کدخبر :292448 پرینت
28 اسفند 1402 - 09:45

کاربردهای معماری نرم‌افزار

معماری نرم‌افزار یکی از مفاهیم مهم در توسعه نرم‌افزار است که روی طراحی ساختار و پیکربندی نرم‌افزار تمرکز دارد.

متن خبر

گزارش آگهی/ معماری نرم‌افزار یکی از مفاهیم مهم در توسعه نرم‌افزار است که روی طراحی ساختار و پیکربندی نرم‌افزار تمرکز دارد. به زبان ساده، معماری نرم‌افزار نحوه سازمان و چیدمان یک سیستم را مشخص می‌کند. معماری یک سیستم نرم‌افزاری، اجزای آن، ارتباط این اجزا با یکدیگر و محیط اطرافشان و نحوه طراحی سیستم را مشخص می‌کند. کاربردهای معماری نرم‌افزار محدود به مشخص کردن اجزا و ارتباطات سیستم نیست و نقشی پررنگ‌تر در توسعه نرم‌افزار دارد.

به همین خاطر در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای معماری نرم‌افزار بیاندازیم و انواع معماری پرکاربرد در شرکت‌های ایرانی و به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اهداف و کاربردهای معماری نرم‌افزار

اولین هدف در معماری نرم‌افزار، مشخص کردن نیازمندی‌های ساختاری سیستم است. در واقع یک معماری خوب، ریسک‌های مربوط به ساختار فنی کسب و کار را کاهش می‌دهد و ارتباطی سازنده بین کسب و کار و نیازمندی‌های فنی ایجاد می‌کند.

اگر بخواهیم کاربردهای معماری نرم‌افزار را دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش پایداری سیستم

یک معماری ایده‌آل، تقریبا در ۱۰۰ درصد مواقع آپ‌تایم سیستم را تضمین می‌کند. یکی از اهداف و کاربردهای معماری نرم‌افزار، رسیدن به حداکثر پایداری ممکن در سیستم نرم‌افزاری است. انتخاب معماری متناسب با کسب و کار و نیازمندی‌های فنی، می‌تواند رسیدن به پایداری را تضمین کند.

افزایش مقیاس‌پذیری

یکی از اهداف معماری خوب، افزایش مقیاس‌پذیری سیستم با استفاده از زیرسیستم‌های کوچک و مستقل است که هر کدام قابلیت افزایش مقیاس دارند. یک سیستم زمانی نیاز به افزایش مقیاس (Scale-up) دارد که ساختارهای موجود آن نتواند پاسخگوی نیازمندی‌های فنی و کسب و کار باشد.

بهبود فرایند مانیتورینگ

از کاربردهای مهم معماری نرم‌افزار، ایجاد سیستمی است که با فرایندهای مانیتورینگ هماهنگ باشد. مانیتورینگ یا نظارت بر نرم‌افزار، فرایندی است که به ما کمک می‌کند تا رفتار سیستم را بشناسیم و با تحلیل این رفتار، از مشکلات و پیش‌آمدهای احتمالی باخبر شویم.

کاهش حداکثری بدهی فنی

بدهی فنی یکی از مواردی است که بیشتر تیم‌های فنی از آن فراری‌اند؛ اما در نهایت و در نتیجه مجموعه‌ای از اقدامات اشتباه، ناچار به روبرویی با این مفهوم می‌شوند. یکی از راه‌های کاهش بدهی فنی، استفاده از معماری نرم‌افزار مناسب کسب و کار است. انتخاب زیرساخت و ساختار فنی مناسب، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای فرایندهای خود داشته باشید و به این ترتیب، تا حد امکان از بدهی فنی تیم‌ها جلوگیری کنید.

بهبود فرایند تست سیستم

در لیست کاربردهای معماری نرم‌افزار، نباید از فرایند تست نرم‌افزار غافل شویم. تست نرم‌افزار یکی از مراحل بسیار حیاتی در فرایند توسعه نرم‌افزار است. معماری کاربردی، باعث می‌شود تا تست راحت پیاده‌سازی و اجرا شود و این موضوع، فرایند و خروجی تست نرم‌افزار را بهبود می‌دهد.

افزایش امنیت سیستم

در انتهای لیست کاربردهای معماری نرم‌افزار، به امنیت می‌رسیم. امنیت سیستم، به ویژه در سیستم‌های مالی، سلامت و سیستم‌هایی که اطلاعات هویتی و تراکنش‌های افراد را در اختیار دارند، یکی از عوامل بسیار مهم و حیاتی است. هرچند پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و اقدامات امنیتی نیازمند ابزارها و مراحلی در تمام طول توسعه است، اما استفاده از معماری سازگار با امنیت می‌تواند اجرای فرایندهای امنیتی را ساده‌تر کند.

معماری‌های پرکاربرد در شرکت‌های ایرانی

از زمان ورود مفهوم فناوری اطلاعات و نرم‌افزار به ایران، شرکت‌های مختلفی حول محور این تکنولوژی‌ها (و بعدا حول محور خدمات آنلاین) به وجود آمدند که هر کدام نوعی از معماری را برای سیستم‌های خود انتخاب کردند. رایج‌ترین انواع معماری نرم‌افزار که در شرکت‌های ایرانی پیاده‌سازی می‌شوند عبارتند از:

  • معماری لایه‌ای (Layered)
  • معماری میکروسرویس (Microservices)
  • معماری Event-driven
  • معماری مونولیت

البته در کنار انواع معماری، شاهد استفاده شرکت‌های از الگوهای طراحی (Design patterns) هم هستیم. برای مثال طراحی دامنه-محور (Domain Driven Design)، طراحی فکتوری، ساختار Onion و … از الگوهای رایج در شرکت‌های ایران هستند.

معماری نرم‌افزار در حوزه فین‌تک

در حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک)، سیستم‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه معاملات، پرداخت‌یاری، مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری و … به کاربران خدمات می‌دهند. پرکاربردترین معماری‌های نرم‌افزار در حوزه فناوری‌های مالی عبارتند از:

  • معماری میکروسرویس
  • معماری مونولیت
  • معماری کلاینت-سرور
  • و …

یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مالی، ویستا سامانه آسا است که از انواع مختلف معماری با توجه به سیستم مورد توسعه استفاده می‌کند.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا یک شرکت IT و زیرمجموعه گروه مالی آگاه است که از سال ۱۳۹۱ پا به عرصه توسعه سامانه‌های معاملاتی و فناوری‌های مالی گذاشته است. از محصولات شاخص این مجموعه می‌توانیم به اپلیکیشن و سامانه معاملاتی آساتریدر، سامانه ثبت‌نام آگاه اکسپرس و … اشاره کنیم.

در آسا، با توجه به اینکه در چه تیمی مشغول باشید و روی توسعه چه محصولی کار کنید، تکنولوژی مورد استفاده شما متفاوت از دیگر تیم‌ها خواهد بود. اگر قصد دارید در محیطی پویا با نیروهای جوان و تکنولوژی روز دنیا کار کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم‌های کاریابی و یا صفحه «همکاری با آسا» در سایت این شرکت، رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

علاوه بر این، در «بلاگ آسا» می‌توانید مقالات مختلفی را در زمینه توسعه نرم‌افزار، معماری نرم‌افزار، هوش تجاری و … بخوانید و با تکنولوژی‌های مورد استفاده در این شرکت بیشتر آشنا شوید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.