چگونه درخواست تعویض شناسنامه داده و آن را پیگیری کنیم؟
اگر شناسنامه فردی به هر دلیلی از بین برود، میتواند درخواست صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان را به سازمان ثبت احوال کشور ارائه و شناسنامه جدید دریافت نماید.
به گزارش سیتنا، در صورت درخواست تعویض یا صدور مجدد شناسنامه به دلایل گوناگون همچون از بین رفتن شناسنامه ناشی از حوادث غیرمترقبه از قبیل زلزله، آتش سوزی، سیل و ... فرد میتواند درخواست صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان را به سازمان ثبت احوال کشور ارائه و شناسنامه جدید دریافت نماید. از دیگر مواردی که افراد میتوانند درخواست تعویض شناسنامه بدهند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس ملصق به آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد.
2. شناسنامه های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند.
3. تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن 30 سالگی جهت تعویض عکس .
4. شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذیصلاح را دارد.
5. همچنین تعویض شناسنامههای نمونه قدیم دراجرای قانون ثبت احوال الف) با ارائه شناسنامه نمونه قدیم و یا ب) بدون ارائه شناسنامه نمونه قدیم ممکن است.
مدارک مورد نیاز برای درخواست تعویض شناسنامه
هر یک از افراد بالای 18سال و یا سرپرست قانونی و قیم افراد زیر18 سال، میتوانند با در دست داشتن مدارک زیر و با مراجعه به دفاتر پیشخوان سراسر کشور، نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز به شرح زیر میباشد:
1. - اصل شناسنامه (درصورت درخواست تعویض ناشی از مستعمل بودن یا احکام دادگاه و یا رأی هبأتهای حل اختلاف)
2. درخواست مبنی بر علت تعویض شناسنامه
3. دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید (برای 15 سال به بالا)
4. رسید پرداخت تعرفه قانونی
5. - چنانچه شناسنامهای که جهت تعویض ارائه میشود ملصق به عکس نباشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار نظیر؛ گذرنامه، گواهی عکسدار اشتغال به تحصیل یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی، الزامی است. در صورت فقدان هر یک از این مدارک افراد از طریق معرفی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهند شد.
لازم به ذکر است در صورت درخواست شناسنامه المثنی، افراد علاوه بر مدارک ذکر شده میبایست فرم اظهارنامه را نیز تکمیل نمایند و تحویل دهند. این فرم را میتوان از ادارات ثبت احوال سراسر کشور دریافت کرد و یا به سایت ثبت احوال کشور به آدرس www.sabteahval.ir مراجعه کرده، در صفحه اصلی از منوی خدمات ثبت احوال گزینه صدور شناسنامه را انتخاب کرده و از پایین صفحه فرم مربوطه را دانلود کنند.
روند درخواست تعویض شناسنامه به چه صورت است؟
روند درخواست تعویض شناسنامه بدین صورت است که پس از ارائه درخواست در پیشخوان دولت، مدارک و مستندات دریافتی با اسناد موجود در سامانه مورد انطباق قرار میگیرد و بررسی میشود. درصورت منطبق بودن مدارک، دستور چاپ شناسنامه صادر میگردد و افراد میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، پس از آنکه هویتشان احراز شد، شناسنامهی خود را دریافت نمایند. این روند به طور متوسط در حدود دو الی سه هفته زمان میبرد.
جهت پیگیری درخواست خود از طریق بخش پیگیری درخواست در سایت اقدام نمایید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید