کد مطلب: 

290757

کنترل قیمت خودرو با راه‌اندازی سامانه معاملات

عضو کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر را نبود سامانه‌ای برای ثبت معاملات خودرو عنوان کرد و گفت: در سال ۸۷ قرار بود سامانه‌ای با هدف شفافیت بیشتر معاملات خودرو، کاهش فساد در معاملات و نیاز کمتر به نیرو‌های نظارتی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، راه‌اندازی شود، اما به دلایلی راه‌اندازی این سامانه در سال ۹۲ متوقف و در نهایت به فراموشی سپرده شد.
کنترل قیمت خودرو با راه‌اندازی سامانه معاملات

به گزارش سیتنا، سعید موتمنی گفت: در جریان راه‌اندازی سامانه معاملات علاوه بر این که آموزش‌های لازم به بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از این سامانه ارائه شد، قرار بود تمامی ۱۰ هزار نفر اعضای اتحادیه، کد معاملاتی دریافت کنند و معامله‌ای بدون داشتن کد اتحادیه انجام نشود تا بدین وسیله خرید و فروش‌های خودرویی در محیطی شفاف انجام شود.

وی ادامه  داد: در حال حاضر روزانه حدود ۱۵ هزار خودرو در مراکز تعویض پلاک، پلاک جدید دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر روزانه ۱۵ هزار خودرو معامله می‌شود که تنها یک درصد از این تعداد به صورت قانونمند و در دفاتر مشاوران خودرو انجام می‌شود.

به گفته عضو کمیسیون تخصصی مشاوران خودرو اتاق اصناف ایران، افرادی که به صورت قانونمند فعالیت می‌کنند طبیعتا مشمول پرداخت مالیات می‌شوند این در حالی است که بخش عمده‌ای از معاملات خودرو به صورت زیرزمینی و در دفاتر غیررسمی یا سامانه‌های خرید و فروش انجام می‌شود که قابل پیگیری نیست و و در واقع بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی، فعالیت می‌کنند.

مؤتمنی گفت: افزایش قیمت خودرو و افزایش تعداد شکایات از سوی خریداران و فروشندگان خودرو در سال‌های اخیر یکی از پیامدهای نبود سامانه معاملات خودرو در کشور است که موجب می‌شود تخلفات این حوزه نیز افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: اکنون امکان رهگیری معاملات خودرو در هیچ جای کشور وجود ندارد؛ در واقع مشخص نیست چه کسی، در کجا و چه تعداد خودرو را معامله می‌کند.در حالی که اگر سامانه‌ای برای ثبت معاملات وجود داشته باشد، سودجویان و دلالان خودرو نمی‌توانند با خرید و فروش غیررسمی، قیمت خودرو را افزایش داده و در بازار خودرو اختلال ایجاد کنند.

موتمنی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه خرید و فروش خودرو نه تنها به دولت در زمینه دریافت مالیات از مودیان مالیاتی واقعی کمک می‌کند، بلکه موجب کاهش قیمت‌ خودرو و تعادل در عرضه و تقاضا می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-05 14:35

افزودن دیدگاه جدید