کد مطلب: 

292881

بلومبرگ: تخطی آمریکا و نروژ از رای ITU به‌منظور توقف فعالیت غیرقانونی استارلینک در ایران مشهود است

بلومبرگ در گزارش تازه‌ای نوشت: پس از اعلام رای اتحادیه بین المللی ارتباطات به نفع ایران در پرونده فعالیت غیرقانونی استارلینک در ایران و درخواست از آمریکا و نروژ برای غیرفعال کردن پایانه‌های استارلینک در ایران، همچنان میزان همکاری اسپیس‌ایکس با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و دولت ایران مشخص نیست و شرکت اسپیس‌ایکس به درخواست‌های بلومبرگ برای اظهار نظر در این مورد هم پاسخی نداده است.
بلومبرگ: تخطی آمریکا و نروژ از رای ITU به‌منظور توقف فعالیت غیرقانونی استارلینک در ایران مشهود است

به گزارش سیتنا، علی رغم ادامه تلاش‌ها و پیگیری ایران برای فعالیت قانونمند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران از طریق اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، اما همچنان میزان پیروی استارلینک از این قوانین بین المللی مشخص نیست.

ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، اوایل مهرماه ۱۴۰۱ در توئیتی اعلام کرد که استارلینک را برای ایرانی‌ها فعال می‌کند و پس از آن برخی گزارش‌ها حاکی از رسیدن صدها دستگاه اینترنت ماهواره‌ای به‌دست شهروندان در ایران از طریق قاچاق بود.

پس از آنکه دولت آمریکا برخی محدودیت‌های صادرات خدمات اینترنتی به ایران را رفع کرد و در پی آن شرکت «اسپیس‌ایکس» مجاز شد خدمات اینترنتی ماهواره‌ای برای دستگاه‌های استارلینک ساخت این شرکت را در ایران ارائه دهد، فعالیت غیرقانونی استارلینک در ایران ادامه یافت.

به گفته ایلان ماسک، ایران در پی فعالیت قانونی اینترنت استارلینک در این کشور است.

در شهریورماه ۱۴۰۲، ایلان ماسک در دیدار با نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کرد که ایران در پی فعالیت اینترنت استارلینک در این کشور به صورت قانونی است و در همین راستا، نامه‌ای به او ارسال کرده است.

حال گزارش‌های غیر رسمی که سیتنا به آنها دست یافته، حکایت دارد که در پی ادامه ورود غیرقانونی تجهیزات استارلینک به ایران و پشتیبانی این تجهیزات توسط استارلینک، ایران با گروهی از وکلای خود از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات درخواست بررسی موضوع کرده و این اتحادیه هم به نفع ایران رأی داده و از آمریکا و نروژ خواسته برای غیرفعال کردن پایانه‌های استارلینک در ایران اقدام کنند؛ چراکه آمریکا و نروژ مسئولیت ثبت استارلینک در اتحادیه بین‌المللی ارتباطات را بر عهده دارند.

میزان همکاری اسپیس‌ایکس با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و دولت ایران مشخص نیست.

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ در گزارش تازه‌ای نوشت: «میزان همکاری اسپیس‌ایکس با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و دولت ایران مشخص نیست و شرکت اسپیس‌ایکس به درخواست‌های بلومبرگ برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداده است.»

استارلینک و آمریکا به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات گفته‌اند که نباید انتظار داشت یک اپراتور موقعیت مکانی تک‌تک پایانه‌های متصل به ماهواره‌های خود را بررسی کند و استارلینک نمی‌تواند موقعیت مکانی دستگاه‌های فروخته‌شده‌ را مدام رصد کند.

اما این دفاعیه از سوی ایران رد شده و وکلای ایران گفته‌اند که بنا به شواهد ارائه‌شده، بعد از روشن شدن دستگاه‌های استارلینک در ایران، پیامی با این مضمون به دو زبان فارسی و انگلیسی برای کاربر ظاهر می‌شود که «استارلینک اطلاعات شما را در اختیار دولت و نهادهای نظارتی قرار نمی‌دهد» و به نوشته بلومبرگ، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات نیز این استدلال استارلینک و آمریکا را رد کرده است.

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از آمریکا و نروژ خواسته است توضیحات بیشتری ارائه دهند.

بلومبرگ اما می‌افزاید: «به نظر می‌رسد این کشمکش ادامه خواهد داشت زیرا هیئت مدیره اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از آمریکا و نروژ خواسته است توضیحات بیشتری ارائه دهند.

از این گزارش و دیگر گزارش‌های اخیر چنین برمی‌آید که رسیدگی به این پرونده در اتحادیه بین‌المللی ارتباطات هنوز در جریان است و به مرحله تصمیم‌گیری نهایی نرسیده است.

وب‌سایت «پِی‌لود» هم در گزارشی نوشت که «هدف اصلی اتحادیه جهانی ارتباطات جلوگیری از بروز درگیری و ناهماهنگی در امواج رادیویی است و این سازمان وابسته به سازمان ملل قبلاً هم در مورد این‌که آمریکا و نروژ اجازه داده‌اند ارتباطات استارلینک به صورت غیرقانونی به ایران برسد، هشدار داده بود و محتمل است که این کار را دوباره انجام دهد».

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-04-01 17:36

افزودن دیدگاه جدید