کدخبر :4791 پرینت
14 آذر 1391 - 10:03

افزایش رتبه‎ی برخی سایت‌های ایرانی با تقلب و شارژ پول!

متن خبر

روند رو به افزایش روش‌های کاذب برای بالا رفتن رتبه (رنکینگ) سایت‌های ایرانی در جدول سایت‌هایی چون آلکسا و گوگول شدت گرفته و به یک تب هیستریکی شدید مبدل شده است!

 

به گزارش سیتنا، توسعه و افزایش روز افزون سایت‌های اینترنتی که به نوعی یک تجارت هم محسوب می‌شود در فضای مجازی با بروز بسیاری ناهنجاری‌ها و روش‌های غیرپسندیده و به تعبیر صحیح‌تر متقلبانه همراه شده است. گرچه بسیاری از مردم عادی و کاربران معمولی اصولا به رتبه‌ سایت‌ها به عنوان یک اصل نگاه نمی‌کنند و قبل از هر چیز کیفیت و رویکرد سایت‌ها باعث مراجعه آنان به سایت‌های مورد بازدید می‌باشد؛ اما این نگاه در بین بسیاری از مدیران سایت‌ها حاکم نیست و آنان قبل از کیفیت، به فکر کمیت و به موازات آن میزان بهره‌وری و سودآوری سایت خود فکر می‌کنند! در واقع این روزها با گذری گذرا به سایت‌های مختلف خبری، اجتماعی، هنری، ورزشی، سرگرمی و... به این تناقض‌ نگرشی کاملا پی خواهید برد: رقابتی شدید برای بالا بردن کاذب رتبه سایت‌ها!!

نمونه‌ای از تبلیغ بالابردن رنکینگ (رتبه) در یک سایت داخلی!

به عبارت دیگر در عرصه رقابت بین سایت‌ها، در نگاه پرخی مدیران سایت‌ها، اصل بر کیفیت و میزان اقبال کاربران «اصل» نیست. مهم این است که به هر روش و شیوه‌ای حتی دروغین و متقلبانه و یا شبه‌تقلبی بتوانید رتبه خود را ارتقاء ببخشید، همین!

 

یکی از مولفه‌های مهم سایت‌های اینترنتی، میزان موفقیت یک سایت در جذب کاربر در مرور زمان دارد. در واقع تعداد کاربران یک سایت به مثابه «تیراژ» یک روزنامه (نسخه کاغذی) دارد. بالفرض اگر در یک کشور بالاترین تیراژ چاپی یک روزنامه ۱۰۰۰۰۰ نسخه باشد این روزنامه در رتبه اول تیراژ روزنامه‌های آن کشور قرار می‌گیرد. در فضای اینترنتی اما این تیراژ به میزان بازدید از صفحات یک سایت (و عمدتا صفحه اول آن) اختصاص می‌یابد که البته آمار میزان آن در مقایسه با آمار میزان تیراژ یک روزنامه بسیار سخت‌تر و به تعبیری غیرقابل مقایسه است. بر همین اساس بوده که طی سالیان اخیر سایت‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند که هدف خود را شفافیت و تعیین (تیراژ) و در واقع میزان رجوع مردم (کاربران) به سایت‌ها در کل جهان بیان کرده‌اند. مهم‌ترین این سایت‌ها گوگل آنالیزور (google analytics)، آلکسا، وبگذر، histate و... هستند که اهالی حرفه‌ای فضای وب معمولا برای اطلاع از رتبه یک سایت به آنها رجوع می‌کنند. به اضافه برخی از صاحبان ‌آگهی که دادن آگهی کالا یا خدمات خود را می‌خواهند به سایت‌هایی بدهند که دارای رتبه بالایی در بین سایت‌های همنوع باشند. اما همین موضوع و خصوصا با توسعه و رشد روز به روز تعداد سایت‌ها باعث شده است تا روش مدیران بسیاری از سایت‌ها برای ارتقاء رتبه خود به شیوه‌های غیرحرفه‌ای سوق پیداکند. 

یکی از متخصصان عرصه فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار بهارنیوز گفت: سایت آلکسا در حال حاضر در بین سایت‌های هم‌نوع خود بیشترین مرجعیت را برای رتبه‌بندی (رنکینگ) سایت‌های جهان پیدا کرده است، زیرا طی چند سال که از فعالیتش می‌گذرد سعی نموده در ارائه میزان واقعی رتبه‌ها، حرفه‌ای عمل کند اما با این وجود هنوز روش‌هایی برای دور زدن و دست‌یابی به رتبه‌های کاذب خصوصا در بین مدیران سایت‌های داخلی وجود دارد. وی افزود: قبل از هرچیز باید بدانیم که سایت‌هایی همچون آلکسا، سایت‌ها رو بر اساس ارزش محتوا رتبه بندی نمی‌کنند بلکه تنها معیارشان بازدیدهاست و فقط باید با این دید به رتبه‌ها نگاه کنید. حال در نظر بگیرید که حتی همین رتبه‌ها نیز آلوده به ریا و تقلب شده باشند!

وی افزود: تا ۲ سال پیش آلکسا، برای فراگیر کردن سایت خود روش تول‌بار (Tool bar) را به سایت‌ها پیشنهاد داده بود که از آن طریق هر سایتی تولبار آلکسا را در طراحی خود بارگذاری می‌کرد فارغ از میزان واقعی کاربران، دارای رتبه‌های خوب می‌شد. این روش پس از مدتی و خصوصا هنگامی که مدیران آلکسا در فراگیر کردن شهرت جهانی خود اطمینان حاصل کردند، منتفی شد و آلکسا رسما گفت که بودن Tool bar در سایت شما دیگر در رتبه شما تاثیرگذار نیست و با آلگوریتم‌های نوین به رتبه‌بندی سایت‌ها اقدام کرد، زیرا مورد انتقاد قرار گرفته بود که در تعیین رنکینگ‌ها صادقانه عمل نمی‌کند و فقط هوای سایت‌هایی را دارد که Tool bar آلکسا را در سایت‌های خود قرار داده‌اند. (به سرورهای الکسا، کوئری فیک با آی‌پی‌های مختلف و با پارامتهای ساختگی بفرستید و درنتیجه آن رتبه‌تان کاهش پیدا کند!!)

این متخصص فضای مجازی ادامه داد: از حدود ۲ سال پیش آلکسا سعی نموده تعداد ipهای ورودی به هر سایت را مبنای رتبه‌بندی‌های خود قرار دهد که این امر تا حدود زیادی به صحت آمار موجود کمک کرده است اما باز هم راه‌های کاذب برای دور زدن این روش هم ادامه یافت.

وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه طی این مدت بسیاری از سایت‌های داخلی با بارگذاری کدهایی در scrip it سایت خود به صورت کاذب و کاملا دروغین ipهای جعلی تولید و روانه فضای مجازی می‌کردند که البته اخیرا آلکسا و گوگل به این ترفندها نیز آگاهی یافته و نهایت تلاش خود را برای مبارزه با این نوع سایت‌ها به کار برده‌اند که از جمله قرار گرفتن در لیست سیاه این سایت‌ها بوده است. 

این متخصص فضای وب در ادامه گفت‌: تازه‌ترین روش‌ها برای ارتقاء روش pop up است. ‌Pop up‌ها و صفحات خودکار از روش‌های تبلیغ داخل بسیاری از وب‌سایت‌ها، باز شدن پنجره‌های موسوم به پاپ‌آپ است. گرچه در دراز مدت می‌تواند بدترین روش برای تبلیغ نیز همین روش باشد، ( کاربران معمولا به‌جای بستن پنجره پاپ‌آپ، پنجره وب‌سایت را هم می‌بندند و دیگر به آنجا سر نمی‌زنند مگر اینکه مجبور باشند) اما در کوتاه مدت رتبه سایت را ارتقا می‌بخشد.

این روش گرچه یک تقلب شبیه تولید کاذب ip به شمار نمی‌آید و به عنوان هزینه تبلیغاتی از آن یاد می‌شود و گوگل و آلکسا نیز هنوز آن را غیرقانونی نمی‌دانند؛ اما در نهایت یک روش منصفانه برای عرصه رقابت نیست. خصوصا اینکه سایت‌هایی از این روش برای بالابردن رتبه خود استفاده می‌کنند که عمدتا از پشتوانه مالی بخش غیرخصوصی برخوردار بوده و از کیسه بیت‌المال برای نشان دادن موفقیت خود در جذب کاربر، میلیونها تومان هزینه می‌کنند! این شیوه به مثابه آن است که مثلا شما با روزنامه همشهری که در تهران تیراژ بالایی دارد قرارداد مالی منعقد کنید که روزنامه‌ شما را هم که تیراژ و خوانندگان اندکی دارد در درون روزنامه‌اش و به دست خواننده خود برساند، آن هم رایگان! پس به احتمال فراوان باید از پشتوانه‌ خاص مالی برخوردار باشید! زیرا هم پول هنگفتی بابت توزیع روزنامه‌تان در دل یک روزنامه دیگر می‌دهید و هم اینکه روزنامه خود را نیز رایگان به دست خواننده یک روزنامه دیگر می‌رسانید!!

اگر همین سایت برای یک ماه پاپ آپ نگذارد و هر روز هم هزاران ایمیل برای کاربران ارسال نکنند ترافیکشان به شدت افت می کند چون کاربرمحور و دارای مقبولیت و محبوبیت نیستند. برای مثال در حال حاضر کافیست لیست ۵۰۰ سایت بالای ایرانی را نگاهی اجمالی بیاندازید و ببینید آیا واقعا ارزش واقعی بسیاری از آنها در رتبه بندی رعایت شده است؟ سایت‌هایی که بسیاری از آنان حتی نامشان را کاربران هم نمی‌دانند! اگر سایتی بخواهد فورا به زیر ۱۰۰ ایران برسه اولا باید چند ماه و ماهی ۴-۳ میلیون تومن هزینه پاپاپ کند و بعدش هم آنقدر محتوای خوبی داشته باشه که بتواند کاربرانش را حفظ کند.
وی افزود: گرچه تبلیغات پاپ آپ از نظر تجاری برای سایت‌ها خوبست و فروش و درآمد را افزایش می‌دهد، اما چون رتبه سایت به شکل طبیعی و رقابتی و کیفی بالا نرفته و با همین روش در الکسا بالا آمده بسیاری از متخصصان فضای وب، این روش را نیز مذموم می‌دانند. نهایتا این سئوال پیش روی ما قرار دارد که آیا سایتی که با ‌Pop up‌ پاپ آپ در بین ۱۰۰ سایت نخست الکسای ایران است به نظر شما می‌تواند برای تبلیغ مفید باشد؟! مطمئنا خیر!

وی در پایان به مدیران سایت‌های داخلی خصوصا سایت‌های خبری که ادعا دارند می‌خواهند در اطلاع‌رسانی جامعه نقش مثبت را ایفاء کنند این گونه روش‌ها را کنار گذاشته و مبنای فعالیت خود را برای رقابت سالم و اخلاقی بنا کنند و یقینا مردم و کاربران فضای مجازی هم سره را به خوبی از ناسره تشخیص می‌دهند و در دراز مدت نمی‌توان با روش‌های ناسالم برای خود مشتری (کاربر) و تیراژ (میزان بازدید) ایجاد کرد. باید با مردم صادق باشید و تولید کیفی به کاربران ارائه دهیم تا مشتری (کاربر) دائمی ما باشند. بیایید سلامت کاری را از خود آغاز کنیم و سپس به مردم درس اخلاق، انصاف، رقابت عادلانه و... بدهیم.

منبع: بهارنیوز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

دقیقآ .
انتشار آنتی ویروس جعلی و کرک .
انتشار کدها و سریالهای نرم افزار و سرقتی و جعلی
انتخاب تیترهای بی ربط و هیجانی .
همه اینها از جمله مواردی است که مدیران سایتهای بی اعتبار برای افزایش رنکینگ استفاده می کنن .
واقعآ باعث تاسفه .
دقیقا درسته و درد دل خیلیها را گفتید. بجای پاپ آپ و... میتوان از درج لینکهای مستقیم و واقعی مثل:
http://www.nikman.blogfa.com/page/nazarblog
استفاده نمود
با سورف تنها تعداد بازديد افزايش مي يابد و رتبه بشدت كاهش دارد.خودتان مي توانيد امتحان كنيد و اينگونه تبليغات كاذب است
سلام خدمت شما دوستان
من یک وبلاگ داشتم که بدون هیچ گونه تبلیغ وپاپ آپ وسایر روشهای غیر متعارفانه بعد از 4ماه با بازدید روزانه 18000مورد واقعی ورتبه ایران2500رسیدم!
متاسفانه صبح یک روز تابستانی بود که دیدم وبلاگم بدون داشتن هیچ گونه مسئله مشکوکی بدون اینکه حتی خودم بفهمم فیلتر! شد.
واقعاً جای تاسف داره بدون دلیل فیلتر شدن
خوب حالا فکرشو بکن من چگونه باز میتونم یه وبلاگ پربازدید داشته باشم!!
خوب قاعدتاً مجبورم سراغ کارهایی برم که زود جواب بده
چون من نمیتونم ماهها دوباره وقت بذارم تا باز به جای قبلی برسم
به نظر من مسئله افزایش بازدید باید با یه تفکر ناب حل بشه دلایل ومشکلات عدیده ای داره که در این وقت نمیگنجه
این آدرس وبلاگ جدیدم:
اگه کسی خواست یه سر بزنه ممنون میشم
http://www.newsfash.blogsky.com
سلام دوستان عزیز توجه کنیم برای شروع واستارت یک بازدید باید یک دور تند را استارت بزنیم چون گوگل به سایتهایی که تازه شروع به کار میکنند خوب رتبه میدهد البته رتبه بدست آوردن در ایران خیلی حیلی به مراتب راحتر است از کشور های اروپایی وآمریکایی ، اگه خواستین اطلاعاتی بدست بیارین میتونین یه وبگردی در اینترنت داشته باشین.
موفق وموئید باشید
http://www.rahnama.cc
سلام البته جدیداً گوگل الگوریتم خودش رو عوض کرده که به نظر میاد کمی هوشیار تر از همیشه عمل میکند

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.