کدخبر :181732 پرینت
03 آبان 1394 - 12:12

ایران در مسیرِ توسعه جهانی پهنای باند

توسعه‌یافتگی زیرساخت ارتباطی، محیط، فرهنگ، اجتماع، زیرساخت‌ های اقتصادی و آمادگی‌های موردنیاز، از جمله عواملی است که در ظهور نسل‌های جدید ارتباطات باندپهن و چالش‌های پیش روی آن تاثیرگذار است. ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بسترهای ایجاد و رشد فناوری جدید است و اغلب کشورها توسعه این بخش را به عنوان یک هدف اصلی در سیاست گذاری اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، در بخش تحلیل ویژه شماره نخست ماهنامه نسل چهارم افزوده است:

"عرضه خدمات اینترنت شامل دو بخش بستر انتقال یا خطوط مخابراتی و پهنای‌باند اینترنت (دروازه‌های بین‌المللی) است. پهنای‌باند اینترنت بین‌المللی، مهم ترین کالای وارداتی سایبری است که واردات آن همراه با ورود انواع خدمات و محتوا به کشور است و افزایش ظرفیت آن بدون در نظر گرفتن ملاحظات مربوطه، علاوه بر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، می‌تواند ذائقه و نیازمندی کاربران را تغییر داده و در بعد اقتصادی نیز ایجاد خدمات و تولید محتوای بومی و به تبع آن اشتغال این حوزه را بشدت تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به گسترش پهنای باند بین‌الملل (درگاه‌های اینترنت) فقط در ایجاد اشتغال مستقیم (رساندن اینترنت به دست کاربر نهایی، مانند اشتغال در شرکت‌های PAP و مخابرات و اپراتور‌های تلفن همراه و تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری آنها) تأثیرگذار است در صورتی که اصل اشتغالزایی در صنعت اینترنت، تولید محتوا و ارائه خدمات بر بستر شبکه باندپهن است، به طوری که می‌توان گفت ارزش افزوده و بهره‌وری ناشی از ارائه خدمات و محتوای تولیدی است که باعث اشتغالزایی و توسعه اقتصادی می‌شود. این موضوعی است که در کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و توسعه پهنای باند در داخل کشور با افزایش پهنای باند بین‌الملل مترادف دانسته می‌شود؛ در حالی که توسعه ارائه خدمات و کسب و کارهای الکترونیکی تنها در بستر شبکه باند پهن داخلی که جزئی از شبکه ملی اطلاعات است، محقق می‌شود نه فقط به وسیله توسعه درگاه‌های اینترنت بین‌الملل.

در این هگذر، با توجه به اینکه نگاه به توسعه اینترنت باند پهن درکشور بیشتر مصرفی است و انگیزه‌های اقتصادی دربهره‌برداری از شبکه و ایجاد و ارائه محتوا و خدمات به‌صورت بومی در کشور ضعیف است، بسیاری از تأمین‌کنندگان عمده محتوای بومی به خاطر دسترسی که روی پهنای باند بین‌الملل به شبکه داخل کشور وجود دارد، محتوای خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند که در نتیجه جهت دسترسی به این محتوا، نیازمند افزایش پهنای باند بین‌المللی در کشور هستیم، در حالی که می‌توان بجای افزایش پهنای باند بین‌الملل، با ایجاد و توسعه مراکز داده داخلی و شبکه‌های توزیع محتوا به عنوان بخشی از شبکه ملی اطلاعات، تأمین‌کنندگان جهانی محتوا را جهت استقرار در این مراکز ترغیب کرده و با افزایش پهنای باند داخلی، محتوای بومی بر بستر شبکه‌های دسترسی پرظرفیت به کاربران ارائه شود.

جذابیت گسترش بی‌حد و حصر پهنای باند درگاه‌های اینترنت برای شرکت‌های مخابراتی نظیر اپراتور‌های تلفن همراه به علت گسترش فروش محتوای اینترنت، ضمن توسعه ی امثال OTT ها، درآمد این شرکت‌ها نیز بشدت کاهش یافته و موجب ضرر و محدود شدن توسعه آنها خواهد شد. این در حالی است که می‌توان با تولید محتوای داخلی و ایجاد خدمات بومی بخصوص با همکاری اپراتور‌های مخابراتی، امکان صدور محتوای داخلی یا باز پخش محتوای خارجی حاضر در کشور را فراهم کرد و باعث توسعه همه جانبه کشور شد. به عنوان نمونه در مدل همکاری‌های صاحبان محتوایی از قبیل گوگل و...... با اپراتورهای مخابراتی، این شرکت‌ها بابت ارسال ترافیک به کاربران نهایی هزینه‌ای (در بعضی مواقع به ازای هر مگابیت پهنای باند 1/5 دلار) به شبکه‌های مخابراتی و شبکه دسترسی داده در دنیا پرداخت می‌کنند ولی این فرآیند در کشور ما به این شکل است که به جای اینکه تأمین‌کنندگان محتوا را در داخل کشور مستقر کرده و بابت دسترسی به بازار مخاطب‌ شان از آنها کسب درآمد کنیم، همان محتوا را با پرداخت هزینه به داخل کشور وارد می‌کنیم که مشابه واردات هر کالایی با آسیب به تولید ملی، تنها واردکنندگان از آن بهره می‌برند. براین اساس، اگر نگاه کشور به این بخش یک نگاه اقتصادی، مولد و سودآور باشد این مهم تنها با افزایش درگاه‌های بین‌المللی و ظرفیت آنها امکان پذیر نیست و نیازمند مدل توسعه بومی برای این بخش هستیم.

بدون وجود برنامه و مدل مشخص، دستیابی به توسعه و ایجاد درآمد و بهره‌مندی هدفمند از مزایای توسعه باند پهن امکان پذیر نیست، حتی اگر به دنبال توسعه اقتصادی ناشی از تولید محتوا و خدمات بر بستر شبکه باند پهن نباشیم، حداقل باید تلاش کنیم تا دارندگان محتوا و خدمات بین‌المللی را به سمت داخل کشور سوق دهیم تا هم امکان اعمال حداقل ملاحظات فرهنگی و اقتصادی خود را داشته باشیم و هم کیفیت و قیمت خدمات را برای مصرف‌کننده نهایی در کشور کاهش داده و زمینه صادرات آن را در مرحله اول در بازارهای همسایه، فراهم کنیم.

براساس شرایط موجود کشور و نیز تجربه‌های جهانی، می باید مدل توسعه شبکه باند پهن در کشور براساس حداکثرسازی مطلوبیت‌های در همه بخش‌ها اجرا شود، همان‌گونه که در شبکه ملی اطلاعات به‌صورت جامع و یکپارچه مورد توجه قرار گرفته است، این اقدام موجب افزایش دسترسی کاربران، بهبود سرعت و کیفیت، کاهش قیمت و افزایش دسترس‌پذیری مالی برای کاربران، تولید محتوا و خدمات بومی با در نظرگرفتن ملاحظات فرهنگی، افزایش کسب و کار به واسطه افزایش ضریب اطمینان و امنیت واشتغال زایی می‌شود و در نهایت رشد پایدار اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

جایگاه ایران در توسعه ی پهنای باند
براساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در حوزه ی اقتصادی، شاخص‌هایی برای توسعه ICT در کشورها و توسعه پهنای‌باند مدنظر قرار می‌گیرد که آن‌ها را در 11 معیار مختلف دسته‌بندی کرده است؛ در دسترس بودن فناوری، بلوغ قانونی و سیاست‌گذاری از جمله شاخص‌هایی طبقه‌بندی شده ای است که می توان، کشورهای مختلف را بر همین مورد بررسی قرار داد و درمورد توسعه ICT و پهنای‌باند آن ها صحبت کرد.

طبق بررسی‌های اتحادیه جهانی مخابرات، ایران به لحاظ شاخص توسعه اقتصادی بعد از مغولستان، فیجی، اکوادور و مصر و با اوضاعی بعتر از مراکش و جاماییکا، رتبه 94 جهان را به خود اختصاص داده است.

با اشاره به اینکه براساس آمار سال 2013، رتبه ضریب نفود باند پهن ایران در جهان 115 است و به لحاظ تخصیص پهنای باند در رتبه 158 جهان قرار دارد، در حوزه دسترسی نیز ایران جایگاه هشتاد و دوم را به خود اختصاص داده است.
ایران به لحاظ استفاده از خدمات اینترنتی و میزان نفوذ آن در زندگی روزمره رتبه 116 را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه به لحاظ مهارت و دانش رتبه 68 جهان را دارد و به رغم جایگاه مناسب ایران در زمینه هوش و مهارت اما به لحاظ کاربری شرایط خوبی نداریم.

براساس آمار استخراجی Economic forum، رتبه ایران در شاخص آمادگی شبکه در جهان بعد از آلبانی، گینه، مصر و بوتان 96 است و از قرقیزستان یک پله بالاتر قرار دارد.

ارتباطات باند پهن و توسعه پایدار
مخابرات در برقراری ارتباط جهان با پیشرفته ترین و نوآورانه ترین وسایل ارتباطی، ازعصر تلگراف تا عصر اینترنت و ارتباطات باند پهن تلفن همراه نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و با وجود آن در هر مکان و زمانی که بخواهیم، با دوستان، اعضای خانواده، همکاران و حتی اشیاء بی جان نیز ارتباط برقرار کنیم.

دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات حقِ برخورداری از ارتباطات باند پهن را یکی از محورهای جامعه اطلاعاتی برمی شمرد این حق را ، به عنوانِ یک اصل کلیدی برای دسترسی عادلانه و جهان شمول به اطّلاعات و دانش هایی می داند که انسان ها قدرت نیل به خواسته ها و مقاصد سازنده و توسعه محور خود را به واسطه آنها به دست می آورند.

امروزه برای تضمین اینکه از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، به عنوان ابزارهای کارآمدی، مانند ارائه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حاکمیت، تجارت و بازرگانی، برای رسیدن به رشد پایدار اجتماعی و اقتصادی استفاده شود، برخورداری از ارتباطات باند پهن، امری حیاتی محسوب می شود و از این رو اتحادیه جهانی مخابرات، خود را پایبند می داند که ارتباطات باند پهن را در اختیار همه جهانیان قرار دهد و برای این مقصود، اراده سیاسیِ لازم را تقویت سازد.

توسعه دیجیتال، ابزار متحول کننده مسیرِ توسعه پایدار است، به منظور دستیابی کامل به قابلیت های این مهم باید شبکه های باند پهن پرسرعت را باید توسعه یابد و هزینه استفاده از آن را به گونه ای که مقرون به صرفه و جهان شمول باشد، فراهم سازیم.

در این راستا، اتحادیه جهانی مخابرات و کمیسیون ویژه باند پهن برای توسعه دیجیتال، حامیان توسعه پایدار، درخط مقدم حمایت از ترویج باند پهن، قراردارند. در کنفرانس جهانی توسعه مخابرات نیز که امسال برگزار شد بر محور کارها و کوشش ها برای رسیدن به شعار " باند پهن برای توسعه پایدار" تاکید شده است.

دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات، حمایت از کاربرد باند پهن تلفن همراه، ترویج پیوسته فناوری های تلفن ثابت و تأکید بر پاسخگویی به چالش های جهانی عصر حاضر، نظیر مقابله با دگرگونی های آب و هوایی را در این مسیر الزامی دانست و گفت: شبکه های فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر باند پهن، راههای میانبر توانمند ساز و قدرتمندی برای دست یافتن به سه ستون توسعه پایدار ( رشد اقتصادی ، فراگیری اجتماعی ، تعادل محیط زیست) هستند".

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

قیمت پایه اینترنت برای هر 64 کیلوبیت در سال 84 21000 تومان و براین همین میزان در اینترنت 210000 یعنی ده برابر تعین شد
اکنون قیمت اینترنت به 40000 تومان رسیده ولی قیمت اینترانت کاهش نیافته است و در همین شرایط هم مخابرات استانها در واگذاری پهنای باند اینترانت به متقاضیان دادن پهنای باند کارشکنی میکنند تا مشتری ناچار به خرید اینترنت بجای اینترانت شود.
جناب دکتر زارعیان که میخواهند از شبکه داخلی استفاده شود بهتر است مقامات مخابرات را توجیه کنند تا از این رفتار غلط دست بردارند و بجای تحمیل اینترنت ناخواسته به متقاضی اینترانت برای ارتباطات داخل کشور به فکر راه حلی برای تسهیل روشها و کاهش هزینه ها باشند تا متقاضیان برای استفاده از این بستر ملی و داخلی که بمراتب امن تر است تشویق گردندند و به سوی اینترنت نا امن رانده نشوند.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.