کدخبر :296018 پرینت
29 خرداد 1403 - 12:38

چرا هزینه مشاوره روانشناسی حضوری از کنترل خارج شده است؟

امروزه یکی از معضلاتی که مشاوره روانشناسی حضوری دارد، این است که برخی از کلینیک‌ها هزینه‌های بسیار بالایی را از مراجعه کنندگان خود بابت مشاوره دریافت می‌کنند.

متن خبر

گزارش آگهی/ امروزه یکی از معضلاتی که مشاوره روانشناسی حضوری دارد، این است که برخی از کلینیک‌ها هزینه‌های بسیار بالایی را از مراجعه کنندگان خود بابت مشاوره دریافت می‌کنند.

معیار قیمت دهی مشاوره با روانشناس

چه عواملی می‌توانند باعث افزایش هزینه‌های مشاوره روانشناسی حضوری شوند؟‌ به طور کلی باید بگوییم که عوامل متعددی می‌توانند هزینه‌های مشاوره روانشناسی را تحت تاثیر قرار دهند که این عوامل عبارت‌اند از:

  • تامین هزینه‌های مطب: برخی از مشاوران و روانشناسان به صورت جداگانه و مستقل برای خود مطب دارند و بنابراین جدا از کلینیک کارشان را انجام می‌دهند. همانطور که می‌دانید، مطب هزینه‌های مختلفی از جمله نظافت، برق، آب و غیره دارد و برخی از روانشناسان به همین خاطر هزینه جلسات مشاوره خود را افزایش می‌دهند. اما با این وجود نیز، گاهی اوقات مشاهده می‌شود که این افزایش هزینه‌ها هم نمی‌تواند برای هزینه‌های مطب و روانشناس کافی باشد.
  • محل کار مشاور: مسلماً در سراسر کشور کلینیک‌ها و مطب‌های مشاوره و روانشناسی زیادی وجود دارد و هر کدام از آن‌ها در منطقه مخصوص به خود هستند. این یک امر مشخص است که هزینه هر کدام از این مناطق، می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال در شهرهای بزرگ مانند تهران و مخصوصاً در بالا شهر، برخی از روانشناسان هزینه‌های بالاتری را بابت مشاوره دریافت می‌کنند. بنابراین محل کار مشاور یا همان بالا شهر یا پایین شهر بودن محل کار، می‌تواند باعث افزایش و کاهش هزینه‌های مشاوره شود.
  • میزان معروف بودن روانشناس یا مشاور: برخی از روانشناسان و مشاوران نسبت به سایر همکاران خود معروفیت بیشتری در بین مردم دارند. البته این معروفیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین همین عامل نیز، می‌تواند باعث شود که نرخ‌های مشاوره خود را افزایش دهند.
  • ظاهر مطب یا کلینیک (کلاس کاری): مورد دیگری که باید به آن بپردازیم، ظاهر مطلب یا کلینیک است که این عامل نیز، می‌تواند در افزایش هزینه‌ها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال برخی از روانشناسان برای مطب خود دکوراسیون شیک‌تری می‌سازند و از امکانات مختلفی داخل آن استفاده می‌کنند تا آرامش بیشتری برای مراجعیم فراهم کنند. مسلماً یک دکوراسیون شیک و با امکانات بالا، هزینه‌های بیشتری می‌طلبد. بنابراین این امر برخی از مشاوران را وادار می‌کند که هزینه‌های جلسات درمانی خود را افزایش دهند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های مطب خود را جبران کنند.

در کل برخی از مطب‌ها و کلینیک‌های روانشناسی، قاعده خاصی برای دریافت هزینه‌های بالا ندارند و به همان مقداری که دوست داشته باشند، هزینه‌های خود را افزایش می‌دهند. به همین دلیل هزینه هایی برای مشاوره روانشناسی می بینیم که از عرف خارج شده اند و هر کدام هم توجیح خاص خود را دارند.

هزینه‌های جلسات مشاوره بر چه اساس باید تعیین شوند؟

مشاوره

؟

برخی از مطب‌های روانشناسی و مشاوره هزینه‌های هنگفتی حتی هزینه‌های میلیونی را از مراجعه کنندگان دریافت می‌کنند که این باعث نارضایتی مراجعان شده است. اما هزینه این گونه جلسات باید بر چه اساس تعیین شود؟ عواملی که می‌توانند در تعیین هزینه‌های جلسات مشاوره تاثیرگذار باشند، به شرح زیر هستند:

  • تحصیلات روانشناس: به طور یکی از فاکتورهایی که می‌تواند هزینه جلسات مشاوره را تعیین کند، تحصیلات مشاور یا روانشناس است. به این منظور که هر چقدر تحصیلات روانشناس و همینطور تخصص او بیشتر باشد، هزینه‌های درمانی نیز افزایش پیدا می‌کنند. این یک امر طبیعی است، روانشناسی که مدرک دکترا دارد، هزینه بیشتری را نسبت به روانشناسی که دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد است، دریافت می‌کند‌.
  • تعداد جلسات مشاوره: مراجعه کنندگان با توجه به نوع مشکلی که دارند و همینطور مشاوره‌ای که روانشناس برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، دارای جلسات مشاوره متفاوتی هستند. بنابراین تعداد جلسات مشاوره نیز، می‌تواند روی تعیین قیمت مشاوره تاثیرگذار باشد. هرچقدر تعداد جلسات مشاوره بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر است‌.
  • مدت زمان جلسات مشاوره: مدت زمان تمام جلسات مشاوره یکسان نیست و برخی از مشاوره‌ها مدت زمان بیشتری دارند. هر چقدر که مشاور یا روانشناس مدت زمان بیشتری را به جلسات مشاوره اختصاص دهد، هزینه جلسات نیز، بالاتر می‌رود. معمولا مدت زمانی که برای جلسات مشاوره در نظر گرفته می‌شود، ۴۵ دقیقه است و گاهی اوقات پیش می‌آید که مراجع نیاز به زمان بیشتری دارد و بنابراین روانشناس زمان را افزایش می‌دهد.
  • شهر مورد نظر: فاکتور مهم دیگر، شهری است که کلینیک مشاوره در آن قرار گرفته و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. در واقع باید گفت که هزینه خدمات روانشناسی در شهرهای مختلف، می‌توانند متفاوت باشد.
  • میزان تجربه کاری روانشناس: یکی از عوامل مهم که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران بر آن تاکید دارد میزان تجربه کاری واقعی روانشناس است. به ازای هر 10 سال سابقه کار متخصص می تواند هزینه مشاوره روانشناسی را 15 درصد افزایش دهد. با این حال قیمت بعضی کلینیک های مشاوره بسیار بیشتر از تعرفه سازمان نظام است.

به طور کلی هزینه مشاور روانشناسی در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان، نسبت به شهرهای بزرگ بیشتر است و به این خاطر است که هزینه زندگی در این شهرها بالا است.

پیشنهادی برای مشاوره آنلاین روانشناسی با هزینه ارزان‌تر

با توجه به این که امروزه بسیاری از افراد به خاطر مشکلات مختلف نیاز به مشاوره دارند و از طرفی دیگر هزینه‌های برخی از جلسات مشاوره زیاد است، یک پیشنهاد کم هزینه برای آن‌ها وجود دارد.

مشاوره روانشناسی آنلاین که می‌تواند از طریق وب سایت‌ها انجام شود و یکی از مشاوره‌هایی است که افراد مختلف می‌توانند آن را با هزینه ارزان‌تر از مشاوره حضوری یا با تعرفه سازمان نظام انجام دهند. لازم به ذکر است که این نوع از مشاوره در سراسر دنیا وجود دارد و شما عزیزان می‌توانید با انجام تحقیقات لازم، بهترین مشاور آنلاین را پیدا کنید.

همینطور اپلیکیشن‌هایی نیز، وجود دارند که امکان مشاوره به افراد مختلف را می‌دهند و شما می‌توانید با یک هزینه مناسب، از خدمات مشاوره بهره‌مند شوید. از طریق مشاوره آنلاین، علاوه بر کاهش هزینه‌های مشاوره، می‌توانید در هزینه‌های رفت و آمد خود نیز، صرفه‌جویی کنید و دیگر نگران گران بودن هزینه‌ها نباشید. در نهایت توصیه می‌کنیم که حتماً معتبر بودن مشاور یا روان شناس را نیز، در نظر بگیرید. برای مثال سایت ویکی روان خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی با هزینه منطقی ارائه می دهد و دسترسی به لیستی از مشاوران روانشناس آنلاین مورد تایید به سرعت انجام می شود.

جمع بندی نهایی

خدمات مشاوره و روان درمانی یکی از خدمات ادامه دار در زندگی است. پس نیاز نیست هزینه بالایی برای مشاوره روانشناسی پرداخت کنید. کافیه یک وب سایت یا اپلیکیشن که طبق تعرفه سازمان نظام فعالیت می کند پیدا کرده و مشاوره آنلاین و غیرحضوری دریافت کنید.

در این مقاله بررسی کردیم که چه علت‌هایی می‌تواند برای از کنترل خارج شدن هزینه‌های خدمات روانشناسی در کلینیک ها وجود داشته باشد. هر کدام از عواملی که عنوان کردیم، به نحوی می‌توانند روی افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار باشند و قاعده خاصی نیز برای این موضوع وجود ندارد.

در نهایت برای کاهش هزینه‌ها، مشاوره از طریق وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را به شما عزیزان معرفی کردیم که می‌توانید با یک هزینه پایین‌تر، مشاوره‌های لازم را با توجه به مشکل خود دریافت کنید. به امید روزی که همه مردم ایران از خدمات مشاوره با روانشناس بهره ببرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.