بهبود 40 درصدی در پردازش تصاویر و شناسایی تخلفات حوزه زمین
مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با تلاش تیم فنی سامانه پنجره واحد زمین، پردازش تصاویر ماهوارهای و شناسایی تخلفات، بهبود 40 درصدی نسبت به ابتدای سال جاری را تجربه کرد.
به گزارش سیتنا، دستاوردهای «سامانه پنجره واحد زمین» در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست و با حضور حسین میررجبی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی برای اصحاب رسانه تشریح شد.
کاهش 60 روزه مدت زمان صدور مجوزهای حوزه زمین
در این رویداد، مباشری در خصوص عملکرد اصلی سامانه پنجره واحد زمین گفت: امروزه، رویکرد رایج نسبت به ابزارهای حوزه ICT این است که بتوانند مشکلی را از کار مردم و کشور حل کنند. سامانه پنجره واحد زمین با در پیش گرفتن رویکرد پلتفرمی، ضمن مبارزه با معضل زمینخواری و از سوی دیگر، تسهیل مجوزهای زمین محور توانسته است خدمات قابل توجهی را ارائه دهد. به طوری که پیش از این، زمان صدور یک مجوز در حوزه زمین، به بیش از 150 روز میرسید. اما با اتصال 25 دستگاه متولی به زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی و امکان انجام الکترونیکی استعلامها، این زمان به کمتر از 90 روز کاهش یافته است که همچنان مطلوب نیست و میتواند کوتاهتر شود.
به گفته وی، پاسخ به برخی استعلامهای مجوزهای حوزه زمین، در صورتی که نیازمند مراجعه حضوری نباشند، بلادرنگ انجام میشوند که صرفه جویی قابل توجهی را در زمان و هزینه انجام امور اداری در بردارند. به طوری که پیشبینی میشود، باعث محافظت از پنج الی شش اصله درخت بصورت روزانه در محیط زیست شدهاند.
مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، از چگونگی به کارگیری هوش مصنوعی در سامانه پنجره واحد زمین نیز خبر داد و اظهار داشت: در زیرسامانه پایش اراضی، تصاویر ماهوارهای اراضی کشور با استفاده از پلتفرمهایی که دادههای مکانی تولید میکنند، دریافت و الگوریتم آنها با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده است. به طوری که با دریافت تصاویر قبل و بعد و پردازش اطلاعات، میتوان تخلفات احتمالی را کشف و تشخیص داد. پروندههای تخلفات، پس از این مرحله به پنج دستگاه متولی حفاظت از اراضی کشور ارجاع داده میشوند تا پس از انجام بررسی و احراز، در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد.
بنا به اظهارات وی، تاثیر این سامانه به گونه ای است که حسب اعلام یگانهای حفاظت، حدود 87 درصد از پروندههای ارجاعی از روش های مرسوم آن دستگاه ها مورد شناسایی قرار نگرفته است. همچنین با استفاده از الگوریتمهای روزآمد هوش مصنوعی، بهبود 40 درصدی در پردازش تصاویر و شناسایی تخلفات در کلاس های گوناگون نسبت به ابتدای سال جاری صورت پذیرفته است.
مباشری تاکید کرد، استفاده از خدمات سامانه زمین، کاملا رایگان است، اما برای آن دسته از افراد کم برخوردار چه از نظر دانش رایانه و چه جسمی، امکانی در نظر گرفته شده است که با مراجعه به دفتر خدمات پیشخوان، بتوانند با پرداخت کارمزد حدودا 50 هزار تومانی، از خدمات این سامانه بهرهمند شوند.
صرفهجویی در مصرف 900 هزار برگه کاغذ
حسین میررجبی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز با ذکر این که زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی باعث کاهش مراجعات مردمی به ادارات شده است، گفت: تا کنون 400 هزار درخواست در زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی به ثبت رسیده است که 80 درصد آنها، بررسی شدهاند. طبق برآوردهای انجام شده، سامانه زمین باعث کاهش 350 هزار مورد، مراجعه مردمی به دستگاههای متولی و صرفهجویی در مصرف 900 هزار برگه کاغد شده است.
بنا به اظهارات میررجبی با توجه به تنوع دستگاههایی که به سامانه زمین متصل هستند، زمان پاسخگویی به استعلامات گاهی فقط چند ساعت طول میکشد. به عنوان نمونه پاسخ استعلامات از طرف سازمان منابع طبیعی، دو روز و شرکت فرودگاههای کشور، تنها دو ساعت طول میکشد. پاسخ استعلامات مابقی دستگاهها نیز به حدود 20 روز کاهش یافته است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید