کدخبر :286001 پرینت
17 مهر 1402 - 09:10

مفهوم اسپرد در فارکس چیست؟ | معرفی چند بروکر با اسپرد پایین

دنیای فارکس، همانند دیگر بازارهای مالی، بزرگ و پر ریسک است. بنابراین با ورود بدون دانش و آگاهی به این بازار، چیزی جز ضرر عایدتان نخواهد شد. اما با کمی مطالعه راجع به مفاهیم پایه و در عین حال مهم فارکس و همچنین کسب تجارب معاملاتی مختلف در آن، میتوانید به سودهای خوب و البته پایدار دست پیدا کنید.

متن خبر

گزارش آگهی/ اسپرد در فارکس به عنوان یکی از مفاهیم اصلی و تاثیرگذار در این بازار است که برای انجام هرچه بهتر معاملات باید با آن آشنا باشید.

اسپرد در فارکس یعنی چه؟

اگر خیلی ساده بخواهیم مفهوم اسپرد در فارکس را توضیح دهیم، باید بگوییم که در زمان خرید و فروش هر دارایی، قیمت‌های پیشنهادی مختلفی بین خریدار و فروشنده به وجود خواهد آمد. به اختلافی که بین بالاترین قیمت پیشنهادی از سوی خریدار و پایین‌ترین قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده به وجود می‌آید، «اسپرد» یا Spread می‌گویند. در منابع فارسی از این مفهوم با عنوان «شکاف قیمتی» نیز یاد میشود. در کل، هم در بازار فارکس و هم در دیگر بازارهای مالی، اسپرد به معنای اختلاف بین خرید و فروش یک دارایی است. به قیمتی که ارز پایه را در آن میفروشید، «Bid» و به قیمتی که در آن ارز پایه را می‌خرید، «Ask» گفته می‌شود. بنابراین اسپرد به معنای تفاوت قیمت Bid و Ask نیز می‌باشد. پس میتوان گفت که اسپردها محلی برای کسب درآمد بروکرها و کارگزاری‌ها به حساب می‌آیند.

نکته: قیمت خرید یک دارایی در تمام بروکرهای فارکس، همیشه بیشتر از قیمت فروش آن است. این بدان معناست که در صورت بستن یک پوزیشن معاملاتی، بلافاصله بعد از خرید آن، به اندازه اسپرد ضرر خواهید کرد.

میزان اسپرد به چه عواملی بستگی دارد؟

پس از ثبت نام در بروکر اپوفایننس، ویندزوز، آمارکتس و ...، متوجه خواهید شد که میزان اسپرد در حساب‌ها و نمادهای مختلف این بروکرها یکسان نیست. هرچند که مقدار اسپرد می‌تواند ثابت یا متغیر باشد. اما در فارکس، اسپردها معمولا به صورت متغیر محاسبه میشوند. این امر دلایل مختلفی دارد. مثل:

  • نوسانات (Volatility) بازار

انتشار اخبار مهم، تقویم اقتصادی و عواملی از این دست که موجب ایجاد نوسان در بازار می‌شوند، به نوعی بر میزان اسپرد تاثیر خواهند گذاشت. دلیل آن هم این است که معمولا در زمان انتشار رویدادهای مهم، معاملات سنگین‌تری در بازار انجام خواهد شد. در نتیجه، افزایش نوسانات بازار منجر به افزایش اسپرد در فارکس خواهد شد.‌

  • نقدینگی (Liquidoty) بازار

این مورد هم تاثیر مستقیم بر میزان اسپرد دارد. برای مثال میزان اسپرد در جفت ارزهای اصلی که میزان نقدینگی در آن‌ها بالاست، با جفت ارزهای فرعی که نسبت به جفت ارزهای اصلی از نقدینگی پایین‌تری برخوردار هستند، کاملا متفاوت است. به عبارتی وقتی نقدینگی یک جفت ارز، نسبت به جفت ارزهای دیگر پایین‌تر باشد، میزان اسپرد در آن بالا می‌رود. این بدان معناست که تریدرهای کمتری روی آن جفت ارز در حال معامله هستند.

با ثبت نام در بروکر Opofinance و انتخاب حساب حرفه‌ای ECN Pro، کمترین میزان اسپرد را پرداخت خواهید کرد.

کاربرد اسپرد در فارکس چیست؟

در تعریف مفهوم اسپرد گفتیم که اسپرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع کسب درآمد برای بروکرها به حساب می‌آید. بنابراین، یک بروکر برای جبران ریسک در هنگام هماهنگ کردن سفارشات خرید و فروش تریدرها، از اسپرد استفاده میکند. بگذارید کمی با ذکر یک مثال توضیح دهیم.

وقتی شما سهمی را به عنوان خریدار، مثلاً در کشور اتریش خرید میکنید، ممکن است فروشنده در لندن باشد. خب برای هماهنگ کردن این معامله به یک متخصص یا همان بازارساز در بروکر (شخص یا اشخاصی که معاملات در بروکر را تسهیل میکنند.) نیازمندید. حالا اگر بازارساز بروکر در فلان کشور آفریقایی واقع باشد، به هر حال باید به جریان خرید و فروش جفت ارزها میان شما نظم دهد. این وظیفه برای واسطه یا همان بازارساز با ریسک‌هایی همراه است. به عنوان مثال ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن، قیمت جفت ارز، افزایش پیدا کند. حالا بازارساز یا مارکتر از قبل سفارش خریدی پایین‌تر از این قیمت دریافت کرده است. به هر حال او مجبور است سفارش خرید را تکمیل کند. ضمن اینکه سفارش فروش بالاتری هم نسبت به سفارش خرید، پذیرش کرده است.

در اینجا، بازارساز یا مارکتر برای جبران ریسک، بخش کوچکی از معامله را برای خودش برمیدارد. این بخش کوچک همان اسپرد در فارکس است.

انواع اسپرد در فارکس

گفتیم که به طور کلی دو نوع اسپرد در فارکس داریم. اسپرد ثابت و اسپرد متغیر. بسته به نوع بروکری که در آن فعالیت می‌کنید، اسپردها می‌توانند ثابت باشند و یا تغییر کنند.

  • اسپرد ثابت: در اسپرد ثابت، تغییری در میزان شکاف قیمتی ایجاد نخواهد شد. اصلا هم فرقی ندارد که شرایط کنونی بازار و روند چگونه باشد. به هر حال اسپرد همواره ثابت است و تغییر نخواهد کرد.
  • اسپرد متغیر: در اسپرد متغیر بر خلاف اسپرد ثابت، شکاف قیمتی، دائما در حال تغییر می‌باشد. نوسانات، گمانه‌زنی‌ها، اخبار بازار و شرایط مختلف دیگر، می‌توانند به افزایش یا کاهش اختلاف قیمت خرید و فروش یک دارایی (اسپرد)، منجر شوند.

معرفی بروکرهایی با کمترین میزان اسپرد

قطع به یقین، اگر میزان اسپرد در فارکس برای یک بروکر کمتر باشد، کاربران بیشتری مایل به انتخاب آن بروکر هستند. (هرچند که عوامل دیگری جز این مثل رگولاتوری، میزان نقدشوندگی، تنوع حساب و ... هم در انتخاب یک بروکر خوب نقش دارد). معامله‌گران کوتاه مدت و یا اسکلپرها که تمایل بیشتری به ترید دارند، طالب اسپرد پایین در معاملاتشان هستند. بدین ترتیب، آن‌ها هزینه تجارت خود را کاهش میدهند. در عین حال، شانس خود برای کسب بالاترین سود را به حداکثر می‌رسانند. در ادامه نام چند بروکر فارکسی که کمترین میزان اسپرد را دارند، خواهیم آورد.

۱. بروکر آلپاری (Alpari): پایین‌ترین اسپرد در این بروکر به حساب‌های تجاری ECN (اسپرد شناور پایین از 0.2 پیپ)، Pro.ECN (اسپرد شناور پایین از 0 پیپ) و ECN.MT5 (اسپرد شناور پایین از 0 پیپ) متعلق می‌باشد.

۲. بروکر اچ وای سی ام (Hycm): پایین‌ترین میزان اسپرد در این بروکر متعلق به حساب تجاری Raw با اسپرد شناور پایین از 0.2 پیپ می‌باشد.

۳. بروکر آمارکتس (AMarkets): کمترین میزان اسپرد در بروکر آمارکتس، متعلق به حساب ECN  می‌باشد که اسپرد آن شناور پایین است و از 0 پیپ شروع می‌شود.

۴. بروکر ارانته (Errante): حساب VIP بروکر ارانته، هرچند که دپازیت (سپرده اولیه) بالاتری را نسبت به سایر حساب‌های بروکر دارد، اما اسپرد در آن حداقل است. این میزان اسپرد شناور است و از 0.2 پیپ شروع می‌شود.

۵. بروکر ویندزور (Windsor): با ثبت نام در windsor و افتتاح حساب در آن خواهید دید که کمترین میزان اسپرد در آن به حساب Zero تعلق میگیرد. اسپرد در این حساب به صورت شناور پایین است و از 0 پیپ آغاز می‌شود.

اسپرد مخفی چیست؟

تا به اینجا، راجع به اسپردهایی صحبت کردیم که هنگام ورود به معامله آن را به شما نمایش می‌دهند. اما گاهی معاملات شما با اعمال هزینه‌ای بیشتر از اسپرد اعلام شده معامله خواهد شد. به این اسپرد، «اسپرد پنهان» میگویند. در چنین مواقعی، حتی امکان دارد، معامله شما با قیمتی که بازار هنوز آن را اعلام نکرده است، باز شود!

هشدار: یادتان باشد اعمال اسپرد مخفی یا پنهان از سوی بروکرهای فارکسی، نوعی تخلف است که در صورت مشاهده حتماً باید آن را گزارش کنید.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

مقاله تخصصی خوبی بود. خوب به مفاهیم اشاره شده بود . تشکر

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.