کدخبر :284289 پرینت
04 شهریور 1402 - 13:47

ببینید| پرتاب ۴۹۱۸ ماهواره استارلینک به فضا توسط اسپیس‌ایکس

بر اساس اظهارات یک ردیاب ماهواره‌ای و اخترفیزیک‌دان، شرکت اسپیس‌ایکس تا به امروز ۴۹۱۸ ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرده است که بیش از ۴۵۰۰ مورد از آنها در حال حاضر فعال هستند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک (Elon Musk) اداره می‌شود، هدف آن رساندن اینترنت پر سرعت به بسیاری از نقاط جهان به خصوص مناطقی است که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در آنها ممکن نبوده است. 

اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی به فروش برساند؛ مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشینگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است.

شرکت اسپیس‌ایکس پروژه اینترنت ماهواره‌ای خود را با افتتاح تاسیسات توسعه ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در ژانویه سال ۲۰۱۵ کلید زد که البته در آن زمان هنوز نامی نداشت. این شرکت تنها با ۶۰ مهندس شروع به کار کرد تا زمانی که در ژانویه سال ۲۰۱۷ تاسیسات دومی نیز به اجرای این برنامه اختصاص داده شد. در ماه اوت سال ۲۰۱۸ اسپیس‌ایکس تمامی مراکز خود را ادغام کرد تا علاوه بر تحقیق و توسعه بر ساخت‌ ماهواره‌ها تمرکز کند. ایلان ماسک در ابتدا اعلام کرده بود که قرار است چهار هزار ماهواره به مدار زمین ارسال شود و دو نمونه اولیه این ماهواره‌ها در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ به مدار پرتاب شدند.

ایلان ماسک سایر ماهواره‌های استارلینک خود را به صورت گروهی و در تعداد بالا به مدار می‌فرستد و اولین مجموعه‌ی ۶۰ عددی از ماهواره‌های استارلینک در ماه مه سال ۲۰۱۹ سوار بر موشک فالکون ۹ همین شرکت به مدار پرتاب شدند و در فاصله‌ی ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. این مدار به قدری پایین است که ماهواره‌ها زمانی که از کار بیفتند توسط کشش سطحی زمین به سمت جو کشیده می‌شوند و تبدیل به زباله فضایی نمی‌شوند.

در پایان سال ۲۰۱۹ اسپیس‌ایکس از ۶۰ ماهواره‌ای که به مدار رفته بودند توانست با ۵۷ مورد ارتباط برقرار کند. از این تعداد ۴۵ مورد به ارتفاع مداری ۵۵۰ کیلومتری از سطح زمین رسیدند در حالی که پنج مورد همچنان اوج می‌گرفتند، پنج مورد قبل از افزایش ارتفاع مورد بررسی بودند و قرار بود دو مورد به سرعت از مدار خارج شده و وارد جو شوند تا روند بازگشت ماهواره‌ها به زمین آزمایش شود. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور فعال و قابل استفاده است اگرچه برای بهره‌مند شدن از خدمات آن باید به تجهیزات این سرویس دسترسی داشت.

در همین راستا، شرکت اسپیس‌ایکس ۱۵ ماهواره اینترنتی استارلینک را روز هفتم اوت 2023 پرتاب کرد و موشک بازگشته را روی یک کشتی در دریا فرود آورد.

یک موشک فالکون ۹ همراه با ماهواره‌های استارلینک، در ساعت ۱۱:۵۷ شب به وقت منطقه زمانی شرقی از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» کالیفرنیا بلند شد. اولین مرحله فالکون ۹ طبق برنامه‌ریزی به زمین بازگشت و حدود ۹.۵ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین شرکت اسپیس‌ایکس فرود آمد؛ براساس توضیحات ماموریت اسپیس‌ایکس، این پنجمین پرتاب و فرود برای این تقویت‌کننده ویژه بود.

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که مرحله فوقانی فالکون ۹، حمل ۱۵ ماهواره استارلینک را به سوی مدار پایین زمین ادامه خواهد داد تا حدود ۱۴.۵ دقیقه پس از بلند شدن از زمین مستقر شوند. با وجود این، نمایندگان اسپیس‌ایکس در جریان پخش اینترنتی پرتاب گفتند که دریافت پیام تایید استقرار موفقیت‌آمیز ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

این دومین پرتاب استارلینک در روزهای اخیر بود. یک موشک فالکون ۹ نیز روز ششم اوت، ۲۲ ماهواره را از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا برد.

به گفته جاناتان مکداول ردیاب ماهواره‌ای و اخترفیزیک‌دان، اسپیس‌ایکس تا به امروز ۴۹۱۸ ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرده است که بیش از ۴۵۰۰ مورد از آنها در حال حاضر فعال هستند.

تعداد ماهواره‌های استارلینک در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. این شرکت مجوز استقرار حدود ۱۲ هزار ماهواره اینترنتی را در مدار پایین زمین دارد و علاوه بر آن، برای ۳۰ هزار ماهواره دیگر نیز درخواست مجوز داده است.

این شبکه بزرگ ماهواره‌ای، خشم برخی از ستاره‌شناسان را برانگیخته است که می‌گویند ماهواره‌های استارلینک مانع رصد آنها می‌شوند.

به گفته برخی از کارشناسان، این شبکه همیشه در حال رشد می‌تواند تهدیدی برای پایداری فضا در بلندمدت باشد. به عنوان مثال، ماهواره‌های استارلینک اخیرا ۲۵ هزار مانور جلوگیری از برخورد را در یک بازه زمانی شش ماهه انجام دادند و این تعداد با رسیدن فضاپیماهای بیشتر به مدار افزایش خواهد یافت.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.