کدخبر :280635 پرینت
29 اردیبهشت 1402 - 11:47

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: با وجود نقشه‌های ماهواره‌ای و محاسبات کارشناسی، وضعیت آب هیرمند قابل اندازه‌گیری است

پس از آنکه سازمان فضایی ایران اعلام کرد که تصاویر پایش رودخانه هیرمند توسط ماهواره خیام، نشان می‌دهد که حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب، مانع رسیدن آب به ایران شده است، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در واکنش به بیانیه طالبان تاکید کرد که با وجود نقشه‌های ماهواره‌ای و محاسبات کارشناسی، وضعیت آب هیرمند قابل اندازه‌گیری و با اخطار اخیر رئیس‌جمهوری ایران، طرف افغانستانی ناگزیر از عمل به تعهداتش است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏بیانیه حکومت افغانستان نشان می‌دهد پیام اخطار قاطع رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه حق مردم‌مان را هر جا باشد می‌گیریم، دریافت شده. در این بیانیه سه بار تأکید شده که به موافقتنامه آب میان ایران و افغانستان و انتقال آب به ایران متعهد هستیم. البته گفته‌اند که برای انتقال، کمبود آب دارند که ‏این هم بیشتر توجیهی برای نقض تعهدات در گذشته است چرا که با وجود نقشه‌های ماهواره‌ای و محاسبات کارشناسی، وضعیت آب قابل اندازه‌گیری و با اخطار امروز، طرف افغانستانی ناگزیر از عمل به تعهداتش است.»

روز گذشته هم حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران، در صفحه شخصی خود نوشت: «سازمان فضایی ایران با استفاده از ماهواره خیام، رودخانه هیرمند را پایش کرده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است. آماده‌ایم داده‌ها مربوطه را در اختیار وزارت خارجه قرار دهیم.»

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیروز (پنجشنبه) در سفر به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند، اظهار کرده بود: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

وی تأکید کرده بود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

طالبان در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهور اعلام کرده بود: «از اینکه در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است، به‌شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند و آب کافی وجود ندارد.»

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: «اما به شرطی که ذخایر آبی ما به حدی برسد که اگر آن را به ایران رها کنیم، صدها کیلومتر را در رودخانه خشک هیرمند طی می‌کند و به ایران می‌رسد. در حال حاضر در سد کمال خان آبی وجود ندارد و اگر آب سد کجکی رها شود به آن‌جا نخواهد رسید.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.