کدخبر :14802 پرینت
04 خرداد 1393 - 04:17

چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟

متن خبر

پشت سیستم خود نشسته اید و مشغول کار روزمره خود هستید. ناگهان متوجه میشوید که چراغ وب کم شما روشن است و کسی در حال دیدن شما است. یا حتی در حال فیلمبرداری از شما و پخش آن در فضای آنلاین. هیچ برنامه ای مربوط به وب کم در حال فعالیت نیست اما همچنان وب کم روشن است... چه کسی از وب کم شما استفاده میکند؟

 
نکته امنیتی روز: یک آنتی ویروس هیچ گاه به اندازه یک ویروس سیستم شما را کند و مریض نمیکند...!
 
به گزارش »تابناک« بدون شک این روزها فضای نت و حملات سایبری به حدی پیچیده شده اند که نگرانی از سرقت اطلاعات و یا جاسوسی مستقیم به یکی از دغدغه های اغلب کاربران تبدیل شده است. شاید در نگاه اول بسیار دور از ذهن باشد که روزی کسی وب کم شما را برای فیلم برداری بدون اطلاع شما روشن کرده و رفتار شما را رصد کند. اما به هیچ وجه این خیال را به خود راه ندهید: هکرها از آنچه فکر میکنید به شما نزدیک تر هستند!
 
در اینجا راهی را به شما نشان میدهیم که به وسیله آن میتوانید اگر روزی اتفاقی مشابه آنچه در بالا بیان کردیم برای شما رخ داد، بتوانید به سرعت برنامه ای که در حال استفاده از وب کم شما است را شناسایی و آن را متوقف کنید. این مورد حتی در مواقعی خارج از حالت هک شدن سیستم نیز میتواند به کمک شما بیاید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
برنامه Process Explorer را دانلود و نصب کنید
 
این نرم افزار را پیش از این در یک گزارش به شکل مفصل مورد بررسی و واکاوی قرار داده ایم. در اینجا نیز برای شناسایی برنامه استفاده کننده از وب کم به همین ابزار رایگن متوسل میشویم. این برنامه توسط مایکروسافت طراحی شده و بخشی از ابزارهای متخصصان IT با نام Sysinternal Suit است:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
نام وب کم خود را جستجو کنید
 
حال لازم است که نام وب کم شما را آنگونه که در سیستم شناسایی میشود پیدا کنیم. ابزار Device Manager را اجرا کنید (در ویندوز 7 آن را در منوی Start جستجو کنید و در ویندوز 8 و 8.1 در Charm Bar به دنبال آن بگردید) و در فهرست مذکور به دنبال وب کم بگردید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
بر روی گزینه مذکور دوبار کلیک کنید و در پنجره ای که باز میشود به تب Details بروید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
در این تب بر روی لیست پایین افتادنی Property کلیک نمایید و گزینه Physical device object name را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه مورد نظر در قسمت Value کلیک راست کرده و مقدار مذکور را کپی نمایید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
شناسایی و خاتمه دادن به پروسه ای که از وب کم استفاده میکند
 
بعد از این که نام وب کم خود را یافتید، به پنجره Process Explorer باز گردید و Ctrl + F را فشار دهید. در پنجره ای که باز میشود و در جعبه متنی جستجو، نام وب کم خود را که در مرحله قبل کپی کرده اید وارد کنید و دکمه Enter را فشار داده یا بر روی دکمه Search کلیک کنید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
همانگونه که در تصویر فوق می بینید، بعد از جستجوی پروسه مورد نظر فهرستی از برنامه هایی که در حال استفاده از وب کم هستند نمایش داده میشود. برای مثال در اینجا نرم افزار Skype در حال استفاده از وب کم است که جای چندان نگرانی نیست.
 
اما چنانچه پروسه مورد نظر یک پروسه مشکوک باشد، لازم است که به سرعت به آن خاتمه دهید. برای اینکار بر روی پروسه مذکور کلیک راست کرده و گزینه Kill Process را انتخاب کنید:
 
چه برنامه ای در حال جاسوسی از وب کم شما است؟
 
نکته مهم در اینجا این است که حتی گاهی اوقات نرم افزارهای شناخته شده نظیر همین Skype نیز مورد سوء استفاده بدافزارها و هکرها قرار میگیرند. اگر متوجه شدید که پروسه یا نرم افزار مذکور به شکل خودکار در حال استفاده از وب کم شما است، شک نکنید که باید این نرم افزار را Uninstall نمایید. و بعد از آن فراموش نکنید که سیستم خود را با استفاده از آنتی ویروسی مطمئن اسکن نمایید.
 
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.