کدخبر :305545 پرینت
16 مرداد 1403 - 13:19

کشف قدیمی‌ترین کهکشانی که تاکنون دیده شده است

ستاره‌شناسان کهن‌ترین کهکشان مشاهده‌شده توسط بشر را شناسایی کردند که نام آن JADES-GS-z14-0 است و کمتر از 300 میلیون سال پس از «مهبانگ» شکل گرفته و مدل‌های فعلی درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، ستاره‌شناسان اخیرا کهکشانی را شناسایی کردند که کهن‌ترین کهکشان مشاهده‌شده توسط بشر است. این کهکشان به نام JADES-GS-z14-0 که کمتر از 300 میلیون سال پس از «مهبانگ» شکل گرفته است، مدل‌های فعلی ما درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد.

این کهکشان بیش از 1600 سال نوری عرض دارد و روشنایی آن نشان می‌دهد که عمدتاً از ستاره‌های جوان تشکیل شده است و نه نوری که از یک سیاهچاله اَبَرپُرجِرم می‌آید. جرم این کهکشان صدها میلیون برابر جرم خورشید تخمین زده می‌شود. این کشف پرسش‌هایی درباره چگونگی شکل‌گیری چنین کهکشان‌های بزرگ و روشنی به فاصله زمانی کمی از مهبانگ مطرح می‌کند.

پیشتر، در دوره‌ای به نام «سپیده‌دم کیهانی» که در یک میلیارد سال اول پس از مهبانگ رخ داد، کیهان پر از هیدروژن خنثی بود که نور را پراکنده می‌کرد و بررسی آن را دشوار می‌کرد. با این حال، نور فرابنفش این مه هیدروژنی را از ستاره‌ها و کهکشان‌های اولیه پاک کرد و فضا در پایان این دوره شفاف شد.

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» برای مشاهده این دوره اولیه با استفاده از توانایی‌های فروسرخ خود طراحی شده است که می‌تواند درون رسانه‌های چگال نفوذ کند. پروژه بررسی عمیق کهکشان‌های دوردست جیمز وب به دنبال یافتن اجرامی از 650 میلیون سال اول پس از مهبانگ است.

JADES-GS-z14-0 به ویژه به دلیل اندازه و روشنایی خود قابل توجه است، که نشان می‌دهد بیشتر نور آن از ستاره‌ها و نه از یک سیاهچاله ابرپرجرم می‌آید. حضور گرد و غبار و اکسیژن در طیف نوری کهکشان نشان می‌دهد که چندین نسل از ستاره‌های بزرگ قبلاً در این زمان وجود داشته و منفجر شده‌اند.

این یافته نشان می‌دهد که کهکشان‌های کامل می‌توانند بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در سپیده‌دم کیهانی ظاهر شوند، و نیاز به بازنگری در درک ما از کیهان اولیه را برجسته می‌کند. JADES-GS-z14-0 نشانگر این است که کیهان توانایی تولید چنین ساختارهای پیچیده‌ای‌ را در زمان نسبتاً کوتاهی داشته است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.