کدخبر :280550 پرینت
26 اردیبهشت 1402 - 18:51

ببینید| در آستانه روز جهانی ارتباطات؛ با اینترنت فیبرنوری آسیاتک، سرعت اینترنت در چالوس به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه رسید

در آستانه 27 اردیبهشت‌ماه و روز جهانی ارتباطات، آسیاتک به عنوان اپراتور پیشرو در اجرای پروژه فیبرنوری برای منازل و کسب‌وکارها، با رونمایی از پروژه اینترنت فیبرنوری (FTTX) در چالوس، سرعت اینترنت در این شهرستان را برای نخستین بار به حدود ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش داد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها» یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

فیبر نوری در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین و پرسرعت‌ترین ابزارهای انتقال اطلاعات محسوب ‌می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این فناوری، عدم نیاز به خط تلفن ثابت است چون این سرویس تنها با تکنولوژی فیبر نوری و مودم اختصاصی راه‌انداری می‌شود. هم‌چنین پهنای باند فیبر نوری بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است،‌ به طوری‌که حداقل سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر این، به دلیل اینکه انتقال داده‌ها در این روش به صورت لیزری انجام می‌شود، هیچ‌گونه نویز و یا اختلالی در تبادل داد‌ه‌ها در این نوع سرویس اینترنت وجود ندارد.

بر اساس الزامات برنامه توسعه شبکه، 80 درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند. لذا حداقل نیمی از کاربران باید امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری (FTTP) و حداکثر نیمی از کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه را داشته باشند. در همین راستا باید برای حداقل 10 درصد از کاربران، امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبر نوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.

اگرچه تامین، راه‌اندازی و تحویل 20 میلیون پورت فیبرنوری برای استفاده منازل و کسب‌وکارها، حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد، اما بنا بر قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است تا پایان دولت سیزدهم و ظرف مدت سه سال و چند ماه این پروژه به نتیجه برسد که این طرح اهدافی همچون ایجاد یک شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را دنبال می‌کند.

[node:title]

در همین راستا، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون روند پیشبرد پروژه فیبرنوری در استان‌های مختلف توسط این اپراتور، به سیتنا گفت: بر اساس تقسیم‌بندی‌ها و ابلاغ‌های انجام شده، مقرر است که شرکت آسیاتک، غرب استان مازندران از نور تا رامسر، استان‌های کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و تعدادی از شهرهای استان اصفهان را تحت پوشش فیبرنوری قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیم عملیاتی آسیاتک در تمامی این استان‌ها مستقر هستند و در سامانه «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها» هم روند پیشرفت پروژه در استان‌های مختلف مشخص است.

یوسفی زاده خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 100 هزار خانوار را تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار داده‌ایم و بالغ بر 250 کیلومتر حفاری نیز پیش رفته ایم. در همین حال در اجرای تعهدات شرکت بروز هستیم و برای فردا چهارشنبه (27 اردیبهشت ماه) هم بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری در چند شهر استان مازندران و شهرستان کازرون انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ مراسم رونمایی از پروژه اینترنت فیبرنوری (FTTX) آسیاتک در چالوس، جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه با راه‌اندازی خدمات اینترنت مبتنی بر فیبرنوری در هنرستان زنده‌یاد «قربانی» این شهرستان با حضور امیر محمدزاده لاجوردی، قائم مقام وزیر ارتباطات در حوزه ارتباطات انجام شد.

پروژه راه‌اندازی فیبرنوری در استان مازندران مهرماه سال گذشته با مشارکت مجموعه انتقال داده‌های آسیاتک و وزارت ارتباطات در چالوس آغاز شد و اکنون بهره‌برداری از آن در سطح آزمایشی، در هنرستان زنده‌یاد «قربانی» این شهرستان آغاز شده است.

سرعت اینترنت این مرکز آموزشی در این مراسم، مورد سنجش قرار گرفت و متولیان پروژه از افزایش سرعت آن به ۹۳۰ مگابیت بر ثانیه خبر دادند. این پروژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی آسیاتک آغاز شده است و توسعه آن در استان مازندران ادامه دارد.

لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات در بخشی از سخنرانی خود در این مراسم گفت: هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری در آیینی، سه میلیون خانوار زیر پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند و نوارهای شهر چالوس هم که بیش از ۳۰ هزار خانوار هستند از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.

[node:title]

لاجوردی ادامه داد: سرعت فیبرنوری بیش از ۱۰۰ برابر وضعیت موجود است؛ موضوع دیگر اینکه توسعه متوازن فیبر نوری هم بسیار حائز اهمیت است و اینکه برخوردای از اینترنت پر سرعت، مناسب و با کیفیت فقط منحصر در شهر باشد، رویه مورد قبولی نیست. بنابراین باید در تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان چالوس و دیگر مناطق مازندران هم بروز چنین اتفاقی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های این دولت برخورداری نقاط روستایی بالای ۲۰ خانوار و پوشش صددرصدی فیبر نوری تمامی شهرهاست، افزود: تا پایان فعالیت دولت دست‌کم ۲۰ میلیون خانوار زیر پوشش این شبکه قرار می‌گیرند.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.