کدخبر :285734 پرینت
09 مهر 1402 - 14:52

چالش‌های صدور کارت بازرگانی و مشکلات حل‌نشده سامانه جامع تجارت

در هشتاد و چهارمین جلسه شورای راهبردی بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران که با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار شد، 13 چالش فرآیند صدور و تمدید کارت ‌بازرگانی از «عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر» تا چالش «استعلام کدپستی سامانه‌های دولتی» مطرح و مقرر شد که کارگروهی تخصصی با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شود و پس از توافق روی راه‌حل‌ها، این راهکارها به نهادهای ذیربط انعکاس پیدا کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در هشتاد و چهارمین جلسه شورای راهبردی بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، چالش‌های سامانه جامع تجارت در ارتباط با صدور و تمدید کارت بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار شد، 13 چالش فرآیند صدور و تمدید کارت ‌بازرگانی از «عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر» تا چالش «استعلام کدپستی سامانه‌های دولتی» مطرح و مقرر شد که کارگروهی تخصصی با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شود و پس از توافق روی راه‌حل‌ها، این راهکارها به نهادهای ذیربط انعکاس پیدا کند.

در ابتدای این جلسه، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با اشاره به اینکه سرعت تولید قوانین و مقررات بالاست، ادامه داد: همه ما در شوراها، کارگروه‌ها و مجامع برای حل چالش‌های ناشی از این مقررات در تلاش هستیم اما باز هم سرعتمان به سرعت تولید مقررات نمی‌رسد.

هومن حاجی‌پور عنوان کرد که سامانه جامع تجارت به بهانه تسهیل فرآیندها ایجاد شده و فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی که تا پیش از آن در اختیار اتاق‌های بازرگانی بود و با کمترین دردسر انجام می‌گرفت، به این سامانه منتقل شد اما به دلیل تورم مقررات از یک‌سو و شخصی‌نگری‌های حاکم بر سامانه از سویی دیگر، مشکلات بسیار زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد شد. او به این نکته اشاره کرد که اتاق بازرگانی کمترین دخالتی در بروز این مشکلات نداشته اما اعضای اتاق و فعالان اقتصادی، بروز این مشکلات را از چشم اتاق بازرگانی می‌بینند.

در ادامه، حمیدرضا فولادگر که ریاست شورای راهبردی بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران را بر عهده دارد، با اشاره به تاریخ شکل‌گیری این شورا که به سال 1399 بازمی‌گردد و در ادامه فعالیت خود ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است، توضیح داد که در نشست‌های این شورا مباحث کارشناسی مطرح شده و خروجی آن به مراجع ذیربط انعکاس می‌یابد.

چالش‌های حل‌نشده سامانه جامع تجارت

هم‌چنین اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران، در سخنانی به تشریح 13 چالش مربوط به فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت پرداخت و راهکارهای رفع هر یک از این مشکلات را نیز بیان کرد. عدم ارائه شناسه یکتا توسط موجر، نواقص سامانه‌ای سند تک‌برگ، عدم امکان دریافت شناسه رهگیری، تبعیض اماکن غیرمسکونی و مسکونی و مشکلات مربوط به صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی که اقدام به تولید بدون کارخانه کرده‌اند، از جمله چالش‌هایی است که معاون توسعه عضویت اتاق تهران به آن اشاره کرد.

پس از آن، مهدی فسنقری، مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز خاستگاه سامانه جامع تجارت را قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: با اینجاد این سامانه، فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از دست کارشناسان خارج و سیستمی شده است. در عین ‌حال با ایجاد این سامانه تمام استعلام‌ها به صورت سیستمی انجام ‌می‌گیرد. در مرحله دوم ، اصلاحاتی در آیین‌نامه مربوطه اعمال شد که یک‌سری موارد نظیر رفع تعهد ارزی، چک برگشتی، محل کسب نیز حل شد. البته برای متقاضیان تمدید کارت بازرگانی، شرایطی در نظر گرفته شد که در صورت عدم برخورداری از شروط از طریق رتبه‌بندی بتوانند فرآیند تمدید کارت بازرگانی را به پایان برسانند.

فسنقری در مورد الزام سند مالکیت تک‌برگ از سوی متقاضیان نیز گفت: سیستم در مورد متقاضیانی پیام خطا می‌دهد که هیچ نوع کاربری را برای ملک خود ذکر نکرده باشند. اما اینکه بنگاه‌ها مکلف به درج شناسه یکتای سند در قرارداد اجاره شوند، چالش جدیدی پدید می‌آورد؛ به این دلیل که بسیاری از املاک سند تک‌برگ ندارند. بنابراین باید به فکر راه‌حل جایگزین باشیم.

در همین حال، معاون توسعه خدمات عضویت اتاق تهران با بیان اینکه از ایجاد سامانه جامع تجارت سه سال سپری شده و وزارت صمت اکنون به دنبال راه‌حل جایگزین برای مشکلات این سامانه است، خواستار چاره‌اندیشی فوری برای این مساله شد.

خروج صدور کارت عضویت از درگاه ملی مجوزها

بابک ولی‌زاده، مدیر فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، نیز با اشاره به اینکه با اصلاح آیین‌نامه ماده 10 قانون مقررات صادرات و واردات، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شده است، گفت: اکنون اغلب چالش‌های مطرح شده مربوط به فرایند صدور کارت بازرگانی است که برای حل آنها ابزاری در دست نبوده و باید با بازگشت به عقب، برخی از این موارد به صورت دستی انجام گیرد.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از تقاضاهای مربوط به صدور کارت بازرگانی به دلیل ارائه کارت بازرگانی برای ثبت برند لاتین است، ادامه داد: چنانچه این شرط از ثبت برند حذف شود، بخش بزرگی از مشکلات برطرف خواهد شد.

ولی‌زاده هم‌چنین در ادامه سخنان خود از خروج فرآیند صدور کارت عضویت اتاق‌های بازرگانی از درگاه ملی مجوزها خبر داد.

در ادامه این جلسه، مقرر شد، ‌کارگروهی کارشناسی با حضور تعدادی از نمایندگان دستگاه‌ها برای بررسی و چاره‌اندیشی در مورد چالش‌های مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی تشکیل شده و خروجی این جلسه به نهادهای مربوطه ارجاع شود.

تبدیل پنجره واحد به مرکز مشاوره تجارت

در ادامه این جلسه، بررسی مشکلات مربوط به ادامه فعالیت پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در دستورکار قرار گرفت و در این رابطه، ابوالفضل نصیری، مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، با بیان اینکه فرآیند امضای الکترونیکی اسناد رسمی ایجاد شده و با تلاش اداره ثبت شرکت‌ها، مراحل تاسیس شرکت در حال حاضر به صورت الکترونیکی و کمتر از یک روز کاری صورت می‌گیرد، این پیشنهاد را مطرح کرد که محل پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار در اتاق تهران، طبق قانون، تا آذرماه امسال همچنان به ادامه کار ادامه دهد و با فرآیند الکترونیکی و آنلاین ثبت و تاسیس شرکت، از این محل می‌توان به عنوان مرکز مشاوره تجارت استفاده کرد و اداره ثبت شرکت‌ها نیز در آن با اتاق تهران همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.