حکم زندان در استرالیا برای اینفلوئنسرهایی که قوانین تبلیغات مالی را نقض کنند
بر اساس بخشنامه جدید در استرالیا، اینفلوئنسرهای اقتصادی که به صورت آنلاین در مورد محصولات و خدمات مالی تولید محتوا میکنند، باید از قوانین مربوطه پیروی کنند. در غیر این صورت با جریمههای قابل توجه و حکم زندان تا پنج سال مواجه خواهند شد.
به گزارش سیتنا، کمیسیون اوراق بهادار و سرمایهگذاری استرالیا در بخشنامهای گفته است که کسانی که در شبکههای اجتماعی تبلیغ یا توصیههای اقتصادی و خدمات مالی انجام میدهند، خود موظفند تا اطمینان حاصل کنند که محتوای آنلاین آنها در چارچوب قانون باشد.
یک نظرسنجی این نهاد در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۳۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۱ ساله، اینفلوئنسرهای اقتصادی را دنبال میکنند و همچنین ۶۴ درصد از جوانان در استرالیا با توصیه یک چهره شبکههای اجتماعی، رفتار مالی خود را تغییر دادهاند.
این اطلاعیه همچنین هشدار میدهد که اظهارات گمراهکننده یا فریبنده در مورد محصولات مالی نیز میتواند قانون را نقض کند و اشاره میکند که اشتراکگذاری لینکهایی که فالوورها را به کارگزاران آنلاین هدایت کند هم به مثابه عرضه خدمات مالی تلقی میشود و ممکن است نیاز به مجوز داشته باشد.
کتی آرمور، عضو این کمیسیون در استرالیا گفت: “بسیار ضروری است که “اینفلوئنسرهایی که به صورت آنلاین در مورد محصولات و خدمات مالی تولید محتوا میکنند، از قوانین مربوطه پیروی کنند. در غیر این صورت با جریمههای قابل توجهی روبرو میشوند و سرمایهگذاران را به خطر میاندازند.”
در ماه فوریه، یک نهاد ناظر مشابه در بریتانیا هم خواستار احتیاط در مورد استفاده از اینفلوئنسر در بازاریابی محصولات مالی شد و اعلام کرد که “شرکتها باید قبل از تبلیغ دادن به آنها، مشاورههای حقوقی لازم را انجام دهند.”
در ماههای گذشته و پس از اقبال گروهی از ایرانیان به سرمایهگذاری در بازار رمزارز، تبلیغات خرید آن هم در شبکههای اجتماعی جهش یافته است.
جادی، بلاگر حوزه فناوری در ایران در توییتی خبر داد که پیامهایی با مضمون دعوت به تبلیغ بعضی از رمزارزها دریافت کرده است که وعده میدهند در ازای تبلیغ، “۱۰ درصد از کل خرید” را به تبلیغکننده میدهند.
وی به مخاطبانش در مورد “تبلیغ کوین و سرمایهگذاری از سوی سلبریتیها” هشدار داده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید