کدخبر :280217 پرینت
18 اردیبهشت 1402 - 11:54

عقد قرارداد و تفاهم با شهرداری‌ها از چالش‌های پیشبرد پروژه ملی فیبرنوری است

گزارش سیتنا از رایتل حاکی است: یکی از چالش‌های پیش رو در حوزه پیشبرد پروژه ملی فیبرنوری، عقد قرارداد و تفاهم با شهرداری‌ها است که به علت مطالبات از سوی شهرداری‌ها (از قبیل لزوم واگذاری مالکیت فیبر ارتباطی) امکان ایجاد شبکه مستقل و یا استفاده از منابع فیبر موجود توسط دیگر بازیگران این بازار فراهم نمی‌‌شود و روند پیشرفت پروژه را با اختلال روبرو می‌کند.

متن خبر

گزارش دریافتی سیتنا از رایتل پیرامون روند پیشبرد پروژه فیبرنوری توسط این اپراتور حاکی است: در حال حاضر و طبق برنامه‌های انجام شده در شهرستان‌های فردیس، ملارد، شهرقدس، پروژه توسعه شبکه فیبرنوری از طریق عقد قرارداد با شرکت مخابرات ایران پیگیری و اجرا شده است‌ و شرکت خدمات ارتباطی رایتل از این طریق موفق به ایجاد نقاط حضور در سطح شهرهای مذکور شده است.

این گزارش می‌افزاید: بدیهی است یکی از چالش‌های پیش رو در این حوزه، عقد قرارداد و تفاهم با شهرداری‌ها است که به علت مطالبات از سوی شهرداری‌ها (از قبیل لزوم واگذاری مالکیت فیبر ارتباطی) امکان ایجاد شبکه مستقل و یا استفاده از منابع فیبر موجود توسط دیگر بازیگران این بازار فراهم نمی‌‌شود و روند پیشرفت پروژه را با اختلال روبرو می‌کند. از سوی دیگر یکی از اهداف این پروژه ملی، امکان اشتراک گذاری زیرساخت‌های موجود فیبرنوری سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه است که متاسفانه تاکنون، ساز و کار مناسبی ارائه نشده است.

این گزارش می‌افزاید: در همین حال و به منظور استفاده از زیر ساخت شبکه برق به عنوان بستر شبکه دسترسی فیبرنوری با مجموعه توانیر مذاکره شده، ولی برنامه‌ مدون اجرایی آن با وجود پیگیری‌های مکرر به رایتل اعلام نشده است. همچنین موضوع به سازمان تنظیم مقررات منعکس شده و با این وجود همکاری لازم با این اپراتور انجام نشده است. لازم به ذکر است، شهرداری شهر قدس اطلاعات لازم برای استفاده از زیر ساخت شبکه را در اختیار رایتل قرار نداده است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.