آمازون، ۴۲ میلیون دلار از ثروت خود را صرف ساخت یک ساعت غول‌پیکر کرده که برای ۱۰ هزار سال طراحی شده و در کوه های غرب تگزاس در دست ساخت است و از انرژی حرارتی زمین تغذیه خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، جف بزوس، بنیانگذار آمازون و یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان، ۴۲ میلیون دلار از ثروت خود را صرف پروژه عجیب ساخت یک ساعت غول‌پیکر کرده که برای ۱۰ هزار سال طراحی شده است.

این ساعت منحصربفرد در کوه های غرب تگزاس در دست ساخت است و قرار است از انرژی حرارتی زمین تغذیه شود.

ایده این ساعت را دنی هیلیس، یک دانشمند کامپیوتر، در سال ۱۹۹۵ مطرح کرد. هدف او ساخت یک شاهکار مهندسی بود که اهمیت تفکر بلندمدت را به نمایش بگذارد.

این ساعت ۱۵۲ متری، عناصری مانند همگام‌ساز خورشیدی، پاندول، زنگ، چرخ‌دنده‌ها و صفحات را در خود جای داده است.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این ساعت این است که تنها یک بار در سال تیک می‌زند و دارای عقربه‌ای است که هر ۱۰۰ سال یک بار حرکت می‌کند. زنگ آن هر ۱۰۰۰ سال به صدا در می‌آید. این ویژگی‌ها برای تاکید بر هدف بلندمدت آن طراحی شده اند.

درک مفهوم یک ساعت که ۱۰ هزار سال کار می‌کند، کاری دشوار است. این مقیاس زمانی بسیار فراتر از درک ذهن بشر معاصر است. تمدن بشری حدود شش هزار سال قدمت دارد و این پروژه افق زمانی بسیار طولانی‌تری را مدنظر قرار می‌دهد.

این ساعت طوری طراحی شده که در برابر گذر زمان و نیروهای طبیعی تحمل زیادی دارد.

بیشتر قطعات آن از فولاد ضدزنگ و سرامیک‌های مقاوم ساخته شده‌اند. زنگ آن قادر است بیش از ۳.۵ میلیون ترکیب منحصربفرد ایجاد کند.

این ساعت همچنین دارای ۵ اتاق برای جشن سالگرد اول، دهم، صدم، هزارم و ده هزارم خواهد بود.

بزوس که به تجمل‌گرایی‌اش معروف است، گفته این ساعت نمادی برای تفکر بلندمدت است. او مشتاق است میراثی برای آیندگان به جا بگذارد. زمان پایان این پروژه هنوز تعیین نشده اما احتمالا سال ها طول خواهد کشید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.