کدخبر :305223 پرینت
10 مرداد 1403 - 08:50

ایرادات سامانه هوشمند معاملات طلا

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در رابطه با سامانه هوشمند معاملات طلا و فلزات گرانبها(سندباکس) گفت: بدون زیرساخت نباید قانون جدیدی ایجاد کنیم زیرا دچار آسیب خواهیم شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نادر بذرافشان در برنام ه‎ایی با موضوع سامانه هوشمند معاملات طلا و فلزات گرانبها(سندباکس) که با حضور علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد به بیان چالش‌ها و لزوم ایجاد بستر و زیرساخت‎های لازم برای این سامانه پرداخت.

در این برنامه شاه میرزایی گفت: انعکاس خبر سامانه هوشمند معاملات در برخی از سایت ها ایراد داشت و تلقی شده که یک خالی فروشی الان اتفاق افتاده و با آن مقابله شده است اما در واقع بحث اصلی این بود که در سال های قبل مواردی از جمله سکه ثامن اتفاق افتاده و از مردم پول هایی جمع آوری می شد اما به مردم طلایی داده نمی شد که به این اصطلاحا خالی فروشی گفته می شود که در مراسم رونمایی گفته شد که این مورد در سال های قبل وجود داشت.

وی گفت: تدبیر اولیه ای که شده بود اساسا فروش اینترنتی ممنوع شده بود و مجوز این ها لغو شده بود اما اکنون در ایران بسیاری از کارها همانند بقیه کشورها الکترونیکی شده و صنعت طلا نیز از این ابزار استفاده می کند و برای اینکه ماجرای قبلی (سکه ثامن) تکرار نشود این کار (سند باکس) بسیار پیچیده بود و با همکاری همه دستگاهها اتفاق افتاد و همه ریسک ها آزمون شده و مجوز اولین سند باکس داده شد و بقیه مجوزها هم داده می شود و اعضا به خصوص آب شده فروش ها اولا باید میزان طلا را در خرانه یک موسسه مالی قرا دهند و یا باید با یک بانک یا یک موسسه مالی تضامین را دریافت کنند یعنی موسسه مالی ضامن به میزان گرم طلا است و زمانی که فروش انجام می شود یک شخص ثالثی در سایت اینترنتی خود بانک یا مرکز تجارت الکترونیک فرد خواهد دید که این میزان گرم طلا به نام او ثبت می شود و اجازه نمی دهد فرضا اگر فردی یک کیلو طلا ثبت کرده باشد معادل ۲ کیلو طلا بفروشد و شخص ثالث آن را بررسی می کند.

وی گفت: در شرایط فعلی نگرانی هایی از قبیل بررسی عیار طلا و دزدی طلا وجود دارد که به لحاظ عیار طلا ممکن است تقلب هایی انجام شود که در این روش چون یک موسسه مالی حضور دارد همه مراحل استانداردسازی انجام می شود و مردم با خیال راحت با این روش خرید می کنند.

رئیس کارگروه تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف تهران درباره سامانه هوشمند معاملات گفت: این سامانه بسیار خوب است اما من روز گذشته بعد از اعلام خبر از این مسئله اطلاع یافتم.

بذرافشان یادآور شد: جواز سکه ثامن توسط اتحادیه طلا و جواهر تهران صادر نشده و در فضای مجازی به اشتباه تبلیغ کرده بودند و صحت ندارد.

وی گفت: ما باید زیرساخت ها را نسبت به هر حوزه یا سامانه‎ای که می خواهیم ورود کنیم آماده کنیم و این سامانه کمی مبهم است و من به عنوان رییس اتحادیه از اعلام این سامانه اطلاع نداشتم و متاسفانه اطلاع رسانی آن در سطح جامعه انجام نشده بود .

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عدم اطلاع اتحادیه طلا و جواهر از این سامانه گفت: این یک سامانه دولتی نیست و بخش خصوصی است و اصولا مجوزهای همه سایت های اینترنتی صنفی است اما نه صنف طلا و جواهر.

وی گفت: مرکز تجارت الکترونیکی از طرف وزارت اقتصاد می#باشد یعنی دبیرخانه سندباکس های کشور در وزارت اقتصاد است و دستگاه‎های مختلف هستند که بخش تجارت الکترونیک آن در اختیار مرکز تجارت الکترونیکی هست که با مشارکت بخش خصوصی مجوز آن به صورت سند باکس ایجاد شده است و مجوز آن عملا ربطی به اتحادیه طلا و جواهر ندارد و یک شرکت بخش خصوصی است اما برای اینکه بحث خالی فروشی و تقلب ها اتفاق نیفتدمقررات آن با همکاری دستگاهها کاملا جدید است.

شاه میرزایی درباره بانک ملی که پشتوانه این سامانه است گفت: البته هر بانک یا موسسه مالی می توانند اقدام به بستن قرارداد کنند و ما دستورالعمل ها را چک می کنیم و اگر رعایت شده بود آن را تایید می کنیم.

بذرافشان در پاسخ به سوالی که این سامانه برای مقابله با خالی فروشی است گفت: صنعت طلا جزو گرانیهاترین فلزات دنیاست و مردم در آن سرمایه گذاری می کنند و پنج سال پیش قرار شد به کسانی مجوزهای فضای مجازی داده شود که از فیلتر اتحادیه طلا و جواهر رد شوند و جواز صنعت طلا را داشته باشد و سابقه کافی و تخصص لازم را داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه معاملات فردایی هنوز توسط کسانی انجام می شود که در این صنف هیچ گونه فعالیتی ندارند و به این صنعت آسیب می زنند و متاسفانه یک خبر جدید و مهمی ایجاد می شود که اتحادیه طلا در این جلسات حضور ندارد و در آینده مطمئنا تبعاتی خواهد داشت زیرا زیرساخت‎ها رعایت نشده زیرا هویت شرکت و افراد توسط اتحادیه تایید نشده است.

بذرافشان در رابطه با ایجاد این سامانه گفت: باید اول از اتحادیه طلا و جواهر که به صورت تخصصی فعالیت می کند نظرخواهی شود تا آیتم های امنیتی آن رعایت شود.

ررئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: ۹۰ درصد افرادی که در فضای مجاری اقدام به خرید طلا و سکه کرده اند آسیب خورده اند.

وی خاطر نشان ساخت: بدون زیر ساخت نباید قانون جدیدی ایجاد کنیم و کسانی که در این حوزده فعالیت دارند را به صورت کارشناس دعوت کنیم تا مثل سامانه جامع تجارت نشود تا در دراز مدت دچار آسیب نشویم.

شاه میرزایی در پایان گفت: اکنون اگر هر اتفاقی برای این سامانه رخ دهد رکن ضامن بانک (بانک ملی) یا موسسه مالی هست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.