کدخبر :284798 پرینت
14 شهریور 1402 - 13:07

سازنده قطعات آیفون، نامزد ریاست جمهوری تایوان شد

تری گو، میلیاردر ۷۲ ساله و بنیان‌گذار شرکت فاکس‌کان، سازنده قطعات آیفون، به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در تایوان پیوسته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، گو تاجری موفق و رهبری ممتاز است با داستانی تاثیرگذار از فردی که از هیچ به همه‌چیز رسیده، ثروت فراوانی دارد و نامی بسیار آشنا برای رای‌دهندگان است. ناظران در تایپه می‌گویند اگر او تنها نامزد بود که در انتخابات آتی مقابل «حزب دموکراتیک پیشرو»، حزب حاکم تایوان، قرار می‌گرفت شانس پیروزی داشت، اما این طور نیست.

بر عکس، نامزدی او رای مخالفان را خواهد شکست و در انتخابات ریاست جمهوری ژانویه ۲۰۲۴ آنها را به سه گروه تقسیم خواهد کرد.

دو نامزد دیگر از گروه‌های مخالف دولت هم تلاش می‌کنند حزب حاکم را در انتخابات شکست دهند، و این وضعیت با در نظر گرفتن سیستم انتخاباتی تایوان که برنده بیشترین رای بدون نیاز به اکثریت مطلق پیروز انتخابات می‌شود، کمک چندانی به مخالفان در رسیدن به هدفشان نمی‌کند.

گو هم مانند یک تاجر کاریزماتیک دیگر در آن سوی اقیانوس آرام، ابتدا تلاش کرد که خود را نامزد حزب اصلی راست میانه تایوان،‌ یعنی حزب ملی‌گرای قدیمی کی‌ام‌تی یا کومینتانگ کند، اما بر خلاف آنچه در آمریکا برای دونالد ترامپ رخ داد،‌ او موفق نشد.

کومینتانگ یک نامزد دیگر را انتخاب کرد و گو با دلخوری از عضویت حزب کناره‌گیری کرد. اما تنها مشکل گو حزب سابقش نیست.

تایوان یک حزب مخالف دیگر هم دارد؛ حزب خلق تایوان (تی‌پی‌پی) که رهبری آن را کو ونگ-جی، یک پوپولیست و چهره‌ای کاریزماتیک دیگر بر عهده دارد. کو شهردار سابق شهر تایپه بود و در حال حاضر در نظرسنجی‌ها رتبه دوم را دارد. او به ویژه در میان رای‌دهندگان جوان تایوانی با اقبال زیادی روبرو شده است.

نقاط قوت تری گو تنها به ثروت و موفقیت تجاری او مربوط نمی‌شود. بلکه تجربه کاری او در چین و با چین هم از امتیازات او به حساب می‌آید.

فاکس‌کان، که در چین و تایوان با عنوان صنایع «هون های» شناخته می‌شود، از طریق پیاده کردن مدلی ابداعی از ترکیب دانش مهندسی تایوان با مهارت‌های کارگری چین به بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات الکترونیک جهان تبدیل شد. گو در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی مجتمع‌های تولیدی عظیمی در جنوب چین تاسیس کرد و ده‌ها هزار جوان چینی را در آنها به کار گرفت.

مدل تجاری او آن قدر موفق بود که در نهایت شرکت اپل را متقاعد کرد بخش بزرگی از تولید مک‌بوک و آی‌فون را به فاکس‌کان بسپارد. همین باعث شد که فاکس‌کان به بزرگ‌ترین شرکت تایوان گو به یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران این جزیره تبدیل شود.

حالا گو می‌گوید که می‌تواند از همان تجربه سرمایه‌گذاری و کار در چین برای حفاظت از امنیت تایوان استفاده کند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.