کدخبر :307184 پرینت
18 شهریور 1403 - 09:39

برگزاری نخستین دوره جهانی المپیاد بین‌ المللی هوش مصنوعی در عربستان

عربستان توسط سازمان سعودی داده‌ها و هوش مصنوعی (سدایا) اولین دوره جهانی المپیاد بین‌المللی هوش مصنوعی را با مشارکت بیش از 25 کشور و با همکاری مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی و مرکز بین‌المللی تحقیقات هوش مصنوعی در اسلوونی و تحت حمایت سازمان آموزش، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد (یونسکو) برگزار می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در حالی که به باور بسیاری از متخصصان، عربستان یک مرجع مهم در مسائل فناوری و هوش مصنوعی است، این کشور با نمایندگی از آن توسط «سازمان سعودی داده‌ها و هوش مصنوعی» (سدایا) اولین دوره جهانی المپیاد بین‌المللی هوش مصنوعی (IAIO) را با مشارکت بیش از 25 کشور برگزار می‌کند.

این رویداد با همکاری «مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی» (ICAIRE) و «مرکز بین‌المللی تحقیقات هوش مصنوعی» (IRCAI) در اسلوونی و تحت حمایت سازمان آموزش، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد (یونسکو) برگزار می‌شود.

هدف این المپیاد تبدیل شدن به یک پلتفرم بین‌المللی برای مسابقات در زمینه هوش مصنوعی به منظور پذیرش افراد با استعداد و توسعه مهارت‌های آن‌ها و همچنین گردهمایی فراگیر دانشمندان و علاقمندان از سراسر جهان برای تبادل تجربیات، توسعه مهارت‌ها و آگاهی از آخرین پیشرفت‌ها است.

ناظران به‌طور فزاینده‌ای بر این باورند که این المپیاد می‌تواند اولین گام برای گسترش آن در کشورهای مختلف جهان در آینده باشد.

این در حالی است که این رویداد یک گام برجسته برای تشویق جوانان از سراسر جهان به مشارکت است تا نسلی جدید با درکی عمیق از فناوری‌های هوش مصنوعی که به بخشی از زندگی روزمره و نظام‌های بازار کار و سرمایه ما تبدیل شده است، تربیت شود.

سدایا در چارچوب آماده‌سازی برای المپیاد، چندین سخنرانی مجازی در حوزه هوش مصنوعی از طریق وب‌سایت المپیاد برگزار کرد. هدف از این سخنرانی‌ها آماده‌سازی تیم‌های بین‌المللی شرکت‌کننده در مسابقه و همچنین فراهم کردن فرصتی برای دانشجویان از سراسر جهان بود تا بتوانند از این جلسات بهره‌مند شده و دانش خود را در این حوزه حیاتی گسترش دهند. این سخنرانی‌ها به مدت 5 هفته برگزار شد و موضوعات زیر را شامل می‌شد:

- مقدمه‌ای بر هوش مصنوعی (Introduction to AI)

- تاثیر هوش مصنوعی بر جامعه (اخلاق، عدالت) (Societal impact of AI (ethics, fairness))

- روش‌های هسته‌ (Kernel Methods)

- کار با داده‌ها (Working with Data)

- مدل‌های مولد عمیق مستقر شده (Deployed deep generative models)

- یادگیری نظارت‌شده (Supervised learning)

- جستجوی هوش مصنوعی (AI-Search)

- ارزیابی یادگیری (Learning Evaluation)

- یادگیری تقویتی (Reinforcement learning)

- یادگیری بدون نظارت (Unsupervised Learning)

هر کشور با یک تیم متشکل از حداکثر چهار دانشجو در این المپیاد شرکت خواهد کرد و دانشجویان به صورت انفرادی طی دو روز با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این رقابت‌ها همزمان با سومین دوره از «اجلاس جهانی هوش مصنوعی» برگزار می‌شود. روز اول مسابقه به سوالات علمی اختصاص دارد و در روز دوم، دانشجویان با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی به حل مسائل علمی خواهند پرداخت. برای این منظور، یک پلتفرم ویژه طراحی شده است تا دانشجویان بتوانند از آن برای حل این مسائل استفاده کنند.

المپیاد بین‌المللی هوش مصنوعی (IAIO) در چارچوب تلاش‌های «سدایا» برای تقویت جایگاه جهانی عربستان به‌عنوان کشوری پیشرو در حوزه داده‌ها و هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

این المپیاد همچنین به دنبال تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای سال 2030 است که هدف آن افزایش آگاهی نسبت به اهمیت این فناوری‌های پیشرفته و تجهیز جوامع به دانش و مهارت‌های لازم برای یادگیری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.