کدخبر :305742 پرینت
20 مرداد 1403 - 10:23

۱.۲ میلیارد بازدیدکننده برای پیام‌های ایلان ماسک پیرامون انتخابات آمریکا

بر اساس یک پژوهش، ادعاهای «غلط» و «گمراه‌کننده» ایلان ماسک در مورد انتخابات آمریکا که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده در سال جاری حدود ۱.۲ میلیارد بازدیدکننده داشته است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، ۱.۲ میلیارد بازدیدکننده نشان‌دهنده دامنه تاثیر‌گذاری بالقوه این میلیاردر بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

کارشناسان مستقل و نهادهای دیده‌بان هشدار می‌دهند که درآستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به کانون نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده بدل شده است.

آن‌ها می‌گویند ایلان ماسک، یکی از ابرثروتمندان جهان که در سال ۲۰۲۲ توئیتر سابق را خرید و از حامیان صریح و فعال دونالد ترامپ است، با انتشار و ترویج اطلاعات غلط در حساب شخصی خود تلاش می‌کند روی ديدگاه و تصميم رای‌دهندگان تاثیر بگذارد.

کارشناسان یک نهاد دیده‌بان به نام «مرکز مقابله با تنفر دیجیتال»، ۵۰ پیام ایلان ماسک که در شبکه اجتماعی ایکس بیش از ۱۹۳ میلیون دنبال‌کننده دارد، را شناسایی کرده‌اند که از ماه ژانویه تاکنون منتشر شده و تمامی ادعاها و اطلاعات غلط آن‌ها در مورد انتخابات با راستی‌آزمایی مستقل تکذیب و افشا شده است.

«مرکز مقابله با تنفر دیجیتال» افزود هیچ‌یک از پست‌های ماسک نشان موسوم به «یادداشت جامعه کاربران» ابزار شبکه ایکس برای مشارکت کاربران در افزودن اطلاعات پیش‌زمینه‌ای و مفهومی به مطالب منتشر شده را ندارد. بنابراین سوءظن‌ها در مورد کارآمدی روش کار شبکه ایکس برای مقابله با نشر اطلاعات غلط را افزایش داده است.

عمران احمد، مدیر مسئول این نهاد، گفت: «ایلان ماسک از موقعیت ممتاز خود به عنوان مالک یک شبکه اجتماعی برای نشر اطلاعاتی که به تفرقه و بی‌اعتمادی دامن می‌زند سوء‌استفاده می‌کند».

او افزود: «فقدان نشان یادداشت جامعه کاربران در پست‌های ماسک نشان می‌دهد که شرکت اقتصادی او (ایکس) از مهار مطالب تحریک‌آمیز و ترویج تنفر که با کمک الگوریتم‌ها بازنشر می‌شوند و می‌تواند به وقوع خشونت واقعی در جامعه منجر شود ناتوان است».

ایلان ماسک هفته گذشته پس از بازنشر یک ویدئوی جعلی که با ابزار «دیپ فیک» در مورد کامالا هریس، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تولید شده بود با انتقادهای شدید و گسترده‌ای روبرو شد.

ماسک چند روز پس از این واکنش‌ها ادعا کرد که هدفش از بازنشر ویدئو طنز سیاسی بوده است. ولی در این ویدئو که میلیون‌ها بیننده داشته منهای یک اموجی خنده هیچ نشانه‌ای از طنز و یا ساختگی بودن آن دیده نمی‌شود.

ایلان ماسک که در سال ۲۰۲۲ توئیتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد به‌دلیل تاثیرگذاری بالقوه بر رای‌دهندگان آمریکایی زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

منتقدان می‌گوید تحت مالکیت و مدیریت ایلان ماسک بسیاری از مکانیسم‌های نظارتی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و زیانبار در ایکس برچیده شده و این شبکه اجتماعی فراگیر اکنون به بهشت فریبکاری و ترویج نفاق و خشونت بدل شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.