کدخبر :285135 پرینت
23 شهریور 1402 - 20:05

رهبران صنعت فناوری: هوش مصنوعی باید تحت نظارت دولتی قرار بگیرد

مدیران بزرگترین شرکت‌های آمریکایی حوزه فناوری در یک نشست غیرمعمول پشت درهای بسته در سنای ایالات متحده آمریکا، ایده وضع مقررات دولتی برای هوش مصنوعی را تأیید کردند. با این‌حال، توافق اندکی در مورد اینکه نظارت چگونه خواهد بود وجود دارد و مسیر سیاسی برای قانون‌گذاری دشوار است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از آسوشیتد پرس، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا، که این مجمع خصوصی را در «کاپیتول هیل» به عنوان بخشی از تلاش برای قانونگذاری هوش مصنوعی سازماندهی کرد، گفت که از همه حاضران در اتاق - از جمله تقریباً 24 مدیر فناوری، مدافعان و افراد شکاک، پرسیده است که آیا دولت باید نقشی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشد یا خیر و «همه افراد دست‌ خود را بالا بردند، حتی اگر دیدگاه‌های متفاوتی داشتند.»

در میان ایده‌هایی که مورد بحث قرار گرفت این بود که آیا باید یک آژانس مستقل برای نظارت بر جنبه‌های خاصی از فناوری به سرعت در حال توسعه هوش مصنوعی وجود داشته باشد؟ همچنین درباره چگونگی شفاف‌تر عمل کردن شرکت‌ها واین‌که چگونه ایالات متحده آمریکا می‌تواند جلوتر از چین و سایر کشورها بماند، در این جلسه بحث و گفت‌وگو شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل «تسلا» و «ایکس»، در خلال وقت استراحت در این نشست یک روزه گفت: «نکته کلیدی واقعاً این بود که داشتن یک داور برای ما مهم است. این یک بحث بسیار متمدنانه بود، در واقع، در میان برخی از باهوش‌ترین افراد جهان.»

شومر لزوماً توصیه‌های مدیران فنی را نمی‌پذیرد، زیرا او با همکارانش بر روی وظیفه سیاسی دشوار اطمینان از نظارت بر بخش در حال رشد کار می‌کند. اما او این مدیران ارشد فناوری‌های اطلاعاتی را به این نشست دعوت کرد به این امید که به سناتورها جهتی واقع بینانه برای مقررات معنادار بدهند.

شومر در همین باره گفت، کنگره باید برای به حداکثر رساندن مزایای هوش مصنوعی و به حداقل رساندن معایب آن هر چه می‌تواند انجام دهد، «خواه این که تعصبات را حفظ کند، یا منجر به از دست دادن مشاغل شود، یا حتی سناریوهای روز قیامت که در اتاق ذکر شد و فقط دولت می‌تواند آنجا باشد تا نرده‌های محافظ را بگذارد.»

دیگر مدیرانی که در این جلسه حضور داشتند، مارک زاکربرگ از «متا»، بیل گیتس مدیر عامل سابق «مایکروسافت» و ساندار پیچای مدیر عامل «گوگل» بودند. ماسک گفت که این نشست «ممکن است در تاریخ ثبت شود زیرا برای آینده تمدن بسیار مهم است.»

با این حال، ابتدا قانونگذاران باید در مورد تنظیم نظارت و چگونگی آن به توافق برسند.

ناظران می‌گویند کنگره آمریکا در زمینه تنظیم کردن و وضع مقررات برای فناوری‌ها جدید سابقه ضعیفی دارد و این صنعت در چند دهه گذشته عمدتاً توسط دولت کنترل نشده است.

بسیاری از قانونگذاران به عدم تصویب هرگونه قانونی در مورد رسانه‌های اجتماعی، مانند استانداردهای سختگیرانه‌تر حفظ حریم خصوصی اشاره می‌کنند. اما، عده‌ای دیگر با اشاره به هوشمند بودن تکنولوژی هوش مصنوعی و خطراتی که می‌تواند به طور بالقوه برای جوامع داشته باشد، خواهان تنظیم قواعد و مقررات برای آن هستند.

این دسته از افراد که خواهان تنظیم نظارت بر هوش مصنوعی هستند، می‌گویند که با تحت نظارت قرار دادن آن می‌توان از مزایای این تکنولوژی فوق‌العاده استفاده کرد، اما امکان سوء‌استفاده‌های محتمل را از بین برد.

با انتشار «چت جی‌پی‌تی» کمتر از یک سال پیش، کسب‌وکارها برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی جدید که می‌توانند متن‌هایی شبیه انسان بسازند، کدهای کامپیوتری برنامه‌نویسی کنند و تصاویر جدید، صدا و ویدیو ایجاد کنند، سر و دست شکسته‌اند.

تبلیغات در مورد چنین ابزارهایی باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد آسیب‌های اجتماعی بالقوه آن شده و درخواست‌ها برای شفافیت بیشتر در نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌های محصولات جدید را برانگیخته است.

تابستان سال جاری، پارلمان اروپا، شامل 27 کشور عضو نخستین قانون نظارت بر هوش مصنوعی در جهان را به رای گذاشت. بر اساس این قانون، دولت‌های عضو بر هر محصول یا خدماتی که از سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کند، نظارت و آنها را بر اساس چهار سطح خطر، از حداقل تا غیرقابل قبول، طبقه بندی می‌کند.

برخی از جمهوری خواهان در آمریکا، نسبت به پیروی از مسیر اتحادیه اروپا که در ژوئن اولین مجموعه قوانین جامع هوش مصنوعی در جهان را تصویب کرد، محتاط هستند.

در عین حال، گروهی از شرکت‌های اروپایی از رهبران اتحادیه اروپا خواسته‌اند در قوانین تجدیدنظر کنند و استدلال می‌کنند که رقابت شرکت‌های این بلوک 27 کشوری با رقبای خارج از کشور در استفاده از هوش مصنوعی مولد، با وجود این قوانین دشوارتر می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.