کدخبر :280638 پرینت
29 اردیبهشت 1402 - 20:46

یافته‌های یک پژوهش ۱۷ ماهه نشان داد: حادثه آزمایشگاهی در ووهان منشا کووید‌-۱۹ بوده است

گزارشی جدید بر پایه یافته‌های یک پژوهش ۱۷ ماهه حاکی از آن است که نشت یا حادثه ویروسی آزمایشگاهی در موسسه ویروس‌شناسی ووهان، جایی که دانشمندان این موسسه در حال جمع‌آوری و مطالعه ویروس‌ خفاش‌ها بودند، تقریبا هم‌زمان با پیدایش کووید در چین رخ داده است ولذا شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که همین حادثه آزمایشگاهی مسبب همه‌گیری کووید‌-۱۹ بوده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، نشریه تلگراف گزارش داد: دفتر مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، یافته‌های یک پژوهش ۱۷ ماهه در مورد منشا ویروس کرونا را منتشر کرد که حاوی اسنادی پیش‌تر‌ منتشر‌نشده بود.

تجزیه و تحلیل ۳۲۹ صفحه‌ای جدید به حوادثی که در سال‌ها و ماه‌های منتهی به همه‌گیری در چین رخ داد، نگاهی دوباره می‌اندازد.

کووید‌-۱۹ نخستین بار دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، نزدیک به جایی که دانشمندان موسسه ویروس‌شناسی ووهان در حال جمع‌آوری و مطالعه ویروس‌ خفاش‌ها بودند، پدیدار شد.

این گروه در خلاصه‌ای از این گزارش گفت که اسناد نشان می‌دهد «نیمه دوم سال ۲۰۱۹ در موسسه دولتی ویروس‌شناسی ووهان، یک نقص یا حادثه جدی حفاظت‌ زیستی احتمالا در خصوص یک پاتوژن ویروسی رخ داده است‌، تقریبا در همان بازه زمانی که با استناد به شواهد همه‌گیرشناختی موجود، جمعیت انسانی ووهان به سارس-کوو-۲ مبتلا شدند».

به گفته این گروه، بین این اسناد مدرک محرزی وجود ندارد، اما «کوهی از شواهد فرعی» هست که نشان می‌دهد همه‌گیری کووید‌-۱۹ احتمالا در اثر یک حادثه آزمایشگاهی در ووهان به‌ وجود آمده است.

روبیو گفت: «بعد از سال‌ها سانسور، شواهد فزاینده‌ای به دست آمده که نشان می‌دهد نوعی حادثه آزمایشگاهی مسبب همه‌گیری کووید‌-۱۹ بوده است.»

به گفته این گروه، آن‌ها مجموعه‌ گزارش‌های بازرسی موسسه دولتی ویروس‌شناسی ووهان از سال ۲۰۱۸ را که در آن، «خطرات پنهان، کاستی‌ها و مشکلات» زیست‌ایمنی گوناگون این آزمایشگاه «بحرانی» و «فوری» توصیف شده‌ است، یافته‌اند.

در این گزارش آمده است: «مطالعه دقیق گزارش‌های موسسه ویروس‌شناسی ووهان که بیش از یک دوره سه ساله را دربرمی‌گیرد، تصویری از موسسه‌ای به دست می‌دهد که با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه، بی‌نظمی و کمبود نیروی انسانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.»

در بخشی از این گزارش تاکید شده است: «حادثه موسسه ویروس‌شناسی ووهان تصادفی تقریبا در حال وقوع بود و به‌نظر می‌رسد که یک اتفاق یا شاید اتفاق‌هایی رخ دادند و تقریبا هم‌زمان باعث شیوع اولیه سارس‌-کوو‌-۲ شدند.»

کارشناسان هنوز در مورد چگونگی وارد شدن ویروس به جمعیت انسانی به اجماع نرسیده‌اند و بسیاری معتقدند که به احتمال زیاد، این ویروس مستقیم از خفاش‌ها یا گونه‌های حیوانی واسط به‌سرعت شایع شده است.

برخی از دانشمندان نیز از نتیجه‌گیری این گزارش انتقاد کرده و گفته‌اند که حاوی نکته تازه‌ای نیست. پیتر دازاک، رئیس اتحادیه سلامت اکو‌ (EcoHealth Alliance) که با موسسه ویروس‌شناسی ووهان کار می‌کرد، گفت که این گزارش بر زمان‌بندی سیاسی متمرکز شده است که «علم را کاملا نادیده می‌گیرد».

نویسندگان این گزارش جدید می‌افزایند شواهدی یافته‌اند که ثابت می‌کند کارکنان این موسسه هم از کار زیاد خسته بودند و هم آموزش کافی ندیده بودند.

دیپلمات‌های آمریکایی اوایل ژانویه ۲۰۱۸ نگرانی‌های ایمنی در موسسه ویروس‌شناسی ووهان را به واشنگتن گزارش کردند. تا دسامبر ۲۰۱۹ برای رسیدگی به مشکلات آزمایشگاه «برنامه‌های اصلاحی» وجود داشت.

طبق این اسناد، در ماه مارس سال بعد، تعمیرات و بازسازی‎‌هایی در آزمایشگاه آغاز شد، اما تا ژوییه ۲۰۱۹ برای نوسازی سیستم‌ زباله‌های خطرناک، ضدعفونی کردن هوا و مدیریت نمونه‌های ویروس باید کارهای بیشتری انجام می‌شد.

در این گزارش آمده است: در سپتامبر ۲۰۱۹ - سه ماه پیش از اینکه چین خبر شیوع ویروس را اعلام کند- موسسه ویروس‌شناسی ووهان به فرودگاه این شهر توصیه کرد برای مقابله با «ویروس جدید کرونا» تمرینی انجام دهد و به ذخیره‌سازی آزمایش‌های پی‌سی‌آر روی آورد.

این گزارش نشان می‌دهد حوالی سپتامبر تا اکتبر ۲۰۱۹ که رفت‌وآمد به بیمارستان در ووهان افزایش یافت، دیپلمات‌های آمریکایی این شهر هشدار دادند «فصل آنفلوانزای شدید و غیرعادی» در راه است.

ورزشکارانی که برای بازی‌های ارتش‌های جهان به ووهان رفته بودند، نیز این بیماری را گزارش کردند و به گفته سازمان اطلاعات آمریکا، در نوامبر سال ۲۰۱۹ چندین پژوهشگر موسسه ویروس‌شناسی ووهان با نشانه‌های کووید در بیمارستان بستری شدند.

در نوامبر ۲۰۱۹ که یک مقام مهم آکادمی علوم چین به بازدید این موسسه رفت، کارکنان آن موظف شدند آموزش ایمنی‌زیستی بگذرانند.

جی چانگ‌ژنگ «دستورهای شفاهی و کتبی مهم» شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، درباره «وضعیت پیچیده و جدی کنونی مربوط به کارهای ایمنی» را به آنان ابلاغ کرد.  

در پایان این گزارش آمده است: «بی‌تردید هنوز با اطمینان کامل نمی‌توانیم بگوییم یک نقص حفاظت‌زیستی موجب نخستین ابتلا انسانی به سارس‌-کوو‌-۲ شده است، اما چیزی که ارائه می‌دهیم، مجموعه‌ای مهم از شواهد احتمالی است که از امکان وقوع چنین سناریویی پشتیبانی می‌کند.»

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.