مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: توسعه کسب و کار بانکی نیازمند توسعه زیرساخت هاست
توسعه کسب و کار مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نیازمند لوازم و زیرساختهای مختلفی است که شاید بتوان مهمترین آنها را توسعه بانکداری الکترونیک عنوان کرد .
به گزارش سیتنا، سید ابوطالب نجفی در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، درمورد آثار فرهنگی این همایش در مسیر توسعه بانکداری نوین گفت: این همایش با ایجاد یک فضای هماندیشی و تعامل میان مسئولان نظام بانکی، دستاندرکاران و پژوهشگران این حوزه به بررسی نارساییها و ضعفهای موجود، دغدغههای مسئولان و مردم و چالشهای پیشرو در صنعت بانکداری الکترونیک می پردازد و با ارائه راهکارها و بررسی تجارب موفق با تأسی از فناوریهای نوین و ابزارهای هوشمند در زمینه ارتباطات و اطلاعات گامی موثر در جهت ارتقاء صنعت بانکداری الکترونیکی برخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: این همایش همچنین با معرفی جدیدترین دستاوردهای کسب شده توسط شرکتها و بانکها به اعتلای سطح کیفی و فرهنگی خدمات بانکداری الکترونیک، در سطح جامعه و نظام بانکی کشور کمک می کند.
نجفی گفت: از سوی دیگر برای فرهنگسازی و توسعه این حوزه نیاز به ابزارهایی است که تاکنون به دلیل در اختیار نداشتن آنها، مانند رسانهها و نهادهای فرهنگی کشور توفیق بالایی حاصل نشده است.
وی اظهار داشت: البته آینده روشنی را با برگزاری این همایشها در جهت فرهنگسازی حوزه بانکداری الکترونیک باید متصور بود مواردی مانند بازآفرینی الگوهای بانکی به کمک فناوری، بررسی چالشهای نقشه راه بانکداری الکترونیک، حضور جدی تلفنهای همراه هوشمند در کنار امکانات وسیع رایانش ابری و بزرگدادهها (Big Data) در عرصه ارائه خدمات بانکداری، تغییر ذهنیت مدیران بانکها نسبت به فناوری اطلاعات از نگرش ابزاری به دیدگاه استراتژیک، ورود بانکداری به نسل جدید فعالیت بر مبنای فناوری و ایجاد تغییرات اساسی در تصمیمات بر مبنای فناوری، ابزارهای
هوشمند و ارتباطات همراه در بانکداری، ایجاد فضای مشارکت در توسعه زیرساختها برای ذینفعان و رقابت در ارائه خدمات عمومی، همانطور که در اهداف و محورهای کلیدی همایش نیز نهفته است.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص نحوه حضور این شرکت در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت و حمایت از برگزاری آن گفت: شرکت خدمات انفورماتیک در راستای مأموریت اصلی خود و به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به نظام بانکی کشور، یکی از حامیان اصلی در این همایش به شمار رفته و در قالب طبقه بندی حامیان طرح الماس، در این رویداد علمی ارزشمند در حوزه بانکداری، شرکت میکند.
وی تصریح کرد: به علاوه شرکت خدمات انفورماتیک تلاش دارد تا با ارائه دستاوردهای جدید کسب شده در حوزه بانکداری الکترونیکی و معرفی برنامههای فعلی و آتی خود در این زمینه با تشریک مساعی در خصوص موضوعات مختلف به تدوین برنامه های کلان و راهبردی در بین بانکها و شرکتها با نگاه جدید به ضرورت بازنگری در کسبوکار بانکی مبتنی بر ظهور فناوریهای نوین در عرصه ICT بخصوص بانکداری الکترونیکی، بپردازد تا بلکه بتوان با اتخاذ رویکردی همسو و اثربخش در فراهم آوردن بسترها و زیرساختهای لازم، چه از لحاظ فنی و دانشی و چه از نظر حقوقی و فرهنگی، افق
روشنی هموار شود.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: بدون شک با ورود فناوری به صنعت بانکداری، کسب و کارهای جدیدی دراین صنعت بوجود آمده که با بررسی سیر زمانی پیشرفت بانکداری الکترونیک در ایران، میتوان نقطه عطف این سیر تحول را در سال 1381 عنوان کرد. نقطه ای که با ورود فناوری و آغاز فعالیت شتاب در ایران آغاز شد.
نجفی گفت: نقش فناوری در حوزههای کسب و کار جهانی و تحول در معاملات تجاری با پیشرفت فناوری اطلاعات موضوعات بسیار مهمی است که با بررسی آنها میتوان به الگوهای جدیدی در عرصه رونق کسب و کار بانکی رسید.
وی تصریح کرد: شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فناورانه بانک مرکزی مجری طرحها و پروژههای بزرگی در سطح ملی و منطقهای است.
وی افزود: در طول سالهای اخیر مجموعه دستاوردها و تلاشهای صورت گرفته از سوی شرکت خدمات انفورماتیک موجب شد تا این شرکت با ایجاد ظرفیتها و زیرساختهای اساسی و مورد نیاز، بانکداری الکترونیکی را به عنوان یک ثروت و سرمایه ملی مطرح کند که مراکز فنی کامپیوترهای بزرگ (main frame)، شبکه مخابراتی اختصاصی (vsat)، شبکه گسترده نصب و نگهداری (پوشش کشوری) و مرکز شتاب از مهمترین این زیرساختها به شمار میروند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: با این توضیح، میتوان مواردی همچون پیاده سازی و بومی سازی سامانههای ملی پرداخت (پایا، ساتنا، تابا و..)، پیاده سازی نسخه جدید سوئیفت و سپام، استقرار طرح هوشمندی کسب وکار با استفاده از BI و DW در 5 بانک، ایجاد مرکز پاسخگوئی به رخداد در شبکه و سرویسهای بانکی، استقرار سامانه پرداخت الکترونیکی سیار (سپاس)، پیاده سازی سامانه انتقال الکترونیکی چک (چکاوک) و سامانه نظارت الکترونیکی بانکی (سناب) ، Core متمرکز بانکی و .. که هم اکنون به بهرهبرداری رسیدهاند و برخی از آنها در این همایش رونمایی خواهند شد را به عنوان مهمترین دستاوردهای شرکت خدمات انفورماتیک از زمان پیدایش تا کنون، برشمرد.
نجفی در خصوص همسو سازی نظام بانکی کشور با توسعه ICT گفت: تمرکز اصلی فناوری اطلاعات، ایجاد ارزشآفرینی از طریق تکنولوژی است که این امر نیازمند انطباق تکنولوژی و استراتژی کسب و کار است.
وی گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام بانکداری بگونهای است که امروزه تصور بانکداری بدون آن ناممکن شده است. از فناوری اطلاعات به عنوان محور اصلی خلق ارزش در نظام بانکداری نام میبرند، تاثیر این فناوری چنان است که علاوه بر شکل گیری نظام بانکی بر محور فناوری اطلاعات، آنرا بعنوان پیشران اصلی بانکداری نوین بشمار میآورند.
وی افزود: پیششرط همسوسازی نظام بانکی با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند توجه به برخی از الزامات پیشروی حوزه فناوریاطلاعات در بانکداری با رویکردی مبتنی بر مدیریت است به عنوان مثال توجه به استراتژیهای کسبوکار، حضور در سطوح کلان تصمیمگیری، تغییر رویکرد به فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه به نقش مدیریت فناوریاطلاعات و نوآوری، برون سپاری، انحصارگرایی و نیروی انسانی در آن، سیستمهای یکپارچه غیر از CORE (سیستم جامع مدیریت ارتباط با مشتریان، اعتبارسنجی، سیستمهایاطلاعاتی مانند سیستم اطلاعات بازارو...).
نجفی گفت: بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش استفاده از خدمات الکترونیکی در بانکها بود که در این راستا می توان به مواردی همچون استفاده از سیستمهای الکترونیکی داخلی، بومیسازی سیستم های الکترونیکی که به اجبار وارد میشوند، تطبیق فرهنگ با سیستم های مورد استفاده، برگزاری دورههای آموزشی لازم برای کارمندان، تشویق کارمندان به استفاده از ساز و کار الکترونیک و بهره مندی از توانمندی های رسانهها برای توسعه اطلاعرسانی و آگاهی در این عرصه، اشاره کرد.
افزودن دیدگاه جدید