کد مطلب: 

294366

تلاش مرکز پژوهش های مجلس برای طراحی نقشه راه تنظیم گری هوش مصنوعی

معاون دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه بی قانونی موجب هرج و مرج در توسعه هوش مصنوعی می شود، گفت: در تلاش هستیم با شناسایی مطلوب شرایط محیطی و ظرفیت ها، نقشه راهی برای قانون گذاری و تنظیم گری حوزه هوش مصنوعی داشته باشیم.
تلاش مرکز پژوهش های مجلس برای طراحی نقشه راه تنظیم گری هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، محمدمهدی مهربان در حاشیه نشست تخصصی «پنل حکمرانی هوش‌مصنوعی، پاندمی قانون‌گذاری در جهان» گفت: به‌تازگی موج شدیدی در دنیا درباره قانون‌گذاری در حوزه هوش‌مصنوعی به راه افتاده و لازمه حضور در این موج، این است که برخی ظرفیت‌های به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در کشور ایجاد شود تا بر مبنای آنها بتوان قانون‌گذاری کرد. 

وی ادامه‌داد: بی‌قانونی موجب هرج و مرج در توسعه هوش‌مصنوعی می‌شود همان گونه که جنبه‌هایی از آن را در فضای مجازی می‌بینیم.

معاون دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش‌ها با بیان اینکه نبود قانون در این زمینه، به کسب و کارهای کوچک آسیب وارد می‌کند، گفت: به همین دلیل دچار کلاهبرداری‌هایی در این زمینه هستیم که باعث بروز مشکلاتی در این زمینه می‌شود. 

وی توضیح داد: همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که قانون‌گذاری‌های بی حساب و کتاب در حوزه‌های فناوری موجب ایجاد محدودیت برای مردم شود. بنابراین اگر حواسمان به این دو لبه قیچی نباشد، ممکن است هر دو لبه برای کشور همزمان عمل کند.

مهربان ادامه‌داد: از این رو در تلاش هستیم که شرایط محیطی و ظرفیت‌ها را به‌خوبی شناسایی کنیم و از این طریق نقشه راهی برای قانون‌گذاری و تنظیم‌گری حوزه هوش‌مصنوعی داشته‌باشیم. 

وی یادآور شد: این پنل هم ناظر بر همین مسئله بود که ضرورت‌ها چیست و کجا باید دنبال قانون‌گذاری در حوزه هوش‌مصنوعی باشیم که امیدواریم با توجه به این نشست‌ها و سایر نشست‌هایی که در مرکز پژوهش‌ها برگزار می‌شود بتوان به‌تدریج فضا را شفاف کرد و به‌موقع کنشگری داشته‌باشیم به‌گونه‌ای که نه خیلی عقب باشیم و نه شتاب‌زده عمل کنیم تا برای مردم مشکل ایجاد نشود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-05-08 15:58

افزودن دیدگاه جدید