کدخبر :287835 پرینت
02 آذر 1402 - 13:58

اولین پیام به کره زمین ازفاصله ۱۶ میلیون کیلومتری

سازمان فضایی ناسا برای اولین بار در آزمایشی موفق شده است، از طریق اشعه لیزری، داده‌هایی را از یک فضاپیما در فاصله‌ای حدود ۱۶ میلیون کیلومتری از زمین دریافت و کدگشایی کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این فاصله تقریباً ۴۰ برابر فاصله کره ماه از زمین است و برای اولین بار، ارتباطات اپتیکال در این فاصله ارسال شده است.

به گفته ناسا، ما در حال حاضر از امواج رادیویی برای صحبت با فضاپیماهای دوردست استفاده می‌کنیم اما فرکانس های بالاتر نور از قبیل فرکانس نزدیک به مادون قرمز، موجب افزایش پهنای باند و از این رو تقویت سرعت داده می‌شود. اگر ما می خواهیم قادر به ارسال پیام‌های تصویری با وضوح بالا به مریخ و از مریخ به زمین بدون تاخیر زیاد باشیم، در این صورت این همان فناوری‌ است که نیاز داریم.

این آزمایش بخشی از آزمایش ارتباطات اپتیکال اعماق فضا (DSOC) سازمان ناسا بوده است و برقراری ارتباط موفق با نام اولین نور شناخته شده است.

ترودی کورتس، مدیر آزمایش‌های فناوری در سازمان ناسا، می‌گوید: دستیابی به اولین نور یکی از لحظات بزرگ آزمایش DSOC در آینده خواهد بود و این امکان را فراهم می‌کند که با سرعت بالاتری اطلاعات علمی، تصاویر با وضوح بالا و ویدئوها را ارسال کرده و از این طریق به پیشرفت بزرگ بشریت کمک کنیم.

ما در زمین نیز برای ارتباطات با سرعت بالا از فناوری مشابهی با فیبرهای نوری استفاده می‌کنیم، اما این فناوری در اعماق فضا نیز قابل استفاده است. با توسعه این فناوری، می‌توان به طور مستقیم اطلاعات را بین سیارات، ستارگان و حتی سیستم‌های سیاره‌ای دیگر منتقل کرد.

استفاده از ارتباطات اپتیکال در فضا باعث کاهش تداخل موجود در فرکانس‌های رادیویی می‌شود و سرعت انتقال داده را افزایش می‌دهد. همچنین، این فناوری کمترین تاخیر ممکن را در انتقال اطلاعات فراهم می‌کند. با توجه به اینکه فواصل در فضا بسیار بزرگتر از فواصل زمینی هستند، ارتباطات اپتیکال می‌تواند ارتباطات فضایی را بهبود بخشد و امکان ارسال داده‌های بزرگ و پیچیده را فراهم سازد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.