کدخبر :295389 پرینت
12 خرداد 1403 - 06:20

آیا تولید زغال فشرده سودآور است؟

زغال فشرده طی چند سال اخیر به دلیل مزایایی که دارد بسیار طرفدار پیداکرده و از جلوی هر مغازه و سوپرمارکتی که رد شوید این زغال‌ها را خواهید دید.

متن خبر

گزارش آگهی/ زغال فشرده طی چند سال اخیر به دلیل مزایایی که دارد بسیار طرفدار پیداکرده و از جلوی هر مغازه و سوپرمارکتی که رد شوید این زغال‌ها را خواهید دید. کاربرد این زغال گسترده است. اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی هستید که سودآوری بالا و سریعی داشته باشد، می‌توانید درباره تولید زغال و میزان سودی که دارد و فرایند تولید و مزایای آن در این مطلب اطلاعات بالایی به دست بیاورید. پس با توجه به بازار مصرف وسیعی که دارد، می‌توان از ایده تولید زغال فشرده برای کسب درآمد بهره گرفت.

زغال فشرده چیست؟

زغال فشرده از زغال خام با ترکیب موادی دیگر ساخته می‌شود و خود این زغال خام نیز از ضایعات کشاورزی یا بقایای زغال‌سنگ است که این کار در از بین بردن منابع طبیعی و درختان جنگل‌ها  بسیار کارآمد بوده است. این زغال بهنام‌های زغال چینی و قالبی نیز شناخته می‌شود و بدون بو و دود بوده و زمان سوختن آن طولانی است.

کاربرد زغال فشرده

مصرف زغال سابقه‌ای طولانی در زندگی انسان دارد، در هر دوره‌ای این محصول به شیوه‌های مختلف تولید و در بخش‌های زیادی مصرف‌شده. در چند سال اخیر تولید زغال از سایز مواد جز چوب نیز امکان‌پذیر شده است. کاربرهای متنوع این محصول عبارت‌اند از: بخش خانگی و در آشپزخانه برای پخت کباب و جوجه، در سفره‌خانه‌ها جهت گرم نگه‌داشتن چای و غذاهای آماده سرو برای مشتری، مصرف قلیان و ...

خط تولید زغال فشرده

تولید زغال فشرده را می‌توان هم در کوره‌های سنتی انجام داد و هم در کوره صنعتی، ولی تفاوت این دو در این است که میزان تولید زغال در بخش صنعتی خیلی بیشتر است.

راه‌اندازی خط تولید زغال فشرده به دلیل اینکه فرایندی ساده و سود ده است  برای افرادی که تمایل دارند، زودتر به درآمد برسند و نیز برای خودشان کار کنند، پیشنهادی عالی است. فرایند تولید بدین‌صورت است که موادی که تهیه‌کرده‌اید که اغلب شامل باقیمانده‌های چوب‌های مصرفی در صنایع مختلف است را در دستگاه مخصوص خود پودر می‌کنید.

در مرحله بعد با کمک دستگاه رطوبت‌گیر، خیسی و نمی مواد را می‌گیریم، دلیل این کار افزایش مصرف زمان سوختن زغال است.

در گام سوم مواد را داخل دستگاه الک کن می‌ریزیم و چنانچه مواد اضافی داشته باشد، با این کار فقط مواد خالص برای تولید زغال فشرده باقی می‌ماند.

سپس در دستگاه فشرده‌سازی با ترکیب موادی مانند خاک‌اره، پوست گردو یا پوست بادام، خاک زغال، چسب طبیعی یا شیمیایی که بستگی به انتخاب زغال تولیدی متفاوت خواهد بود، فشرده‌سازی زغال انجام می‌شود، این زغال در این مرحله هنوز خام است و برای استفاده مناسب نیست.

درنهایت زغال خامی که تولیدشده در کوره مخصوص به مدت 24 تا 48 ساعت حرارت داده می‌شود تا کاملا بپزد و سپس در بخش برش به‌اندازه های دلخواه بریده می‌شود و برای ارائه به بازار آماده است.

به دلیل اینکه از ضایعات در تولید این زغال استفاده‌شده، در مقایسه با زغال معمولی که از چوب تهیه می‌شود، هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده آن به‌مراتب کمتر است و این امر سبب سودآوری خوبی برای تولیدکننده خواهد شد.

مراحل راه‌اندازی خط تولید زغال فشرده شامل اخذ مجوزهایی از سازمان محیط‌زیست و جواز کسب تولیدی است.

[node:title]

چرا زغال‌ها را فشرده می‌کنند؟

وقتی عمل فشرده‌سازی انجام شود، مدت‌زمان سوختن زغال افزایش می یاید و حجم مصرف زغال را کاهش می‌دهد. زمان استفاده از زغال فشرده معمولا بین 1 تا 2.5 ساعت است و حتی گاها در بعضی محصولات این زغال ساعت‌های زیادی نیز روشن مانده است. بنابراین با افزایش تقاضای زغال، می‌توانیم با تولید زغال فشرده به سود بسیار بالا بیندیشیم و نگرانی بابت هدر رفت سرمایه و هزینه نداشته باشیم. سازه ابتکار ارشد در این روند شما را کمک می‌کند.

عوامل مؤثر در افزایش کیفیت زغال فشرده

اگر خاک‌اره رطوبت داشته باشد، زغال تولید ترک می‌خورد، با کنترل میزان رطوبت می‌توان محصولی خوب تولید کرد. البته باید این نکته را بیان کنیم که رطوبت در فصل‌های مختلف متفاوت است و اگر در فصل سرد زغال تولید می‌شود، باید رطوبت کمی داشته باشد و اگر در فصل گرم تولید می‌شود، رطوبتش باید بالا باشد.

حجم پوست گردو، این بخش در تولید زغال فشرده بسیار حساس است، اگر اندازه مصرفی پوست گرود مناسب باشد که عموماً بین 30 تا 40 کیلوگرم در هر واگن است، زغال تولیدی بسیار مرغوب و فشرده‌تر و یکدست‌تر خواهد بود.

حرارت مشعل در زمان پخت، اگر در فصل گرم از سال هستید حرارت کمی باید داده شود و اگر در زمستان هستید برای پخت خوب به حرارت بالایی نیاز است.

دلیل استفاده از چسب این است که باعث افزایش محصول می‌شود و اگر از چسب طبیعی استفاده شود، زغال تولید از نظر بهداشتی و سلامتی کاملا سالم خواهد بود. مواد مصرفی در تولید چسب معمولا چغندر، نشاسته و آرد است که ساختاری طبیعی دارد و کیفیت و تراکم و وزن تولیدی محصول را بالا می‌برد.

مزایای زغال فشرده

  • ماندگاری زغال فشرده در زمان سوختن 3 برابر زغال‌های دیگر است.
  • حرارتی که این زغال تولید می‌کند، چند برابر زغال‌های معمولی است.
  • خودبه‌خود خاموش نمی‌شود، مگر اینکه خودمان بخواهیم خاموشش کنیم.
  • اندازه و شکل یکدستی دارد که در زمان مصرف بخصوص کباب کردن جوجه و کباب، حرارت یکنواختی را در باربکیو ایجاد می‌کند.
  • دود و بوی آزاردهنده ندارد.
  • پس از اتمام کار خاکستر اندکی از خود به‌جای می‌گذارد.
  • چون یکنواخت می‌سوزد، جرقه نزده و خطر کمتری نسبت به زغال‌های معمولی دارد.
  • آیا تولید زغال فشرده به‌صرفه است؟
  • وزن سبکی دارد و تا آخرین مرحله می‌توان از آن استفاده کرد.
  • همانند آتش زدن چوب که برای سوختن به هوا نیاز دارد، زغال فشرده برای مشتعل ماندن به هوا نیازی ندارد.
  • تولید زغال به دلیل نداشتن دود سبب کثیفی لباس و بدن نمی‌شود.

[node:title]

قیمت زغال فشرده در بازار

اینکه زغال چه کیفیتی دارد و محصول کدام تولیدکننده است و چه ترکیباتی در تولید آن استفاده‌شده همگی بر قیمت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد. همچنین روش توزیع یعنی اینکه مستقیم به بخش فروش می‌رود یا در چرخه دلال‌ها مبادله می‌شود همگی عاملی تعیین‌کننده بر قیمت نهایی مصرف‌کننده هستند.

سود تولید زغال فشرده چقدر است؟ هرچقدر دستگاه‌های تولیدی پیشرفته باشند و مواد مرغوب در تولید استفاده شود، قطعا مشتری نهایی مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود و این امر سبب سودآوری بالایی برای تولیدکننده می‌شود. برای بالا بردن سود باید مواد مصرفی را از تولیدکنندگان این مواد خریداری کنید تا هزینه تولید را کاهش دهید. راه‌اندازی خط تولید این محصول با سرمایه اندک نیز امکان‌پذیر است و در ادامه کار می‌توان کار را گسترش داد.

سخن پایانی

شما با داشتن سرمایه و مواد اولیه کافی و نیز دانش تولید زغال فشرده، صاحب کسب‌وکار خود شوید و به‌جای کار کردن برای دیگران که درنهایت فقط عمر و زمان خود را سپری کرده‌اید و داشتن خیلی چیزها برایتان آرزو شده، درآمد خود را خواهید داشت و اگر دنبال سود خوب هستید با صرف زمان و پشت‌کار در ادامه کار، خیلی زود به آنچه دوست دارید داشته باشید دست‌یابید.تولید این محصول به دلیل فرایند ساده‌ای که دارد و با داشتن حداقل نیرو می‌توان محصول تولید کرد، برای صاحبان این کار سودهای خوبی به ارمغان می‌آورد که اغلب از سودهای تولید این محصول بی‌اطلاع هستند.

اگر خواهان راه‌اندازی خط تولید زغال هستید و نمی‌دانید کجا بروید و از چه کسی مشاوره بگیرید و یا چه مراحلی را سپری کنید می‌توانید با شرکت سازه ابتکار ارشد تماس بگیرید و همکاران این شرکت کلیه امور راه‌اندازی را گام‌به‌گام برای شما پیاده‌سازی می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.