کدخبر :272570 پرینت
30 شهریور 1401 - 12:33

افزایش نارضایتی‌ها از کیفیت اینترنت در سایه‌ی وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند!

با افزایش نارضایتی‌های مردمی از سرعت اینترنت ثابت و تذکرات نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات برای اقدام جدی در حوزه‌ی کیفیت اینترنت و نزول جایگاه بین المللی ایران در سرعت اینترنت ثابت، وزیر ارتباطات تحقق پروژه فیبرنوری را راهکار افزایش سرعت اینترنت می‌داند؛ حال آنکه به استناد آمار مستند تاکنون کمتر از 10 درصد از میزان دسترسی 20 میلیون خانوار برای اتصال به شبکه‌ی فیبرنوری تا سال 1403 محقق شده است، یعنی با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش کاربران، این وعده‌ی وزیر ارتباطات برای افزایش کیفی اینترنت ثابت علاج درد نیست و ظاهرا راهکار عملی دیگری هم مد نظر نیست.

متن خبر

زهرا طاهری - به گزارش خبرنگار سیتنا، فیبرنوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبرنوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند که در ذیل آمده است:

  • FTTH (Fiber To The Home)، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.
  • FTTB (Fiber To The Building)، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود.
  • FTTC (Fiber To The Cabinet)، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از 500 متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

تحقق پروژه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم

عیسی زارع پور

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد که تا پایان دولت سیزدهم و ظرف مدت سه سال و چند ماه، این پروژه به نتیجه می‌رسد. این طرح اهدافی همچون ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می‌کند و همچنین تاکید کرد: اقدام لازمی که باید انجام شود و در همه کشورهای دیگر وجود دارد، توسعه ارتباطات ثابت است. ما باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کارشان هدایت کنیم. معنایی ندارد وقتی که در منزل هستید، از ارتباطات تلفن همراه خود استفاده کنید. چنین توسعه‌ای در گذشته اتفاق نیفتاده و ۸۰ درصد نیاز ترافیکی مردم روی تلفن همراه آمده است. (اینجا)

از طرفی جدیدترین آمارها پیرامون سرعت اینترنت نشان از نزول کیفیت اینترنت ثابت و نامطلوب بودن پوشش شبکه تلفن همراه کشور دارد که بالا بودن هزینه نیز دلیل دیگری بر نارضایتی کاربران اینترنت در کشور شده است.

حال آنکه با وجود وعده وزیر ارتباطات برای بهبود سرعت اینترنت با پیشرفت پروژه فیبرنوری، نه تنها این وعده همچنان محقق نشده، بلکه روز به روز شاهد افت کیفیت و سرعت اینترنت هم هستیم.

ارتقاء سرعت اینترنت همراه و نزول مجدد سرعت اینترنت ثابت در ایران

فیبرنوری

تازه‌ترین آماری که «اسپیدتست» ارائه کرده، نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران بر اساس شاخص میانگین در ماه «آگوست» با افزایش نسبی سرعت همراه بوده است.

رتبه ایران در ماه گذشته، برای اینترنت ثابت ۷۰ و در بخش اینترنت سیار ۱۴۵ بود و اکنون سرعت اینترنت ثابت با دو پله افت به رتبه ۱۴۷ و سرعت اینترنت سیار با یک پله ارتقا به رتبه ۶۹ رسیده است.(اینجا)

گفتنی است؛ کاهش مداوم سرعت اینترنت ثابت طی ماه‌های اخیر همواره مورد گلایه‌ی کاربران بوده است که وزیر ارتباطات بهره‌برداری از پروژه‌ی فیبرنوری را راهکار رفع این مشکل دانسته است؛ اگرچه روند پیشرفت این پروژه هم بسیار کندتر از برنامه است.

رشد ۳۰۰ درصدی اتصال خانوارها به فیبرنوری در دولت سیزدهم

پیش بینی شده است که تا پایان مردادماه قریب به دو میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار گیرند، این عدد در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از ۵۰۰ هزار خانوار بوده است که حکایت از رشد ۳۰۰ درصدی دارد.

فیبرنوری

بنا بر اعلام سایت پروژه فیبرنوری، تا مرداد ماه سال جاری تعداد خانوار تحت پوشش طرح ملی فیبرنوری 1.731.339 می باشند و 363 هزار و 718 کاربر به عنوان سرویس گیرنده ثبت شده اند.

فیبرنوری

تاکنون نه (9) درصد از میزان دسترسی 100 درصدی 20 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبرنوری تا سال 1403، انجام شده است.

ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش سرعت اینترنت، بررسی فنی می‌شود

سلیمی

درر همین راستا حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیشبرد طبق برنامه‌ی پروژه فیبرنوری به منظور ارتقاء سرعت اینترنت ثابت، گفت: وزیر ارتباطات وعده‌هایی داده‌اند و ما نیز در مجلس پیگیر این وعده‌ها هستیم و برنامه‌های وزیر ارتباطات را مو به مو در مجلس رصد می‌کنیم و برنامه‌هایی که عقب مانده باشد را حتما پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: وزیر ارتباطات بیان کردند که سرعت اینترنت بالا رفته اما پایین است که موردی فنی است و این موضوع را در جلسه ای فنی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حتما بررسی می‌کنیم.(خبر)

کاهش سرعت اینترنت حاکی از ضعف عملکرد دولت است!

محمد وحیدی

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناورى مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که فرصتی برای پای کار آمدن دولت هوشمند به وجود آمده که لازمه آن توسعه حوزه فناوری است. طبق شاخص‌های رشد در سال ۲۰۲۰، سه پله تنزل داشتیم که سرعت اینترنت نیز حاکی از ضعف عملکرد دولت است.(اینجا)

حجم بسته‌ها و سرعت اینترنت واقعی نیست

 لطف اله سیاهکلی

لطف اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین ضوابط مربوط به اینترنت و ارزیابی عملکرد اپراتور‌ها براساس این ضوابط و تعرفه‌های تعیین شده و جلوگیری از کم فروشی و سوءاستفاده است. برداشت این است که حجم بسته‌ها و سرعت اینترنت واقعی نیست بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید درباره این موضوع شفاف‌سازی کند.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات باید شیوه کنترل عملکرد اپراتور‌ها در ارائه بسته‌های اینترنت را اعلام کند تا مردم به راحتی با نرم‌افزار‌های کنترلی این موضوع را پیگیری کنند، ادامه داد: در خرید و فروش کالا و خدمات باید دو طرف معامله از میزان، مبلغ و… اطلاعات داشته باشند که متاسفانه در حوزه اینترنت مصرف‌کنندگان اشرافی بر میزان اینترنت ارائه شده از سوی اپراتور‌ها ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مصرف‌کنندگان اینترنت از میزان سرعت دقیق اینترنت اطلاعی ندارند، تصریح می کند که مکانیزم مربوط به ارزیابی حجم بسته‌ها و سرعت اینترنت باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد تا مصرف‌کنندگان به راحتی بتوانند به موضوعاتی مانند حجم بسته‌های اینترنت همراه خریداری شده یا سرعت اینترنت دسترسی داشته باشند.(اینجا)

مجلس به پروژه پوشش فیبرنوری ورود پیدا کرده است

بهزاد رحیمی

بهزاد رحیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: مجلس به پروژه پوشش فیبرنوری ورود پیدا کرده است و در قالب برنامه‌ای از وزیر ارتباطات خواسته که به تعهد خود در زمینه کیفیت و سرعت اینترنت تا پایان سال 1402 عمل کند. در حال حاضر بر اساس ماده 68 از این برنامه عقب هستیم و بین اجرای برنامه و تعهدات فاصله افتاده است؛ در هر صورت امیدوار هستیم که این فاصله کمتر و تعهدات عملی شوند.(خبر)

با اصلاح تعرفه‌های ثابت، گردش کار برای توسعه‌ی شبکه رونق می‌گیرد

ریاضی

حسین ریاضی، رئیس هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران معتقد است که هزینه‌های ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری برای مشترکان بسیار بالا است و بخشودگی عوارض (بخشودگی از تسهیم درآمدی که اپراتورها باید به دولت بپردازند) و مالیاتی که دولت می‌تواند کاهش دهد، برای به صرفه کردن شبکه‌های مخابراتی ثابت کفایت نمی‌کند.دولت توان سرمایه گذاری برای ایجاد شبکه‌های فیبرنوری را ندارد و شکی نیست که اپراتورها، بخش خصوصی و شرکت های FCP باید به منظور توسعه شبکه ثابت سرمایه گذاری کنند، از طرفی هم هزینه‌های نگهداری شبکه ثابت بالا است، بنابراین همه این موارد به ما نشان می‌دهد که درآمد ناشی از شبکه های ثابت و تعرفه‌های آنها باید افزایش یابد تا گردش کار برای توسعه شبکه های ثابت رونق بگیرد و برنامه های دولت به طور واقعی به اجرا برسد.

حال باید دید که این وعده وزیر ارتباطات تا چه زمانی طول می کشد تا محقق شود و ما شاهد اینترنتی با کیفیت، سریع و ارزان باشیم و طعم شیرین اینترنت مطلوب را بچشیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.