کدخبر :308246 پرینت
07 مهر 1403 - 22:46

رکورد فضانورد روس در صنعت فضایی

اولگ کونوننکو پس از اینکه اوایل هفته در قزاقستان به زمین بازگشت، ۱۱۱۱ روز غیر متوالی را در فضا سپری کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، «اولگ کونوننکو»، فضانورد روسی، بیش از هر انسان دیگری در فضا بوده است. کونوننکو اواسط هفته پیش در قزاقستان به زمین بازگشت و رکورد ۱۱۱۱ روز حضور غیرمتوالی در فضا را ثبت کرد.

کونوننکو همراه ۲ فضانورد دیگر به نام‌های «نیکولای چوب» و «تریسی کالدول دایسون» به زمین بازگشتند. او با حضور در فضا رکورد قبلی را که در اختیار «گنادی پادالکا»، همکار روسی‌اش بود، شکست. پادالکا سال ۲۰۱۵ موفق‌ شده بود ۸۷۸ روز غیرمتوالی در فضا باشد.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که کونوننکو ۶۰ ساله رکوردش را از سال ۲۰۰۸ تاکنون در ۵ مأموریت جداگانه به دست آورده است.

آخرین مأموریت فضانورد روسی

این فضانورد روسی در آخرین حضور طولانی‌مدت خود در فضا که همراه خدمه چندین کشور بود، ۱۷۸۰۰ بار دور سیاره آبی ما چرخیده است. او حتی در ۷ راهپیمایی فضایی مختلف با مدت ۴۴ ساعت نیز حضور داشته.

کونوننکو هنگام خروج از ایستگاه گفته است:«از تمام خدمه برای رفاقتشان تشکر می‌کنم. کارکردن و وقت گذراندن با یکدیگر در اینجا به‌عنوان خانواده‌ای بزرگ در ایستگاه فضایی بین‌المللی مایه افتخار بود. هم‌اکنون درحال ترک خانه دومم هستم.»

رکوردها همیشه شکسته می‌شوند اما به‌ نظر نمی‌رسد حداقل در آینده نزدیک رکورد کونوننکو شکسته شود. در واقع فضانوردانی که می‌توانستند او را به چالش بکشند یا بازنشسته شده‌اند یا فوت کرده‌اند. همچنین ناسا بعید است به این زودی چنین رکوردی ثبت کند؛ زیرا فضانوردان آن به‌ندرت بیش از ۶ ماه در فضا باقی می‌مانند.

درنهایت باید اشاره کرد رکورد طولانی‌ترین حضور مداوم در فضا، در اختیار «والری پولیاکوف» است که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، ۴۳۷ روز را در ایستگاه میر (Mir) اتحاد جماهیر شوروی سپری کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.