کدخبر :273915 پرینت
12 آبان 1401 - 20:00

حمایت دولت از کسب‌وکارهای دیجیتال، رانتی نشود!

یک فعال حوزه فناوری اطلاعات پیرامون طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال، می‌گوید: «گاهی این حمایت‌ها گاهی شکل رانت پیدا می‌کنند و بهره‌مندی برخی از شرکت‌ها بیشتر می‌شود و همین امر شرایط غیررقابتی ایجاد کرده و فضای کسب‌وکار را بدتر می‌کند. ضمناً این دست حمایت‌­ها شرکت‌ها را عادت می‌دهد که به جای درست کار کردن، به دنبال حمایت و تسهیلات و ... بگردند. حمایت اصلاً بد نیست اما باید به صورت حداقلی و به طور یکسان برای همه شرکت‌ها تخصیص یابد».

متن خبر

به گزارش سیتنا، رضا کرمی، عضو هیات مدیره دوره پنجم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ارزیابی «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور»، بیان کرد: «هنوز مطالعه دقیق و جامعی نکرده‌­ام، اما در همین مرور سریع هم نکاتی توجهم را جلب کرد. مثلاً یکی از مواردی که تاکید شده عدم تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های سازمان صداوسیما است که فکر نمی‌کنم موضوعیتی داشته باشد؛ چراکه الان هم چنین تبلیغاتی در صداوسیما انجام نمی‌شود. تاکنون ندیدیم صداوسیما یک پلتفرم خارجی را در تبلیغ کند».

او ادامه داد: «نفس اینکه وزارت ارتباطات و فناور اطلاعات در این شرایط به فکر صنف آی‌تی کشور بوده، ارزشمند است اما اینکه این اقدامات واقعا موثر باشد، اهمیت دارد. سازمان نظام صنفی یکی از بهترین مراجعی است که می‌تواند این اقدامات را بررسی کند و اثربخشی آن را به مسئولان انعکاس دهند».

این فعال حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: «به طور کلی نهادهای حاکمیتی و دولت ممکن است دو رویکرد در مقابل مشکلات صنعت داشته باشند. یکی رویکرد حمایتی است؛ مثل اینکه بسته‌های تشویقی و معافیت و... بدهند که تم اصلی این آیین‌نامه را تشکیل می‌دهد و دیگری رفع موانع و قوانین مزاحم و مجوزهای زیاد و ایجاد شرایط مناسب برای رقابت است. به اعتقاد من اتخاذ رویکرد دوم از سوی دولت بسیار مفیدتر و موثرتر است. کاهش موانع کسب‌وکار به مراتب مهم‌تر از حمایت‌ است. وقتی موانع کم شود، کسب‌کارها در یک محیط رقابتی می‌توانند خود را نشان دهند».

کرمی افزود: «رویکردهای حمایتی مثل تسهیلات و بسته‌های تشویقی چندان موثر نیستند. مثلاً معافیت‌های مالیاتی همواره وضع می‌شوند اما در لحظه آخر بخش­های دیگر دولت مثل سازمان امور مالیاتی زیر بار نمی‌رود. در عمل سخت است چنین چیزهایی به نتیجه برسد».

او در پایان گفت: «از طرفی گاهی این حمایت‌ها گاهی شکل رانت پیدا می‌کنند و بهره‌مندی برخی از شرکت‌ها بیشتر می‌شود و همین امر شرایط غیررقابتی ایجاد کرده و فضای کسب‌وکار را بدتر می‌کند. ضمناً این دست حمایت­ها شرکت‌ها را عادت می‌دهد که به جای درست کار کردن، به دنبال حمایت و تسهیلات و ... بگردند. حمایت اصلاً بد نیست اما باید به صورت حداقلی و به طور یکسان برای همه شرکت‌ها تخصیص یابد».

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.