کدخبر :280168 پرینت
17 اردیبهشت 1402 - 08:42

تیک‌تاک یک خبرنگار بریتانیایی را از طریق حساب کاربری گربه‌اش ردیابی کرد

تیک‌تاک با کریستینا کریدل، روزنامه‌نگار مستقر در لندن تماس گرفت و به او گفت که دو نفر از کارمندانش در چین و دو نفر دیگر در ایالات متحده، داده‌های این کاربر را از حساب شخصی او، بدون اطلاع و رضایتش ردیابی کرده‌اند؛ حساب تیک‌تاک کریستینا در گوشی موبایل شخصی او و به نام گربه‌اش، بافی بود. از نام و شغل خود کریستینا در حساب تیک‌تاکش هیچ چیزی ذکر نشده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، دو روز قبل از کریسمس، تیک‌تاک با کریستینا کریدل، روزنامه‌نگار مستقر در لندن تماس گرفت و به او گفت که دو نفر از کارمندانش در چین و دو نفر دیگر در ایالات متحده، داده‌های این کاربر را از حساب شخصی او، بدون اطلاع و رضایتش ردیابی و مشاهده کرده‌اند.

کریستینا کریدل در این باره گفت: این نقض حریم شخصی برای من واقعا هولناک و وحشتناک بود.

او در ادامه گفت: من با خواهر و دخترعموهای نوجوانم در خانه‌ بودیم. نوجوان‌هایی که همیشه و همه وقت از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. واکنش آنها بعد از شنیدن این خبر اینطوری بود: «اوه، الان باید نگران باشیم؟»

اتفاقی که برای کریستینا، خبرنگار فناوری روزنامه فایننشال تایمز و دوست و همکار سابق من (زوئی کلاینمن، ویرایشگر فناوری بی‌بی‌سی) افتاد دقیقا چیزی است که تیک‌تاک و بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک همواره وقوع آن را د کرده‌اند، به همین دلیل کریستینا تصمیم گرفت تا در این مورد با بی‌بی‌سی صحبت کند.

تهدید واقعی

شبکه اجتماعی تیک‌تاک تایید کرده است که اعضای بخش حسابرسی داخلی این شرکت آدرس پروتکل اینترنت (آدرس منحصر به فرد هر کاربر که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به یکدیگر متصل شده و داده‌ها را ازطریق اینترنت انتقال دهند) کریستینا را ردیابی کرده و آن را با داده‌های تعدادی از کارمندان خود مقایسه کرده‌ تا بداند چه کسی مخفیانه با رسانه‌ها دیدار کرده است. اما به گفته این شرکت آنان برای انجام این کار با سوءاستفاده از اختیارات خود غیرمجاز عمل کردند.

کریستینا نمی‌داند که برای چه مدت یا چند بار تحت تعقیب قرار گرفته است، اما می‌داند که این اتفاق تابستان سال گذشته روی داده است.

او می‌گوید: اگر موقعیت مکانی من به صورت مداوم تحت نظارت بوده، به این معنی است که ردیابی من تنها محدود به زمانی که سرکار بوده‌ام نبوده و حتی زندگی شخصی من هم زیر نظارت قرار گرفته است. یعنی وقت‌هایی که با دوستانم بیرون بودم، زمانی که به تعطیلات می‌رفتم... همه این چیزها ردیابی شده است.

او در ادامه افزود: بخش واقعا وحشتناک این ماجرا این است که من فقط داشتم سعی می‌کردم کارم را انجام دهم.

حساب تیک‌تاک کریستینا در گوشی موبایل شخصی او و به نام گربه‌اش، بافی بود. از نام و شغل خود کریستینا در حساب تیک‌تاکش هیچ چیزی ذکر نشده است.

او حدود ۱۷۰ دنبال‌کننده داشت و در بیش از سه سال حدود ۲۰ ویدیو از بافی آپلود کرده بود که به طور متوسط هرکدام چند صد بار بازدید شده‌اند.

تیک تاک مثل اکثر شبکه‌های اجتماعی دیگر، اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود را جمع‌آوری می‌کند. از جمله داده‌های مکان لایک‌ها، دستگاه مورد استفاده و حتی فعالیت آنلاین کاربر خارج از این پلتفرم را.

اطلاعات کاربران غربی هرگز در داخل چین قابل دسترسی یا ذخیره نیست و شماری از کارمندان این شرکت به دلیل نقض اطلاعات کریستینا و تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران غربی در سال گذشته از کارشان اخراج شده‌اند.

مالک شرکت تیک‌تاک از «نقض قابل توجه» آیین‌نامه این شرکت از سوی کارمندانش ابراز تاسف کرده و اطمینان داده است که این اتفاق دیگر هرگز تکرار نشود.

در حال پیگیری

کریستینا می‌گوید که تیک‌تاک احتمالا مقررات سختگیرانه حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا را نیز نقض کرده باشد. مقرراتی که براساس آن کاربران می‌بایست با نحوه استفاده از داده‌های‌شان موافقت کنند. برای شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند مجازات‌های بسیاری در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، کریستینا حساب خود در تیک‌تاک را باز نگه داشته است چون در زمینه کارش نیز به دسترسی به تیک‌تاک نیاز دارد  اما او حالا از این برنامه روی یک گوشی تنها در محل کارش استفاده می‌کند.

کریستینا و بافی پس از این اتفاق، اکنون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند.

او می‌گوید: «من واقعا باید به ایمنی خودم و بیشتر به امنیت دیجیتالی‌ام بیشتر فکر می‌کردم.»

او افزود: من حالا خیلی مراقبم. باید اطمینان حاصل کنم که هیچ امکانی برای ردیابی دستگاه‌های من وجود ندارد و مطمئن شوم که منابع خبری من از چالش‌های احتمالی در این زمینه نیز آگاه هستند.

واکاوی عمیق

پروفسور آلن وودوارد، کارشناس امنیت سایبری، از دانشگاه ساری انگلستان معتقد است که این سطح از ردیابی را «نمی‌توان تصادفی توصیف کرد.»

او می‌گوید: یکی باید واکاوی عمیقی کرده باشد تا بفهمد که حساب کاربری گربه در واقع مال کریستینا است.

تیک‌تاک اکنون برای بقا در ایالات متحده در حال مبارزه است و دسترسی به آن در دستگاه‌های رسمی در چندین کشور دیگر محدود شده است.

دفتر مرکزی بایت‌دنس در پکن موقعیت دارد٬ هرچند این سازمان دفاتری در اروپا و ایالات متحده نیز دارد.

با آنکه نگرانی‌هایی در مورد در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران تیک‌تاک به دولت چین وجود دارد اما تیک‌تاک با بیش از ۳.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار است.

می‌گوید که تیک‌تاک احتمالا مقررات سختگیرانه حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا را نیز نقض کرده باشد. مقرراتی که براساس آن کاربران می‌بایست با نحوه استفاده از داده‌های‌شان موافقت کنند. برای شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند مجازات‌های بسیاری در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، کریستینا حساب خود در تیک‌تاک را باز نگه داشته است چون در زمینه کارش نیز به دسترسی به تیک‌تاک نیاز دارد اما او حالا از این برنامه روی یک گوشی تنها در محل کارش استفاده می‌کند.

کریستینا و بافی پس از این اتفاق، اکنون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند.

او می‌گوید: «من واقعا باید به ایمنی خودم و بیشتر به امنیت دیجیتالی‌ام بیشتر فکر می‌کردم.»

او افزود: من حالا خیلی مراقبم. باید اطمینان حاصل کنم که هیچ امکانی برای ردیابی دستگاه‌های من وجود ندارد و مطمئن شوم که منابع خبری من از چالش‌های احتمالی در این زمینه نیز آگاه هستند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.