علت ریزش 700 هزار مشترک ایرانسل چیست؟
"فرشید رضایی" در موبنا نوشت: بلومبرگ با انتشار خبری اعلام کرد شرکت امتیان آفریقای جنوبی هدفگذاری خود را برای جذب مشترکان فعال ایرانی در سال 2013 با 9 درصد کاهش به 19 میلیون و 100 هزار مشترک تنزل داده و یکی از دلایل این کاهش را به مقررات محدود کننده در کشورمان مربوط دانسته است.
بلومبرگ اعلام کرده که مشترکان امتیان به دلیل وضعیت اقتصاد ایران و ارتقا نیافتن سیمکارتهای این اپراتور، با 1.7 درصد کاهش به 41 میلیون و 300 هزار مشترک رسیده است.
اما اگر عدد اعلام شده از سوی شریک خارجی ایرانسل را بپذیریم که این اپراتور 41 میلیون و 300 هزار سیمکارت واگذار کرده، تبدیل عدد 1.7 درصد ریزش مشترکان این اپراتور چند ملیتی، معادل با 700 هزار نفر خواهد بود.
این که چرا 700 هزار نفر از مشترکان یک اپراتور در یکسال کاسته شده و تصمیم به خروج از یک اپراتور میگیرند، خود موضوعی است که ریشههای آن قابلیت بررسی زیادی دارد. اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل در سالهای اخیر در موارد زیادی موجبات تکدر خاطر بسیاری از ایرانیها را فراهم کرده است. این موضوع در جریان تغییر نام لیگ خلیج فارس، معرفی جزایر سهگانه کشورمان به عنوان خاک امیرنشین امارات!، مسابقه پیامکی اختلافبرانگیز و ناراحتی هموطنان اهل سنت، طرحهای تشویقی شائبهبرانگیز و مشکلات ریز و درشت فنی و مشتریمداری نمایانگر شد.
احتمال دیگر به ارایه طرحهای جدید و تشویقی همراهاول باز میگردد که توانسته توجه بخشی از مشترکان اپراتور زرد را به خود جلب کند. طرحهایی که البته به تازگی شروع شده و چنانچه ریزش مشترکان ام.تی.ان-ایرانسل به این مساله مربوط باشد، شاهد کاهش بیشتر مشترکان این اپراتور در آیندهای نه چندان دور خواهیم بود.
از این رو مسایل فوق برخی از احتمالات ریزش 700 هزارنفری کاربران اپراتور زرد آن هم تنها در یکسال گذشته به شمار میرود که در صنعت تلفن همراه عدد بزرگی محسوب میشود.
نکته جالب آنکه شریک خارجی اپراتور زرد علت ریزش مشترکان خود را عدم دستیابی به خدمات نسلهای بالاتر تلفنهمراه اعلام کرده حال آنکه این نظر فاقد وجاهت بوده و در حال حاضر اپراتور سوم تلفنهمراه کشور حتی یک درصد بازار مشترکان در کشور را هم در اختیار ندارد.
از این رو ریزش کاربران اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل به دلیل محدودیت در ارتقای نسل و مهاجرت مشترکان این اپراتور به سمت اپراتور نسلهای بالاتر نمیتواند تحلیل درستی باشد و بیشتر جنبه تجاری و مصرف بورسی برای سهامداران ام.تی.ان دارد.
آیا تیم مدیریتی ام.تی.ان-ایرانسل که هفت سال بدون تغییر راهبری این اپراتور را در دست گرفتهاند، همه استراتژی و طرحهای جذب مشتری برای این اپراتور را رو کردهاند؟ آیا عدم چرخش مدیریتی در این اپراتور و در نتیجه عدم اتخاذ سیاستهای جدید موجب ریزش کاربران این اپراتور شده است؟ اینها احتمالات و پرسشهایی است که اگرچه مدیران اپراتور زرد امکان مواجهه با منتقدان خود را ندارند، اما گذشت زمان، پاسخ آنها را خواهد داد.
اگرچه یادمان نمیرود که سازمان رگولاتوری با وجود اعتراف خود این اپراتور مبنی بر کاهش مشترکانش به دلایل واهی، در اقدامی بسیار جنجالبرانگیز اپراتور مذکور را اپراتور برتر اعلام کرد! انتخاب رگولاتوری به حدی تامل برانگیز بود که حتی مدیران این سازمان نتوانستند به یکی از پرسشها و ابهامات پیرامون این انتخاب نیز پاسخ دهند. در نتیجه آنها نیز در خصوص پشتوانههای چنین تصمیمی از نمایندگان رسانهها گریزان شدند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید