کدخبر :285333 پرینت
29 شهریور 1402 - 13:03

استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر منابع آبی و بحران‌ها

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: برای پایش و مدیریت بهتر منابع آبی نیاز به هوش مصنوعی و هوشمندسازی تجهیزات داریم و در خصوص سامانه‌های پیش‌بینی اقلیمی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه مدیریت سیلاب‌ها و بحران‌های اقلیمی برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای در دستور کار داریم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نشست خبری با حضور سید محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، امروز (29شهریور ماه) با حضور جمعی از اهالی رسانه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوی برگزارشد.

نوربخش بحث خود را با این نکته آغاز کرد که رویکرد کشور در دو دهه گذشته حمایت از توسعه فناوری‌های دانش بنیان بوده است اما بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری امروز از بحث حمایت از توسعه فناوری فراتر رفته و اثربخشی این حمایت ها را در اقتصاد و GDP هم دنبال می‌کنیم.

به باور او، پیرو این اتفاق، تغییری ساختاری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رقم خورد و طی آن، ستادها، ماموریت یافتند تا در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان هم ورودکنند و سهم محصولات دانش‌بنیان را در اقتصاد کشور افزایش دهند. در این نگاه، هدف شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ و توسعه بازار آنها است.

نوربخش ادامه داد: رسالت توسعه ستادهای اقتصاد و توسعه، تسهیلگری و واسطه گری عرضه و تقاضا و همرسانی نیازها و ظرفیت ها است و عمده متقاضیان در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، دستگاه‌های اجرایی هستند و در حوزه آب؛ وزرات نیرو، در حوزه اقلیم؛ سازمان هواشناسی و وزارت کشور و در حوزه محیط زیست؛ سازمان محیط زیست از متقاضیان ستاد ما محسوب می شوند.

وی در حوزه «تقاضا»، اطمینان بخشی به کسانی که از محصولات استفاده می‌کنند، پاسخگویی، بهره وری و بستری سازی را از جمله اقدامات ستاد بر شمرد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در حوزه «عرضه» هم از پنج اقدام این ستاد حرف زد و گفت: نخست، افزایش عمق فناوری محصولات و خدمات. دوم، اثبات فناوری با حمایت از پایلوت های موفق. سوم، تامین هزینه های سنگن در حوزه آزمون تست های استاندارد چهارم، رساندن محصولات به سطح نیمه صنعتی، تجاری و قابل عرضه به بازار و پنج کمک به توسعه صادرات محصولات است.

نوربخش در ادامه مشخصا بر برنامه های شش ماه دوم سال جاری ستاد آب، اقلیم و محیط زیست، متمرکز شد و برنامه های ستاد را در دو محور کلی تقسیم بندی کرد؛ نخست، «مصادیق توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان» و دوم «تقویت زیرساخت ‌ها».

نوربخش در خصوص دیگر فعالیت‌های ستاد در خصوص مدیریت بهینه آب گفت: موضوع دیگر مورد حمایت معاونت علمی و فناوری، حمایت از ساخت تجهیزات اندازه‌گیری و هوشمندسازی مدیریت و پایش منابع آبی است. در بحث تصمیم‌گیری، یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز، داده است و به همین دلیل برای پایش و مدیریت بهتر منابع آبی نیاز به هوش مصنوعی و هوشمندسازی تجهیزات داریم.

او تأکید کرد: موضوع ساخت تجهیزات ارزیابی و زیرساخت‌های اندازه‌گیری مورد حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرند. برای مثال موضوع ساخت کنتورهای هوشمند پایش منابع آب مصرفی در کشاورزی که چندسالی است مغفول مانده است، برای ایجاد یک جهش مورد حمایت ستاد قرار خواهند گرفت.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، تشریح کرد: در خصوص سامانه‌های پیش‌بینی اقلیمی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه مدیریت سیلاب‌ها و بحران‌های اقلیمی نیز برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای در دستور کار داریم.

در حوزه «محیط زیست و اقلیم» هم بر اقداماتی همچون اجرای اقتصاد چرخشی (طی آن عملا از تمام ورودی هایی که وارد یک صنعت بزرگ می شود، بهره برداری می شود)، رسیدن به مفهوم پسماند صفر، کاهش مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی، تجاری سازی تجهیزات، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین منابع آب، بازسازی تجهیزات و دستگاه رصد آلاینده های خطرناک در کشور، طرح‌‌های بازیافت، استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی و ... تاکید کرد.

نوربخش نهایتا، در حوزه «ایجاد و تقویت توسعه اقتصاد دانش بنیان» راه اندازی سکو پشتیبان برای شرکت‌های دانش بنیان، شناسایی و معرفی این شرکت‌ها، رصد بازارشان، حمایت از ایجاد آزمایشگاه های مرجع و تائیدیه محصول، تامین مالی زیرساخت مبتنی بر ماده 11 قانون جهش دانش بنیان از طریق تقویت صندوق پژوهش فناوری حوزه آب و اقلیم و توانمندسازی آن در حوزه کسب و کار اقتصادی را از دیگر اقداماتی برشمرد که ستاد آب، اقلیم و محیط زیست در دستور کار دارد  و در این راستا از توافق نامه هایی که در 27 شهریور ماه  در حوزه آب و پساب بین شرکت های فناور و بالغ و شرکت های عملیاتی همچون شرکت‌های آب منطقه ای و ... بسته شده است، خبر داد.

وی همچنین افزود: چون ساختار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ساختار چابکی است، عمدتا از فعالیت کارگزارانی با کارویژه‌هایی همچون تورهای فناوری، راهیان پیشرفت، تولید محتوا، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی شرکت‌ها، برگزاری رویدادها، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و کنسرسیوم‌های تخصصی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان بهره می گیرد و یکی از دغدغه‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، تسری این حمایت‌ها به سایر استان ها است.

دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر موضوع آب‌های ژرف متمرکزشد و تاکید کرد که این موضوع از سال 92– 93 مطرح شد و اتفاقا در دولت سیزدهم هم مورد مطالبه است در این راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، هم رویکردی تحقیقاتی به این بحث دارد و فناوری‌های زیادی در این زمینه به کار گرفته است.

نوربخش، ادامه داد: شناسایی منابع آب‌های ژرف با استفاده از فناوری MT و AT را از جمله اقدامات کارهای تحقیقاتی است و در زمینه منشأیابی آب های ژرف به غیر از سیستان و بلوچستان، استان‌های سمنان، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی مطالعه را نیز در دستور کار داریم.

[node:title]

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.