کدخبر :281082 پرینت
09 خرداد 1402 - 14:37

رئیس صندوق نوآوری: نرخ نکول تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک درصد است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شبکه بانکی کشور شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان خود می‌شناسد و براساس آماری که شبکه بانکی به صندوق نوآوری ارائه کرده، نرخ نکول تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک درصد بوده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نشست مشترک مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک خاورمیانه دوشنبه هشتم خرداد ماه جاری در صندوق نوآوری برگزار شد؛ در این دیدار طرفین زمینه‌های همکاری در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را بررسی کردند.

محمدصادق خیاطیان در این نشست، بانک خاورمیانه را یکی از خوش‌نام‌ترین بانک‌های کشور اعلام کرد و گفت: این بانک علاوه بر فعالیت‌های شفاف و روشن، سازوکاری متمرکز در ساختار خود به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه امروز همکاری صندوق نوآوری و شبکه بانکی کشور در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، گفت: شبکه بانکی کشور شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان خود می‌شناسد. براساس آماری که شبکه بانکی به صندوق نوآوری ارائه کرده، نرخ نکول تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک درصد بوده است.

طی سال‌های اخیر اهمیت حوزه دانش بنیان در میان مسئولان کشور جایگاه خود را پیدا کرده است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: طی سال‌های اخیر اهمیت حوزه دانش بنیان در میان مسئولان کشور جایگاه خود را پیدا کرده و بخش‌های مختلف کشور بر پیشروی ایران به سوی اقتصاد دانش‌بنیان تاکید بسیار دارند. سال 1401 نیز با تعیین شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت حوزه فناوری و نوآوری بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

خیاطیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صندوق نوآوری به عنوان نهاد تامین مالی فناوری کشور خدمات بسیار گسترده‌ای را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند، گفت: یکی از ابزارهایی که در صندوق نوآوری در راستای ارائه این خدمات تعریف شده، همکاری با شبکه بانکی کشور است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، به شرکت‌های بانک‌پذیر تبدیل شده‌اند، گفت: بعضی از این شرکت‌ها امروز به دنبال تامین منابع بزرگتر از منابع بانکی هستند لذا می‌بایست این اقدام را از طریق بازار سرمایه دنبال کنیم؛ بر همین اساس ابزارهای مربوط به این نوع از تامین مالی را طراحی کرده‌ایم که از جمله آن می‌توانیم به انتشار اوراق صکوک نوآوری در بازار سرمایه اشاره کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با اعلام اینکه این صندوق آماده آغاز همکاری‌ها با بانک خاورمیانه در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: در این رابطه صندوق نوآوری متعهد است که کمترین ریسکی متوجه بانک خاورمیانه نخواهد شد چرا که ملاحظات صندوق در معرفی شرکت‌های دانش بنیان به شبکه بانکی کشور، بر اساس یک کار کارشناسی همراه با بررسی‌های تخصصی است.

بانک خاورمیانه آماده همکاری با شرکت‌های دانش بنیان حوزه دارو و صنایع غذایی

در این نشست همچنین جواد جوادی، مدیر عامل بانک خاورمیانه در سخنانی با بیان اینکه این بانک کارویژه خود را براساس همکاری با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تعریف کرده است، گفت: ما در سنوات گذشته همکاری تخصصی با شرکت‌های صنایع غذایی و شرکت‌های فعال در حوزه دارو داشته‌ایم، لذا در این حوزه‌ها می‌توانیم همکاری خوبی را با شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دارو و صنایع غذایی آغاز کنیم.

به گفته وی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های کشور از جمله مشتریان بانک خاورمیانه هستند.

مدیر عامل بانک خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در بانک خاورمیانه معتقدیم که توسعه اقتصاد کشور از طریق رشد فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ممکن است و به همین منظور تمرکز خود را بر بانکداری شرکتی استوار کرده‌ایم.

جوادی همچنین در پایان خطاب به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی پیشنهاد کرد: بانک خاورمیانه توانسته است با صندوق سبز جهانی وارد مذاکره شود و از این صندوق پذیرش بگیرد. فلسفه کار صندوق سبز جهانی فعالیت‌های مبتنی بر حفاظت از محیط زیست است. پیشنهاد می‌کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط زیست با نظارت صندوق نوآوری وارد طرح‌های محیط‌زیستی در همکاری با صندوق سبز جهانی شوند و بانک خاورمیانه نیز عملیات پشتیبانی از این شرکت‌ها را انجام خواهد داد.

قانون جهش تولید دانش بنیان موجب تسهیل سرمایه‌گذاری بر اقتصاد دانش‌ بنیان شده است

همچنین روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری مولود قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب سال 89 است که کار خود را از سال 92 آغاز کرده است. این صندوق در چهار محور کلی شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی خدمات خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

وی افزود: صندوق نوآوری در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان همکاری‌های مختلفی را با بازیگران زیست‌بوم تامین مالی نوآوری کشور دارد. از جمله این بازیگران، شبکه بانکی کشور است که تاکنون همکاری‌های خوبی در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان داشته است.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت تازه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است، گفت: این قانون موجب تسهیل در امور مربوط به سرمایه‌گذاری بر اقتصاد دانش‌بنیان شده است. این قانون، هم‌سرمایه‌گذاری بانک‌ها با صندوق نوآوری در طرح‌های دانش بنیان را مجاز برشمرده است، لذا ممنوعیتی که پیش از این بانک‌ها در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری داشتند به واسطه این قانون لغو شده است. البته شرط این مجوز، همکاری و نظارت صندوق نوآوری در فرایند سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.